Kursen Digital Copywriting gav Petra en helhetsbild

Petra Pilhjerta

Petra Pilhjerta ville utveckla sitt skrivande och hålla sig uppdaterad inom den digitala världen. Här berättar hon om distanskursen Digital Copywriting; som gav nya idéer, verktyg och lärdomar samt fin kontakt med lärare och kurskamrater.

Skrivet av Anette Hamel
Februari 8, 2021

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?

– Hej! Mitt namn är Petra Pilhjerta och jag har jobbat med marknadsföring och sälj i många olika former i över 10 år. Under studietiden föll jag pladask för kommunikation och marknadsföring, då det band ihop så många av mina intressen; språk, fotografering och det viktigaste av allt – att skriva. Det skrivna ordet är magiskt och jag älskar att skapa meningar som låter bra, passar ändamålet och förmedlar en specifik känsla. Att allt är korrekt kommunicerat för att informera och influera målgrupper ser jag som en självklarhet.

Vilken kurs gick du på Berghs och vad var det som fick dig att välja den?

– Jag gick distanskursen Digital Copywriting på Berghs under hösten 2020. Då jag älskar att skriva och de digitala trenderna hela tiden ändras, kände jag att det skulle vara kul att hålla mig uppdaterad om vad som är på gång inom den digitala världen, samtidigt som jag såg fram emot att få utveckla mitt skrivande.

Vad fick du med dig?

– Denna kurs har gett mig väldigt mycket. Jag har fått en helhetsbild av olika delar – från kreativ brief till färdig text i olika digitala kanaler. Både hur de skiljer sig åt och hur de hänger ihop. Kommer definitivt att ha nytta av alla nya verktyg samt koncepttänk i min framtida karriär. Har även knutit nya kontakter, vilket jag värdesätter högt. Hade både trevliga, kunniga lärare och kurskamrater.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Absolut. Jag lärde mig till och med mer än jag tänkt mig, och då hade jag redan höga förväntningar på kursen med tanke på att Berghs är en världsledande skola inom kommunikation.

Hur var det att plugga på distans?

– Det fungerade väldigt bra att studera på distans. Perfekt att studera detta vid sidan av, och att jag kunde plugga när det passade mig. Jag är också väldigt driven och tyckte det var lätt att motivera mig själv att göra uppgifterna. Såhär i coronatider var det också väldigt givande att ”träffa” klasskamrater under två månaders tid. Bortsett från bra kurslitteratur, kursupplägg och lärare, så lärde jag mig mycket på att läsa och diskutera även de andra deltagarnas inlämningsuppgifter. Diskussionerna var extra intressanta då alla elever hade olika bakgrund och kom med helt olika sorters input på de olika kursavsnitten. Klassen gör kursen så att säga.

Hur var läraren?

Sofia Zetterqvist är en fantastisk lärare och det har varit ett rent nöje att gå denna kurs tack vare hennes entusiasm, kunskap, erfarenhet och pedagogiska ådra. Uppskattar verkligen att ha fått höra om hur det är att arbeta som copywriter från någon som jobbat med det i så många år, och som har så många tips och så mycket kunskap att dela med sig av. Vi hade även en gästlärare. Det var intressant att få höra hans feedback på våra uppgifter också.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– Helhetsbilden – att få se hur det går till från kreativ brief till färdig digital text. Det hade gynnat alla som jobbar digitalt att gå denna kurs, oavsett vilken del av processen man arbetar med – man ser lättöverskådligt hur allt hänger ihop.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Allt jag har lärt mig under kursen tar jag med mig. För mig har förståelsen för de olika delarna av digital copywriting ökat och vad jag än tar för mig i framtiden, så vet jag att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig under kursens gång.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Har ditt arbete ändrats nu under Coronapandemin?

– Jag är just nu mellan arbeten, men tidigare jobbade jag mer hemifrån pga pandemin – vilket arbetsmässigt enbart var positivt, med färre avbrott fick jag mer gjort på samma tid. Var också med på färre möten – vilket frigjorde tid i sig. Mötena sköttes online vilket innebar att de möten jag var med på fungerade som vanligt. Jag är en person som har lätt för att motivera mig själv att arbeta, så det fungerade verkligen bra för mig att arbeta hemifrån. Det enda tunga var att jag saknade mina kollegor. Att träffa och prata med folk online kan aldrig ersätta att ses på riktigt. Människor är sociala varelser och mår bäst av att träffa andra emellanåt också. Ibland kläcks också idéer exempelvis på lunchen när man pratar med sina kollegor – en bra idé blir fantastisk först när man bollar den med andra.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa har alltid varit att jag haft omväxlande roller. Har upptäckt att det passar mig bäst – jag får använda hjärnan ordentligt. Älskar utmaningar och att få lära mig nytt. Är en evig student helt enkelt. Det går inte att kunna allt, men man kan alltid förbättra och lära sig mer.

Vad är du mest stolt över i din karriär?

– Att jag vågat testa nytt, om och om igen. Både nya arbetsuppgifter, roller, avdelningar och företag. Har lärt mig så mycket på det och lärt känna mycket fantastiska människor. Vågar man inte ta risker, så står man still. Och stagnation under lång tid är inte bra för någon. Man måste inte specifikt byta företag eller ens avdelning – man behöver bara viljan att gå en ny kurs, eller ta sig an en ny arbetsuppgift när möjligheten dyker upp.

Finns det något som du har ångrat?

– Inte ångrat, men lärt mig med åren att uttala mig när jag får en idé oavsett om det hör ihop med mina arbetsuppgifter eller inte. Man vet aldrig vilken idé eller förbättring som kan öka försäljningen, och går företaget med vinst så vinner alla på det. Så det är mitt tips till alla egentligen – om du har en tanke eller en idé – ta upp det med din närmaste chef/teamet och se vad andra tycker om det. Ofta är idén bra då den kommer från dig som arbetar med det, och har på ett eller annat sätt insett att något inte fungerar effektivt eller fattas från de dagliga rutinerna som det ser ut nu. Och handlar det om en helt ny affärsidé – desto bättre! Ofta behövs något helt nytt för att ett företag ska skilja sig från massan och locka nya, samt behålla existerande kunder.

Hur hittar du balans mellan arbete och privatliv?

– Jag gör mycket kreativa saker på min fritid – målar, sjunger, skriver. Då släpper jag jobbet och alla andra måsten helt, och fokuserar enbart på det jag gör för tillfället. Det är väldigt givande att kunna skapa något genom att ge uttryck för mina känslor. En känsla av harmoni infinner sig och då får man ny energi till att ge sig i kast med utmaningarna på jobbet. Också viktigt att se till att man umgås med nära och kära – livet vore inget utan dem. Hur mycket jag än älskar att arbeta, så krävs det balans för att man själv och alla runtomkring en ska må bra.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet? Något tips du vill dela med dig av?

– Jag rekommenderar alla att följa nyhetsbrev på LinkedIn – finns många olika. Vilka man ska följa är helt beroende på vilket ämne man vill gotta sig i. Mitt tips är att följa några ett tag och se om de passar just dina behov. Mina personliga favoriter är: ”The Creative Brief” skriven av Allen Gannett och ”Copywriting Smarts” av Steve Slaunwhite. Mycket matnyttig info för copywriters och marknadsförare. Rekommenderar också denna bok: ”Contenthandboken” skriven av content marketing-experten Pontus Staunstrup, som på ett lättöverskådligt sätt beskriver allt du behöver veta om content inom marknadsföring och kommunikation.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Gör det! Bara gör det. Att ha en helhetsbild av hur digital copywriting går till är guld värt. Kanske behöver du inte alla delarna i just dina dagliga arbetsuppgifter, men det hjälper dig att få en bättre förståelse för dina kollegors arbetsuppgifter och hela processen kommer att löpa på smidigare för alla – en riktig win-win-situation!