Kurser

Digital Design/UX

  • Utbilda dig till en ny yrkesroll
  • Användarbeteende, tester och agila metoder
  • Prototyping och wireframes

Lär dig digital design och UX på 12 veckor! Med användaren i fokus gör du en djupdykning i den digitala världen. Vi går igenom många metoder för research, design och test av digitala produkter och tjänster.

Nivå
Professional
Format
Dagtid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
87 500 SEK (inkl. moms)
70 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Måndag 6 maj
Start
Måndag 2 september
Slut
Torsdag 5 december
Lektionstid
168 timmar
Egenstudier
Ca 25 timmar per vecka
Kursdatum

Utbildningen har lärarledda lektioner måndagar och torsdagar, kl 09:00 -17:00 (avvikelser kan förekomma). Kursens första, samt två sista utbildningsveckor har fler schemalagda dagar.

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Om utbildningen

Att vara grafisk designer i vårt digitala samhälle handlar ofta om så mycket mer än ren formgivning. Hur ett gränssnitt upplevs att använda är lika viktigt som hur det ser ut, såväl som att användaren förstår det, så att syftet med sajten eller appen uppfylls. Denna utbildning handlar om allt från att analysera slutanvändare, planering och test av användarflöden till interaktions­design och färdig, pixelperfekt produkt.

Under kursens kommer du att lära dig teori och metoder som gör att du kan arbeta med olika typer av digitala produkter. Du kommer att djupdyka i både de strategiska, tekniska och de konstnärliga sidorna av att arbeta med digital design och user experience.

Pedagogisk modell

Den pedagogiska modellen bygger på ansvar för sitt eget så väl som gruppens lärande och nästan varje vecka är baserad på ett uppdrag/case. Mot slutet av veckan presenteras lösningen på veckans uppdrag. Vissa uppgifter kan löpa parallellt och sträcka sig över flera veckor. Ibland sker det med fiktiva fall, ibland med verkliga kunder.

Utbildningen är på heltid i 12 veckor. Den första veckan görs en uppgift på temat som blir en introduktionsövning där vi får lära känna varandra, det nya arbetsklimatet och utbildningsmodellen som väntar. De två sista veckorna fokuseras helt på ett skarpt case med kund, varvat med personlig vägledning av portfolio, site, CV och – om det är aktuellt för dig – din väg till nya jobb eller uppdrag.

Några av landets främsta experter inom sina yrkesområden kommer att guida dig genom processen.

Vem är utbildningen för?

Den här utbildningen riktar sig till dig som är verksam som grafisk designer, formgivare eller Art Director och vill utveckla dina kunskaper inom digital design och användarbeteenden. Du förväntas ha kunskaper i Adobe Creative Cloud.

Efter utbildningens slut kommer du att kommer du ha två case till din portfolio och kunna söka jobb som digital designer och du kommer också få kontakter i branschen under utbildningens gång.

Berghs Upgrade

Genom utbildningskonceptet Berghs Upgrade ger vi dig möjlighet att skifta karriär och utbilda dig till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens - på 12 veckor.

Utbildningen riktar sig till dig som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill styra om din karriär mot ett nytt område eller en ny spetskompetens. Vid avslutad utbildning inom Berghs Upgrade finns en ny uppsättning kunskaper och erfarenheter som visar på ny kompetens direkt i ditt CV.

Det här får du

  • Kunskap inom UX
  • Kunskap om Design Thinking-metoder och hur dessa appliceras i digitala utvecklingsprojekt.
  • Hur man skapar intuitiva gränssnitt
  • Hur man effektivt kommunicerar med hjälp av ikoner
  • Design anpassad efter användarens beteende och olika förutsättningar
  • Att arbeta med prototyper och wireframes för snabba iterationer
  • Mobilen först och skalbar design
  • Hur man drar nytta av etablerade designmönster
  • Kunskap inom motion graphics i gränssnitt
  • Praktisk och teoretisk kunskap inom digital typografi
  • Arbeta med skarpt case mot kund

Vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Kursansvarig

Johan Björnsrud

Art Director och Digital Designer på Stockholm Graphics.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande, goda kunskaper i InDesign, Photoshop och Illustrator. Du ska också ha arbetserfarenhet som grafisk formgivare/designer eller Art director och även ha viss erfarenhet av digital produktion.

Vill du lära dig grunderna i verktygen Adobe XD och Figma så läs mer om vår kurs UX/UI Basics här.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här utbildningen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV). Samt en länk till din digitala portfolio.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
87 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
70 000 kronor

Tillkommande kostnader

Du måste ha egen dator samt tillgång till Adobes programsvit. Vi kommer mestadels arbeta i Figma.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Stina Svärd