
Strategisk kommunikation
- Att leda och utveckla kommunikationsverksamhet
- Omvärldsanalys
- Kommunikationsplanering i praktiken
Här får du som redan har erfarenhet av att arbeta med kommunikation och/eller PR en möjlighet att bredda och fördjupa dina kunskaper. Du får verktyg och insikter som hjälper dig att arbeta mer strategiskt och målstyrt.
25 aug - 8 dec
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Om kursen
Denna kurs syftar till att utveckla din förmåga att analysera och utveckla företagets/organisationens hela verksamhet inom kommunikation, exempelvis kommunikationsplanering, omvärldsanalys, budskapsval och kommunikationsmål.
Du får en stabilare grund för att arbeta strategiskt med kommunikationsaktiviteter både internt och externt. Du lär dig teorier och begrepp samtidigt som du får insikter och kunnande kring hur du kan göra ditt eget kommunikationsarbete mer strategiskt och målstyrt.
I kursen varvas teori med praktiska övningar. Under varje kursmoment väljer du en fördjupningsuppgift, antingen kopplad till din roll på arbetet eller kring ett fiktivt case. Du redovisar dina erfarenheter och ger strategiska förslag i varje kursinlämning. Efter inlämning får du personlig feedback både från andra kursdeltagare och kursledaren. Kursen avslutas med en gemensam workshop utifrån kursens olika teman.
Efter avslutad kurs har du kunskaper för att ta beslut kring planerad kommunikation och insikter kring att fokusera aktiviteter, utvärderingar eller planering på en mer strategisk nivå.
Vem är kursen för?
Denna är kurs för dig som har, eller står inför, en ledande befattning inom en kommunikationsverksamhet, oavsett bransch eller storlek på organisation.
Du kan också ha en roll där du arbetar självständigt med kommunikationsfrågor och PR inom ett affärsområde, en byrå eller i en liknande roll.
Vanliga frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs. Lästips! Längst ned finns det relaterade artiklar – ett bra sätt att få veta mer (denna kurs hette tidigare ”PR Management”).
Kursansvarig
Anna Johansson, Seniorkonsult på Gullers Grupp. Anna har bl a tidigare erfarenhet som Brand Manager på mobiloperatören 3, Kommunikationskonsult på Rikta Kommunikation och som Pressekreterare på IT-generationen.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Denna är kurs för dig som har, eller står inför, en ledande befattning inom en kommunikationsverksamhet, oavsett bransch eller storlek på organisation.
Du kan också ha en roll där du arbetar självständigt med kommunikationsfrågor och PR inom ett affärsområde, en byrå eller i en liknande roll.
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
39 375 kronor
Studieavgift exkl. moms
31 500 kronor
Tillkommande kostnader
Kurslitteratur SEK 2.000.
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Övrig information
I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
25 aug - 8 dec
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Det här får du
- Praktiska kunskaper om kommunikationsplanering
- Metoder för omvärldsanalys
- Fördjupning inom samhällskontakter, digital PR, Employer Branding och internkommunikation
- Insikter om grundläggande påverkansprocesser
- Perspektiv på rollen som PR-/kommunikationsansvarig
- Insikter kring att formulera styrdokument för olika delar av kommunikationsarbetet
- Inspiration om nya trender och goda exempel
- Både direkt och indirekt erfarenhetsutbyte med andra i samma position
- Egna uppgifter och individuell feedback som direkt kan tillämpas i din vardag
Kursstart och avslut på Berghs
På denna kurs samlas vi i våra lokaler i Stockholm vid start och avslut. Dagen inleds med en gemensam lunch i klassrummet och avslutas med en AW tillsammans med alla som läser en 15-veckors distanskurs under terminen. Det är värdefulla tillfällen att träffa din klass och din lärare och bygga nätverk för framtiden!
Att läsa en distanskurs på Berghs
• Kursen har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker live i videoplattformen Zoom*. Gäller dock inte 15-veckors kurser samt ARU. Se alltid på kurssidan exakt vad som gäller för just din kurs.
• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.
• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Tidigare kursdeltagare
"Att följa med i utvecklingen och uppdatera mig om de nya värden som finns på marknaden är av yttersta vikt."
