Sista ansökningsdag är 7 mars

Kommun­ikation och PR

Kvällstid
Professional
  • Kommunikation och PR
  • Influencers och andra sociala makthavare
  • CSR och hållbarhet

Det här är en kurs för dig som vill bygga på och spetsa din kompetens inom kommunikation och PR. Kursen ger dig både teoretisk och praktisk kunskap om hur du arbetar med kommunikation och PR idag, från strategi till genomförande.

8 mar - 17 maj

Sista ansökningsdag är 7 mars
Hur:
Kvällstid
Antal lektionstimmar:
30
Språk:
Svenska
Pris:
33 750 kronor
Kursdatum:
Alla lektionstillfällen kommer att ske online, via videoverktyget zoom. Måndagarna: 8/3, 15/3, 22/3, 29/3, 12/4, 19/4, 26/4, 3/5, 10/5 och 17/5 kl 18:00-21:00. Utöver dessa kvällar tillkommer 2 handlednings­tillfällen på kvällstid.
Egna studietimmar:
2,5 - 5 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Det är spännande att arbeta med kommunikation och PR idag, när allt går så snabbt, när digitalt och socialt och olika kommunikationsdiscipliner flyter ihop. För att arbeta framgångsrikt med PR är det viktigt att förstå kommunikation ur ett bredare perspektiv samt kommunikatörens olika roller i olika organisationer.

Med hjälp av yrkesverksamma föreläsare inom kommunikation och PR får du lära känna det nya medielandskapet, hur PR på ett kostnadseffektivt sätt kan lösa olika kommunikationsutmaningar samt om de olika yrkesroller branschen rymmer. Kursen ger dig en bred orientering i allt från plan- och strategiarbete, traditionella såväl som sociala och digitala kanaler, till verktyg och aktiviteter.

Kursen mixar teori med inspirationsfyllda föreläsningar och praktiska övningar. Du kommer att få använda de kunskaper du får i praktiken genom att arbeta med ett case som löper under kursens gång. Vid kursens avslutning sker en slutpresentation av arbetet.

Målet är att du ska förstå den nya kommunikationsarenan och lyckas med framgångsrik kommunikation och PR i olika kanaler. Du får en stabil grund för att både behärska kommunikation på en strategisk nivå men också taktiskt.

Vem är kursen för?

För dig som vill bredda dina kunskaper inom kommunikation och PR i digitala, sociala och traditionella kanaler. Du bör ha viss erfarenhet av kommunikationsarbete.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Kursansvarig

Per.FrykebrantPer H Frykebrant, kommunikationskonsult på Bellbird.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du bör ha relevant erfarenhet från kommunikationsarbete. Kursen passar dig som t.ex arbetar med PR, information, reklam, events, webb och annan kommunikation eller är på väg in i en sådan roll. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
33 750 kronor

Studieavgift exkl. moms
27 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

8 mar - 17 maj

Sista ansökningsdag är 7 mars
Hur:
Kvällstid
Antal lektionstimmar:
30
Språk:
Svenska
Pris:
33 750 kronor
Kursdatum:
Alla lektionstillfällen kommer att ske online, via videoverktyget zoom. Måndagarna: 8/3, 15/3, 22/3, 29/3, 12/4, 19/4, 26/4, 3/5, 10/5 och 17/5 kl 18:00-21:00. Utöver dessa kvällar tillkommer 2 handlednings­tillfällen på kvällstid.
Egna studietimmar:
2,5 - 5 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Övrig information

OBS! DENNA KURS GES ONLINE (på samma datum och tider som anges ovan)
Genom vår plattform Canvas och videoverktyg Zoom kan vi genomföra liveföreläsningar, lägga upp förinspelad video, säkerställa samtal i grupper mm. För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

Det här får du

  • Kommunikation och PR i dagens medielandskap 
  • Vikten av strategi, mål och mätning i kommunikationsarbetet 
  • Vad som definierar en nyhet och att lyckas med medierelationer
  • Budskapsformulering och att skriva för PR 
  • Hur du kan använda omvärlden som kreativt verktyg 
  • Hur du skapar kommunikation som når igenom bruset
  • Innehåll för framgång i digitala och sociala kanaler 
  • Influencers och andra sociala makthavare
  • Hur väl genomfört PR-arbete kan bidra till affärsnyttan 
  • CSR och hållbarhet ur ett kommunikationsperspektiv 
  • Kommunikation i kris 
  • PR-/kommunikationsplanens olika delar 

Utöver schemalagd studietid ges två handlednings­tillfällen.