Kommun­ikation och PR

Berghs Professional

  • Kvällskurs_Piktogram Kvällstid
  • 30 timmar

Det här är en kurs för dig som vill bygga på och spetsa din kompetens inom kommunikation och PR. Kursen ger dig både teoretisk och praktisk kunskap om hur du arbetar med kommunikation och PR idag, från strategi till genomförande.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 9 feb 2018

Datum: 5 mar 2018 – 21 maj 2018

Sista ansökningsdag: 9 feb 2018

Hur: Kvällstid

Antal timmar: 30

Egen studietid: 2,5 - 5 / vecka

Kursdatum: start måndag den 5/3, 12/3, 19/3, 26/3, 9/4, 16/4, 23/4, 7/5,14/5, 21/5 kl 18-21

Om kursen

Det är spännande att arbeta med kommunikation och PR idag, när allt går så snabbt, när digitalt och socialt och olika kommunikationsdiscipliner flyter ihop. För att arbeta framgångsrikt med PR är det viktigt att förstå kommunikation ur ett bredare perspektiv samt kommunikatörens olika roller i olika organisationer.

Med hjälp av yrkesverksamma föreläsare inom kommunikation och PR får du lära känna det nya medielandskapet, hur PR på ett kostnadseffektivt sätt kan lösa olika kommunikationsutmaningar samt om de olika yrkesroller branschen rymmer. Kursen ger dig en bred orientering i allt från plan- och strategiarbete, traditionella såväl som sociala och digitala kanaler, till verktyg och aktiviteter.

Kursen mixar teori med inspirationsfyllda föreläsningar och praktiska övningar. Du kommer att få använda de kunskaper du får i praktiken genom att arbeta med ett case som löper under kursens gång. Vid kurens avslutning sker en slutpresentation av arbetet.

Målet är att du ska förstå den nya kommunikationsarenan och lyckas med framgångsrik kommunikation och PR i olika kanaler. Du får en stabil grund för att både behärska kommunikation på en strategisk nivå men också taktiskt.

Vem är kursen för?

För dig som vill bredda dina kunskaper inom kommunikation och PR i digitala, sociala och traditionella kanaler. Du bör ha viss erfarenhet av kommunikationsarbete.

Kursansvarig

Erica.Wigge.BerghsErica Wigge jobbar som Global Publishing Manager på Haglöfs och har innan dess varit senior PR-rådgivare på byrån Jung Relations i Stockholm. Erica har många års erfarenhet från såväl PR-byråer som från kundsidan och hon har arbetat med varumärken som bland andra Nordiska Kompaniet, The North Face, Tiger of Sweden, Procter & Gamble, ICA och Absolut Vodka.

5 mar 2018 – 21 maj 2018

Sista ansökningsdag är 9 feb 2018

Hur: Kvällstid
Antal lektionstimmar: 30
Egna studietimmar: 2,5 - 5 / vecka
Kursdatum: start måndag den 5/3, 12/3, 19/3, 26/3, 9/4, 16/4, 23/4, 7/5,14/5, 21/5 kl 18-21
Ansök nu Sista ansökningsdag är 9 feb 2018

Det här får du

  • Kommunikation och PR i dagens medielandskap
  • Kommunikatörens olika roller
  • PR-/kommunikationsplanen som styrdokument
  • PR för att skapa framgång i digitala och sociala kanaler
  • Bloggare och andra sociala makthavare
  • Opinionsbildning och lobbying
  • CSR och hållbarhet ur ett kommunikationsperspektiv
  • Budskapsformulering och att skriva för PR
  • Att lyckas med medierelationer
  • Hur du visualiserar kommunikation och skapar innehåll som når igenom bruset
  • Kommunikation i kris
  • Hur mäter du ditt PR-arbete

Utöver schemalagd studietid ges två handledningstillfällen.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

  • Kommunikation och PR i dagens medielandskap
  • Kommunikatörens olika roller
  • PR-/kommunikationsplanen som styrdokument
  • PR för att skapa framgång i digitala och sociala kanaler
  • Bloggare och andra sociala makthavare
  • Opinionsbildning och lobbying
  • CSR och hållbarhet ur ett kommunikationsperspektiv
  • Budskapsformulering och att skriva för PR
  • Att lyckas med medierelationer
  • Hur du visualiserar kommunikation och skapar innehåll som når igenom bruset
  • Kommunikation i kris
  • Hur mäter du ditt PR-arbete

Utöver schemalagd studietid ges två handledningstillfällen.

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Behöver jag några förkunskaper?

Det underlättar om du har relevant erfarenhet från kommunikationsarbete. Kursen passar dig som t.ex arbetar med PR, information, reklam, events, webb och annan kommunikation eller är på väg in i en sådan roll.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
31 250 kronor

Studieavgift exkl. moms
25 000 kronor

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Det underlättar om du har relevant erfarenhet från kommunikationsarbete. Kursen passar dig som t.ex arbetar med PR, information, reklam, events, webb och annan kommunikation eller är på väg in i en sådan roll.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

31 250 kronor

Studieavgift exkl. moms

25 000 kronor

Datum

9 feb
Sista datum för ansökan

5 mar
Kursstart

30
Lektionstimmar

start måndag den 5/3, 12/3, 19/3, 26/3, 9/4, 16/4, 23/4, 7/5,14/5, 21/5 kl 18-21