Sista ansökningsdag är 2 september

UX Product Development

Dagtid
Professional
  • Förstå nyttan med UX
  • Metoder och verktyg
  • Användarresearch

Du som har rört dig i den digitala världen, kanske som projektledare eller digital designer, men nu är nyfiken på att arbeta med User Experience och Product Development har här chansen att kliva in i en spännande värld! Vi lär dig det du behöver veta om UX-världens utmaningar – och ger dig verktygen att hitta lösningarna.

13 okt - 17 nov

Sista ansökningsdag är 2 september
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
30
Språk:
Svenska
Pris:
36 250 kronor
Kursdatum:
Onsdagar 13/10, 20/10, 27/10, 10/11 och 17/11 kl. 09:00–16:00
Egna studietimmar:
ca 4-5 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Idag handlar UX design inte bara om design som är enkel att använda. Som UX-ansvarig förväntas du också ha förståelse för affärskrav, tekniska begränsningar och få dessa tre delar att fungera på ett bra sätt tillsammans. Ofta står du mitt i mellan dessa områden och genom att använda kända metoder och verktyg kan du leda arbetet i rätt riktning. Kursen kommer att gå igenom de tre delarna inom User Experience, Discover, Create & Validate. Inom varje fas kommer vi att titta på olika metoder och verktyg för att nå fram till insikter, design och till slut en fantastisk digital produkt.

Discover: Vad är kvalitativ och kvantitativ research, när gör man vad och varför. Vilka metoder och verktyg finns det och vilka dokument tas fram. Vi tittar på skillnader mellan att göra business research och user research. I denna fas ser vi till att vi har en tydlig bild av vilket problem vi vill lösa. Vilken är målgruppen och marknaden och hur ska vi bygga ett koncept som levererar både värde för affär och användare.

Create: Efter Discover är det dags att ta fram en digital produkt. Vi tar fram ett eller flera koncept, som sedan iterativt förändras och förfinas med hjälp av stämma av med användare och affär. Här kommer du att få testa på metoder som design studio och ta fram wireframes. Du kommer även att få hjälp med att stycka ner designspecifkationer till user story maps som enklare kan förstås av utvecklare och beställare.

Validate: Så fort vi har en lösning på ett problem bör vi validera det med affär och/eller användaren. Detta kan vi göra genom samma metoder som i Discover fasen. Vi tittar på metoder som användningstester och att jobba med kvantitativ data och andra metrics för att validera hypoteser.

Under kursens gång jobbar vi med ett case och du kommer få sammanfatta och presentera din lösning på caset för dina kurskollegor, dels för att få jobba igenom hela processen med också för att alla kursdeltagare gemensamt ska få öva sig på att ge konstruktiv designkritik.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som har arbetat i det digitala landskapet ett tag och är nyfiken att lära dig mer om User Experience och Product Development och hur det kan användas för att skapa digitala produkter. Du arbetar idag som t.ex. produktägare, projektledare, digital designer, testare, scrum master och är sugen på att fördjupa dig inom ämnet.

Observera att en av lektionerna hålls på engelska. Föreläsaren förstår dock svenska.

Vad skiljer den här kursen från distanskursen med samma namn och lärare?
Förutom det självklara att kursen ges på plats i Stockholm, så innebär dagkursen mindre enskilt arbete. Den övergripande UX-processen som kursen utgår ifrån är dock densamma på båda kurserna.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För den här kursen krävs att du jobbar med, eller har jobbat med digital produkt- och tjänsteutveckling under minst ett år. Egna erfarenheter är viktiga och behövs för att kunna få största möjliga nytta av kursen.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via bekräftelsen som skickas ut via mejl.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
36 250 kronor

Studieavgift exkl. moms
29 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

13 okt - 17 nov

Sista ansökningsdag är 2 september
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
30
Språk:
Svenska
Pris:
36 250 kronor
Kursdatum:
Onsdagar 13/10, 20/10, 27/10, 10/11 och 17/11 kl. 09:00–16:00
Egna studietimmar:
ca 4-5 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Kursansvarig

Johan.ÅgrenJohan Ågren, UX-konsult i egna bolaget Bolster Innovation.

 

 

 

Övrig information

Kursen hålls på Bobergsgatan, läs mer på första sidan på berghs.se hur vi skapar en säker miljö. OBS! Vi följer myndigheters rekommendationer och riktlinjer, och vid restriktioner vad gäller resor och sammankomster ges kursen helt online. Om du är anmäld till en fysisk kurs och inte vill delta online kan du inom 3 dagar efter att du fått besked att kursen ges helt online istället omboka till ett senare kurstillfälle.

Det här får du

  • En introduktion till vad User Experience är (och inte är).
  • Hur kan olika projekt se ut, hur har de sett ut och hur vill vi att det ska se ut idag.
  • Förstå nyttan med UX
  • Kunna förstå processen och veta vilka metoder och verktyg som du kan använda för att lösa specifika problem.
  • Ta fram önskade effekter och behov- och målgruppsbeskrivningar
  • Undersöka och göra användarresearch (kvalitativ och kvantitativ research)
  • Pröva olika konceptmetoder
  • Lära dig att ge bra och konstruktiv kritik kring designarbete
  • Kunna validera dina hypoteser mot användare och affär

 

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Tidigare kursdeltagare

UX-product2
Ingrid Escriche-Ekström
Jag tycker att innehållet och upplägget har varit toppen! Bra med discover - create - validate upplägget och att vi hade ett färdigt case att jobba med. Jag kommer definitivt rekommendera kursen till kollegor.
Caroline.Hårdhammar
Caroline Hårdhammar, UX och Business Designer på itch
Det var super med olika föreläsare som gjorde att vi fick flera olika perspektiv på UX-området. Feedbacken på hemläxorna kändes även alltid genomtänkt och personlig vilket gjorde den väldigt givande!