Kurser

Kriskommunikation

  • Identifiera potentiella kriser
  • Intern- och externkommunikation
  • Informationspåverkan

När en kris bryter ut, är tid en bristvara. Många olika delar behöver snabbt komma på plats och samordnas, som att löpande analysera läget och kommunicera med en lång rad målgrupper, både internt och externt. Med rätt kunskaper och verktyg kan du fokusera på rätt saker och bibehålla förtroendet genom stormen.

Nivå
Professional
Format
Distans
Språk
Svenska
Plats
Distans
Pris
35 000 SEK (inkl. moms)
28 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Måndag 26 augusti
Start
Onsdag 2 oktober
Slut
Onsdag 4 december
Egenstudier
Ca 10 timmar per vecka
Kursdatum

Start online den 2/10 kl 13:00-16:00.
Avslut online den 4/12 kl 13:00-16:00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarledda zoommöten: 9/10 12.00-13.00; 23
1/10 15.00-16.00; 13/11 12.00-13.00.
Frågestund i zoom 20.30-21.00 den 9/10, 16/10, 6/11, 20/11.

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Om kursen

Kriser kan vara små eller stora och drabba en enskild verksamhet, delar av eller hela samhället. När krisen slår till sätts du och dina kollegor på prov. Med en senfärdig, otydlig eller rent av felaktig kommunikation kan förtroendet för er och er verksamhet störtdyka. Med god, precis och insiktsfull kommunikation finns tvärtom en möjlighet att stärka anseendet och komma ur krisen i en bättre position än innan.

I den här kursen går vi igenom de delar som skapar en stabil och trygg helhet i arbetet med kriskommunikation. Du kommer att få verktyg, insikter och arbetssätt som hjälper sig att strukturera arbetet och skapa god kommunikation när det behövs som allra mest.

Målsättningen är att du efter genomgången kurs ska kunna agera med självförtroende i kris och lotsa din organisation till andra sidan stormen, med bibehållet eller stärkt förtroende för verksamheten du företräder eller arbetar inom.

Vem är kursen för?

Du jobbar redan idag som senior kommunikatör, kanske som press- eller kommunikations­ansvarig. Du vill stärka din förmåga att arbeta metodiskt och analytiskt i kris och kunna involvera fler personer i din organisation i krisarbetet. Alternativt är du någon som ofta agerar talesperson inom ett specifikt ämnesområde (t ex VD/politiker/forskare) och vill stärka din förmåga att förstå kontexten du verkar inom, nå igenom med dina budskap och kommunicera med stärkt förtroende i särskilt svåra och krävande lägen.

Tidigare deltagare

Sofia.Hellstedt
Sofia Hellstedt
Kommunikatör Finspångs kommun

Jag tycker kursen har varit toppenbra och på en lagom nivå – Helena är en pedagogisk och lättsam kursledare! Väldigt bra med den digitala frågestunden som komplement till föreläsningarna. Jag har absolut fått med mig nyttiga verktyg och kunskap att använda framåt i mitt arbete som kommunikatör och i en eventuell kris. Tack för en mycket bra kurs!

Det här får du

  • Att identifiera potentiella kriser
  • Att göra och analysera lägesbilder under pågående kris
  • Gränssnittet mellan krishantering och kriskommunikation
  • Kontakterna med media och medieträning
  • Samverkan mellan intern- och externkommunikation
  • Kanaler och målgrupper
  • Informationspåverkan
  • Proaktiv kommunikation inför nästa kris

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

Helena.Söderblom

Helena Söderblom

Specialist inom kriskommunikation, 4C Strategies.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att kunna tillgodogöra dig kursen på ett bra sätt behöver du mycket goda kunskaper i svenska språket och ett starkt samhällsintresse, eftersom det är viktigt att förstå sammanhang och den större kontexten som du verkar i, inom din yrkesroll. Vidare bör du ha haft kontakt med media, eller på annat sätt en fördjupad förståelse för medias uppdrag och arbetssätt. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilket du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten. Länka gärna till din LinkedIn-sida.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Tillkommande kostnader

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens.  Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.

Att läsa en distanskurs på Berghs

  • Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Kristiina Müllersdorf