Digital copywriting

Berghs Professional

  • Distans_Piktogram Distans

Att skriva för digitala kanaler skiljer sig inte från traditionell copywriting vad gäller vikten av ett tydligt budskap och en avgränsad målgrupp. Men det finns delar som är absolut nödvändiga att kunna för att nå fram. Här lär du dig om hur du bäst uttrycker dig i digitala kanaler.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 9 okt 2017

Datum: 23 okt 2017 – 18 dec 2017

Sista ansökningsdag: 9 oct 2017

Hur: Distans

Längd: 8 veckor

Egen studietid: ca 10/vecka

Kursdatum: Start online 23/10 kl 13.00-16.00 Avslut online 1/12 kl 13.00-16.00

Om kursen

Som digital copywriter jobbar du med att uttrycka ett varumärkes identitet genom digitala kanaler. En värld som ständigt förändras och därför kräver en grundläggande förståelse för människors beteenden online, men även kunskap kring de olika kanalerna och färdigheter i att uttrycka sig både kreativt och strategiskt i text.

Under den här kursen kommer du att arbeta med en rad utmanande uppgifter som syftar till att utveckla din förmåga att skriva starka och effektiva texter för digitala kanaler. Vi kommer även att ägna en hel del tid åt att diskutera och analysera digitala beteenden och trender för att inspireras och kunna identifiera möjligheter.

Vi kommer att träna på att skriva texter för webbplats, företagsblogg, nyhetsmejl och sociala medier. Du kommer att få verktyg för att kunna analysera och mäta digitala beteenden – hur skapar du t ex innehåll som ”går viralt”? Vi går igenom grunderna i sökmotoroptimering, vad kan du som copywriter göra för att din text ska rankas högre hos Google? Och så arbetar vi lite med UX-copy, de där småtexterna som hjälper användaren att hitta fram och rätt.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som ska eller precis har börjat att jobba med ett varumärkes digitala närvaro. Det kan vara som informatör eller kommunikatör med ansvar för att uppdatera webbplats, företagsblogg, nyhetsmejl och sociala medier med textinnehåll. Vi förväntar oss att du redan är bekant med skrivandet som sådant och att du besitter de tekniska färdigheter som krävs för ett arbete som digital copywriter.

23 okt 2017 – 18 dec 2017

Sista ansökningsdag är 9 okt 2017

Hur: Distans
Längd: 8 veckor
Egna studietimmar: ca 10/vecka
Kursdatum: Start online 23/10 kl 13.00-16.00 Avslut online 1/12 kl 13.00-16.00
Ansök nu Sista ansökningsdag är 9 okt 2017

Det här får du

  • Mätverktyg och kreativa tankesätt.
  • Grunder i SEO.
  • Navigering genom den digitala världen och dess möjligheter.
  • Praktisk övning i att skriva för olika digitala kanaler, alltid med personlig feedback.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

sofia-zetterqvist-berghsSofia Zetterqvist, Copywriter. Sofia hjälper uppdragsgivare att skapa innehåll för digitala kanaler. Sofia driver bl a resebloggen Fantasiresor som bl a vunnit pris som Sveriges bästa reseblogg.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

25 000 kronor

Studieavgift exkl. moms

20 000 kronor

Tillkommande kostnader

Kurslitteratur 700 kronor.

Datum

9 okt

Sista datum för ansökan

23 okt

Kursstart