Strategisk kommunikation och PR
- —Strategi, mål och mätning
- —Hållbarhet ur ett kommunikationsperspektiv
- —PR-/kommunikationsplanens olika delar
Det här är en kurs för dig som vill bygga på och spetsa din kompetens inom strategisk kommunikation och PR. Kursen ger dig både teoretisk och praktisk kunskap, från strategi till genomförande.
- Format
- Kvällstid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 36 250 SEK (inkl. moms)29 000 SEK (exkl. moms)
- Ansök innan
- Fredag 2 augusti
- Start
- Måndag 16 september
- Slut
- Måndag 25 november
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Det är spännande att arbeta med strategisk kommunikation och PR idag, när allt går så snabbt, när digitalt och socialt och olika kommunikationsdiscipliner flyter ihop. För att arbeta framgångsrikt med PR är det viktigt att förstå kommunikation ur ett bredare perspektiv samt kommunikatörens olika roller i olika organisationer.
Med hjälp av yrkesverksamma föreläsare inom kommunikation och PR får du lära känna det nya medielandskapet, hur PR på ett kostnadseffektivt sätt kan lösa olika kommunikationsutmaningar samt om de olika yrkesroller branschen rymmer. Kursen ger dig en bred orientering i allt från plan- och strategiarbete, traditionella såväl som sociala och digitala kanaler, till verktyg och aktiviteter.
Kursen mixar teori med inspirationsfyllda föreläsningar och praktiska övningar. Du kommer att få använda de kunskaper du får i praktiken genom att arbeta med ett case som löper under kursens gång. Vid kursens avslutning sker en slutpresentation av arbetet.
Målet är att du ska förstå den nya kommunikationsarenan och lyckas med framgångsrik strategisk kommunikation och PR i olika kanaler. Du får en stabil grund för att både behärska kommunikation på en strategisk nivå men också taktiskt.
Det här får du
- Strategisk kommunikation och PR i dagens medielandskap
- Vikten av strategi, mål och mätning i kommunikationsarbetet
- Vad som definierar en nyhet och att lyckas med medierelationer
- Budskapsformulering och att skriva för PR
- Hur du kan använda omvärlden som kreativt verktyg
- Hur du skapar kommunikation som når igenom bruset
- Innehåll för framgång i digitala och sociala kanaler
- Hur väl genomfört PR-arbete kan bidra till affärsnyttan
- Social hållbarhet ur ett kommunikationsperspektiv
- Kommunikation i kris
- PR-/kommunikationsplanens olika delar
Utöver schemalagd studietid ges två handledningstillfällen.
För dig som vill bredda dina kunskaper inom strategisk kommunikation och PR i digitala, sociala och traditionella kanaler. Du bör ha viss erfarenhet av kommunikationsarbete.
- Ämne
- Kommunikation
- Nivå
- Professional
- Format
- Kvällstid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 36 250 SEK (inkl. moms)29 000 SEK (exkl. moms)
- Ansök innan
- Fredag 2 augusti
- Start
- Måndag 16 september
- Slut
- Måndag 25 november
- Lektionstid
- 30 timmar
- Egenstudier
- 2,5 - 5 timmar per vecka
- Kursdatum
Gemensam uppstart måndag den 16/9 kl 17.30-21.00.
Därefter går kursen på följande måndagar 16/9, 23/9, 30/9, 7/10, 14/10, 21/10, 4/11, 11/11, 18/11 25/11 kl. 18:00-21:00. Utöver dessa kvällar tillkommer 2 handledningstillfällen på kvällstid.
Behöver jag några förkunskaper?
Du bör ha relevant erfarenhet från kommunikationsarbete. Kursen passar dig som t.ex arbetar med PR, information, reklam, events, webb och annan kommunikation eller är på väg in i en sådan roll. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
36 250 kronor
Studieavgift exkl. moms
29 000 kronor
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.
Kursansvarig
![Per.Frykebrant](https://ik.imagekit.io/cfbvmcx0uwq/tr:w-350,h-350/2020/06/per.frykebrant.jpg?ik-s=e355799176d557e7b7b57ad0e1a5c49ae0785868)
Per H Frykebrant
Director of Communications, Kjell & Company.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Karriärtips från Berghs kursansvariga
Våra lärare delar gärna med sig av sin kunskap. Här hittar du karriärtips från några av dem.
Berghskursen gav Elin ett större självförtroende
I höstas gick Elin Ulfhammer en kurs i kriskommunikation. Här delar hon med sig av ett karriärtips och berättar om kursen, karriärbytet och sitt jobb.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!
![](https://ik.imagekit.io/cfbvmcx0uwq/tr:w-2560,h-2560/2016/05/emil_randulv_p1188468-scaled.jpg?ik-s=fee7ab28c9c80f3c1422e356b0677e9555e121c6)