Digital copywriting

Berghs Professional

  • Distans_Piktogram Distans

Att skriva för digitala kanaler skiljer sig inte från traditionell copywriting vad gäller vikten av ett tydligt budskap och en avgränsad målgrupp. Men det finns delar som är absolut nödvändiga att kunna för att nå fram. Här lär du dig om hur du bäst uttrycker dig i digitala kanaler.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 8 mar 2018

Datum: 9 apr 2018 – 4 jun 2018

Sista ansökningsdag: 8 mar 2018

Hur: Distans

Längd: 8 veckor

Egen studietid: 10 per vecka

Kursdatum: Start online 9 april 2018 kl 13.00-16.00 Avslut online 4 juni 2018 kl 13.00-16.00

Om kursen

Som digital copywriter jobbar du med att uttrycka ett varumärkes identitet genom digitala kanaler. En värld som ständigt förändras och därför kräver en grundläggande förståelse för människors beteenden online, men även kunskap kring de olika kanalerna och färdigheter i att uttrycka sig både kreativt och strategiskt i text.

Under den här kursen kommer du att arbeta med en rad utmanande uppgifter som syftar till att utveckla din förmåga att skriva starka och effektiva texter för digitala kanaler. Vi kommer även att ägna en hel del tid åt att diskutera och analysera digitala beteenden och trender för att inspireras och kunna identifiera möjligheter.

Vi kommer att träna på att skriva texter för webbplats, företagsblogg, nyhetsmejl och sociala medier. Du kommer att få verktyg för att kunna analysera och mäta digitala beteenden – hur skapar du t ex innehåll som ”går viralt”? Vi går igenom grunderna i sökmotoroptimering, vad kan du som copywriter göra för att din text ska rankas högre hos Google? Och så arbetar vi lite med UX-copy, de där småtexterna som hjälper användaren att hitta fram och rätt.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som ska eller precis har börjat att jobba med ett varumärkes digitala närvaro. Det kan vara som informatör eller kommunikatör med ansvar för att uppdatera webbplats, företagsblogg, nyhetsmejl och sociala medier med textinnehåll. Vi förväntar oss att du redan är bekant med skrivandet som sådant och att du besitter de tekniska färdigheter som krävs för ett arbete som digital copywriter.

9 apr 2018 – 4 jun 2018

Sista ansökningsdag är 8 mar 2018

Hur: Distans
Längd: 8 veckor
Egna studietimmar: 10 per vecka
Kursdatum: Start online 9 april 2018 kl 13.00-16.00 Avslut online 4 juni 2018 kl 13.00-16.00
Ansök nu Sista ansökningsdag är 8 mar 2018

Det här får du

  • Mätverktyg och kreativa tankesätt.
  • Grunder i SEO.
  • Navigering genom den digitala världen och dess möjligheter.
  • Praktisk övning i att skriva för olika digitala kanaler, alltid med personlig feedback.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

sofia-zetterqvist-berghsSofia Zetterqvist, Copywriter. Sofia hjälper uppdragsgivare att skapa innehåll för digitala kanaler. Sofia driver bl a resebloggen Fantasiresor som bl a vunnit pris som Sveriges bästa reseblogg.

  • Mätverktyg och kreativa tankesätt.
  • Grunder i SEO.
  • Navigering genom den digitala världen och dess möjligheter.
  • Praktisk övning i att skriva för olika digitala kanaler, alltid med personlig feedback.

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

sofia-zetterqvist-berghsSofia Zetterqvist, Copywriter. Sofia hjälper uppdragsgivare att skapa innehåll för digitala kanaler. Sofia driver bl a resebloggen Fantasiresor som bl a vunnit pris som Sveriges bästa reseblogg.

Gunilla Hessel, Kommunikatör Skagen Fonder

"En distanskurs är perfekt när arbetsdagarna är uppbokade men intresset för att lära mer är stort."

Gunilla Hessel, Kommunikatör Skagen Fonder

Att skriva bra texter för webb, företagsblogg, nyhetsmejl och sociala medier, det vill vi alla. På Berghs fick jag bra feedback på texter, verktyg för att göra bättre analyser och hur skapar jag ett innehåll som går viralt? Från början till slut är jag mycket nöjd med kursen. Inspirerande, engagerande och lärorikt!

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
25 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
20 000 kronor

Tillkommande kostnader
Kurslittertur 700 kronor.

"En distanskurs är perfekt när arbetsdagarna är uppbokade men intresset för att lära mer är stort."

Gunilla Hessel, Kommunikatör Skagen Fonder

Gunilla Hessel, Kommunikatör Skagen Fonder

Att skriva bra texter för webb, företagsblogg, nyhetsmejl och sociala medier, det vill vi alla. På Berghs fick jag bra feedback på texter, verktyg för att göra bättre analyser och hur skapar jag ett innehåll som går viralt? Från början till slut är jag mycket nöjd med kursen. Inspirerande, engagerande och lärorikt!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

25 000 kronor

Studieavgift exkl. moms

20 000 kronor

Tillkommande kostnader

Kurslittertur 700 kronor.

Datum

8 mar
Sista datum för ansökan

9 apr
Kursstart