PR Start

Berghs Start

  • Kvällskurs_Piktogram Kvällstid
  • 25 timmar

Du som är nyfiken på kommunikation i allmänhet och PR i synnerhet har mycket att hämta på den här kursen. Här lär du dig hur ett effektivt PR-arbete kan se ut och får börja bygga den verktygslåda som du kommer ha nytta av i ditt dagliga arbete om du bestämmer dig för att satsa på PR fullt ut.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 16 jan 2018

Datum: 13 feb 2018 – 24 apr 2018

Sista ansökningsdag: 16 jan 2018

Hur: Kvällstid

Antal timmar: 25

Egen studietid: 1-2 timmar/vecka

Kursdatum: Tisdagar, 13/2, 20/2, 27/2, 6/3, 13/3, 20/3, 27/3, 10/4, 17/4, 24/4

Om kursen

Denna grundläggande kurs rustar dig för att kunna börja arbeta strategiskt och taktiskt med PR i en snabbt föränderlig medievärld. Under tio veckor går vi igenom grunderna för ett effektivt PR-arbete. Teoretiska föreläsningar varvas med praktiska övningar – allt lett av yrkesverksamma profiler från branschen.

Kursen syftar till att ge inblick i hur PR kan fungera som ett kostnadseffektivt alternativ, eller komplement till traditionell reklam och marknadsföring. Du kommer att få en djupare förståelse för medielogik och nyhetsvärdering, samt möjlighet att träna på att tänka konceptuellt och formulera vassa kommunikationsbudskap. Under kursen kommer du lära dig att göra PR-planer, skriva pressmeddelanden, jobba med budskap och talespersoner internt samt skapa intresse genom sociala medier.

Vem är kursen för?

Du som söker kanske driver ett eget företag, jobbar i en större organisation eller är nyutexaminerad och vill tillgodogöra dig mer praktisk träning inför arbetslivet. Du behöver inga förkunskaper inom PR och marknadsföring.

Kursansvarig

anna-malm-berghsAnna Malm, kommunikationsstrateg på Nyköpings kommun. Anna samordnar bl a kampanjen boinykoping.nu. Tidigare har hon varit kommunikatör på läkemedelsföretagen Pharmacia och Pfizer. Hon är en strateg som också gillar hantverket och drivs av att nå stora kommunikativa resultat med liten budget. Relationsbyggande samhällsinformation, kostnadseffektiva kampanjer och kriskommunikation är några av de områden Anna brinner för.

13 feb 2018 – 24 apr 2018

Sista ansökningsdag är 16 jan 2018

Hur: Kvällstid
Antal lektionstimmar: 25
Egna studietimmar: 1-2 timmar/vecka
Kursdatum: Tisdagar, 13/2, 20/2, 27/2, 6/3, 13/3, 20/3, 27/3, 10/4, 17/4, 24/4
Ansök nu Sista ansökningsdag är 16 jan 2018

Det här får du

  • Sociala medier och digitala kampanjer
  • PR-verktygslådan
  • Konceptutveckling och kreativitet
  • Rollen som kommunikatör
  • Journalistens verklighet och att jobba med influencers

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Nej, på denna kurs krävs det inga förkunskaper.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

18 750 kronor

Studieavgift exkl. moms

15 000 kronor

Datum

16 jan

Sista datum för ansökan

13 feb

Kursstart

25

Lektionstimmar