Sista ansökningsdag är 4 oktober

Digital Copywriting

Distans
Professional
  • Digitala kanaler
  • Mätverktyg
  • SEO

Att skriva för digitala kanaler skiljer sig inte från traditionell copywriting vad gäller vikten av ett tydligt budskap och en avgränsad målgrupp. Men det finns delar som är absolut nödvändiga att kunna för att nå fram. Här lär du dig om hur du bäst uttrycker dig i digitala kanaler.

11 okt - 6 dec

Sista ansökningsdag är 4 oktober
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
34 375 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:

Start online 11/10 kl 13.00-16.00.
Avslut online 6/12 kl 13.00-16.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarlett Zoommöte onsdagar, varannan vecka 11.00-12.00, varannan 16.00-17.00. Framgår i schema HT23.

Egna studietimmar:
10 timmar per vecka
Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Om kursen

Som digital copywriter jobbar du med att uttrycka ett varumärkes identitet genom digitala kanaler. En värld som ständigt förändras och därför kräver en grundläggande förståelse för människors beteenden online, men även kunskap kring de olika kanalerna och färdigheter i att uttrycka sig både kreativt och strategiskt i text.

Under den här kursen kommer du att arbeta med en rad utmanande uppgifter som syftar till att utveckla din förmåga att skriva starka och effektiva texter för digitala kanaler. Vi kommer även att ägna en hel del tid åt att diskutera och analysera digitala beteenden och trender för att inspireras och kunna identifiera möjligheter.

Vi kommer att träna på att skriva texter för webbplats, företagsblogg, nyhetsmejl och sociala medier. Du kommer att få verktyg för att kunna analysera och mäta digitala beteenden – hur skapar du t ex innehåll som ”går viralt”? Vi går igenom grunderna i sökmotoroptimering, vad kan du som copywriter göra för att din text ska rankas högre hos Google? Och så arbetar vi lite med UX-copy, de där småtexterna som hjälper användaren att hitta fram och rätt.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som ska eller precis har börjat att jobba med ett varumärkes digitala närvaro. Det kan vara som informatör eller kommunikatör med ansvar för att uppdatera webbplats, företagsblogg, nyhetsmejl och sociala medier med textinnehåll. Vi förväntar oss att du redan är bekant med skrivandet som sådant och är nyfiken på den digitala världen och alla dess möjligheter.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
34 375 kronor

Studieavgift exkl. moms
27 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Kursansvarig

Catherine.HeijlCatherine Heijl, Frilansar som copywriter och contentkreatör. Driver även den skrivinspirerande sajten Wrinspo.se.

 

 

Det här får du

  • Mätverktyg och kreativa tankesätt.
  • Grunder i SEO.
  • Navigering genom den digitala världen och dess möjligheter.
  • Praktisk övning i att skriva för olika digitala kanaler, alltid med personlig feedback.

Att läsa en distanskurs på Berghs

  • Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Kontakta oss om du har några frågor!

Kristiina Müllersdorf

Utbildningskoordinator
info@berghs.se

Tidigare kursdeltagare

Gunilla.Hessel
Gunilla Hessel, Kommunikatör Skagen Fonder
"En distanskurs är perfekt när arbetsdagarna är uppbokade men intresset för att lära mer är stort. Att skriva bra texter för webb, företagsblogg, nyhetsmejl och sociala medier, det vill vi alla. På Berghs fick jag bra feedback på texter, verktyg för att göra bättre analyser och hur skapar jag ett innehåll som går viralt? Från början till slut är jag mycket nöjd med kursen. Inspirerande, engagerande och lärorikt!"
Petra Pilhjerta
Petra Pilhjerta, marknadsförare
"Sofia är en fantastisk lärare och det har varit ett rent nöje att gå denna kurs på Berghs tack vare hennes entusiasm, kunskap, erfarenhet och pedagogiska ådra. Uppskattade även alla intressanta diskussioner med kursdeltagarna. Kursen har gett mig en helhetsbild av digital copywriting, från kreativ brief till färdig text, och det är guld värt.”