Sista ansökningsdag är 23 september

Berghs Upgrade – Digital eventproducent

Distans
Professional
  • Leda och planera arbetet kring digitala event
  • Behålla deltagarnas intresse och uppmärksamhet
  • Rätt tekniklösningar för ditt digitala event

Bredda din kompetens inom området digital eventproduktion! Behovet att kunna producera och genomföra digitala event och möten har aldrig varit större än nu. På programmet Digital eventproducent gör du under 12 veckor en djupdykning i planering och genomförande av digitala event!

27 sep - 15 dec

Sista ansökningsdag är 23 september
Hur:
Distans
Antal lektionstimmar:
84
Språk:
Svenska
Pris:
56 250 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Utbildningen har lärarledda lektioner måndagar 13.00-16.30 och onsdagar 8.30-12.00 (avvikelser kan förekomma).
Egna studietimmar:
ca 3 h egen studietid/vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om utbildningen

Behovet att kunna producera och genomföra digitala event och möten har aldrig varit större än nu. Det sker en ökning av denna typ av kommunikation både internt i ett företag och i den externa kommunikationen. Internt i organisationer spelar den en avgörande roll vid innovation, förändrings- och förankringsarbete. Eventen flyttar in i den digitala världen och sker ofta ”live” vilket ställer krav på ökad professionalitet. Utbildningen Digital eventproducent innehåller integrerad kunskap att planera och genomföra digitala event och möten. Arbetsmarknaden för en Digital eventproducent blir bredare när företag förstår affärsnyttan av att själva skapa digitala event och möten.

Programmet innehåller följande kurser:

  • Grunder och förutsättningar för digital eventproduktion – Evenemangets grunder, syften och egenskaper. Framtidens fyra evenemangtyper. Vad gör en digital eventproducent på dagarna? Så skaffar du dig förutsättningarna och förtroendet att lyckas med ett digitalt evenemang. Att sätta mål, mäta och följa upp digitala evenemang. Den digitala evenemangsproducentens fyra dokument.
  • Dramaturgi, format och interaktivitet – Vilka grundläggande berättartekniker kan vi förlita oss på? Att skapa en fungerande dramaturgi som fångar och behåller deltagarnas uppmärksamhet. Interaktivitetens 1+3 syften. Interaktiva former och format. Retoriken som får dina deltagare att gå igenom rutan. Hur ska man tänka kring moderatorer och medverkande och vilka olika krav ställer det digitala formatet på medverkande jämfört med det fysiska?
  • Praktisk produktion av digitala evenemang – Scenografi och grafisk inramning. Så påverkas upplevelsen. Spelplatser och möblering. Så skapar du berättelser med rörliga bilder. Kameror, kameravinklar och kamerarörelser och dess funktion. Det behöver du tänka på när du beställer ljud och ljus. Övergripande om teknik och olika typer av plattformar för streaming och interaktion. Smink och kläder – hur noga behöver man vara egentligen?
  • Juridiken, försäljning och summering – Vad får man och vad får man inte göra digitalt och vad kan konsekvenserna bli? Tillgänglighetsdirektiv och GDPR, det här behöver du tänka på. Så här säljer du in din idé till interna och externa beställare. Projektledning och budgetering av digitala evenemang. Summering och avslut.

Vem är utbildningen för?

Kursen riktar sig till etablerade event- och produktionsledare eller kommunikatörer med 2 års arbetslivserfarenhet inom event, reklam, marknadsföring eller kommunikations­branschen som behöver bredda sin yrkeskompetens med Digital event- och mötesproduktion.
Genom uppdaterad kompetens inom området ges du möjligheten att efter utbildningens slut kunna söka uppdrag som digital eventproducent. Du kommer också att bredda dina kontakter i branschen under utbildningens gång.

Pedagogisk modell

Berghs pedagogik är praktiskt baserad med yrkesverksamma lärare och casebaserade uppgifter att lösa individuellt eller i grupp. Pedagogiken bygger på samtalet med ett ansvar för sitt eget såväl som gruppens lärande. Vår metodik handlar om att praktiskt lösa uppdrag, presentera lösningar, få feedback och reflektera. Vissa uppgifter kan löpa parallellt och sträcka sig över flera veckor.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens och minst 2 års arbetslivserfarenhet inom event, reklam, marknadsföring eller kommunikations­branschen.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här utbildningen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast 1 vecka efter sista ansökningsdag

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
56 250 kronor

Studieavgift exkl. moms
45 000 kronor

Tillkommande kostnader

Du behöver ha egen dator

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

27 sep - 15 dec

Sista ansökningsdag är 23 september
Hur:
Distans
Antal lektionstimmar:
84
Språk:
Svenska
Pris:
56 250 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Utbildningen har lärarledda lektioner måndagar 13.00-16.30 och onsdagar 8.30-12.00 (avvikelser kan förekomma).
Egna studietimmar:
ca 3 h egen studietid/vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Programansvariga

tommy-brotte-berghsTommy Brotte har arbetat i över 20 år med mötes­kommunikation på bl a Pluto kommunikationsbyrå och Imagine.

Tomas.StalmarckTomas Stålmarck, Meeting specialist – live and digital events på Stålmarck Live AB

 

 

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform där kursstarten sker och genomförs i videokonferens.

Vad kommer jag att lära?

  • Att skaffa dig förutsättningarna för att skapa lyckade digitala event
  • Arbeta fram en berättelse med effektiv dramaturgi och med varierade format
  • Nyttja storytelling i dina evenemang och i din egna kommunikation
  • Presentationsteknik och retorik
  • Berätta historier med rörliga bilder – grunderna
  • Scenografi och spelplatser
  • Det behöver du känna till om ljud, ljus, kameror och annan teknik
  • Involvera och engagera med hjälp av olika verktyg, metoder och översiktligt om olika verktyg
  • Distribuera event och möten på digitala plattformar
  • Pre-produktion, inspelning i filmstudio och postproduktion
  • Juridiken och digitala evenemang – detta behöver du tänka på
  • Så förlänger du ditt digitala evenemang och kopplar det till övrig kommunikation

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera från var du vill. Denna utbildning är helt online genom vår läroplattform Canvas och videoverktyget Zoom. Där kan lärarna genomföra föreläsningar live och säkerställa samtal i grupper i enlighet med vår pedagogik. Detta i kombination med att det finns förinspelat material och uppgifter att lösa. Varje vecka har vi två till tre schemalagda lektioner.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Om du har specifika frågor kring utbildningen Digital eventproducent, vänligen kontakta Lisa Koikeroinen på lisa.koikeroinen@berghs.se