UX Writing

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Intensiv_Piktogram Intensiv
  • 18 timmar

En ny yrkestitel är född, UX Writer. I team med designers, utvecklare och skribenter kan vi tillsammans skapa den bästa användarupplevelsen. UX Writing är en kurs för dig som vill få innehåll på webbplatser att prestera optimalt.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 26 maj 2020

Datum: 23 jun 2020 – 26 jun 2020

Sista ansökningsdag: 26 maj 2020

Hur: Dagtid Intensiv

Antal timmar: 18

Egna studietimmar: ca 2-3 timmar

Kursdatum : Tisdag 23/6, onsdag 24/6 och fredag 26/6 kl. 09.00-16.00

Plats: Ges online via Zoom

OBS! DENNA KURS GES TILLFÄLLIGT ONLINE
(på samma datum och tider som anges ovan)

Om kursen

User Experience (UX), ett begrepp kidnappat av designers. Men om du tänker efter, vad söker användarna efter på webbplatser, i tjänster och appar? Jo, information. Ofta i form av text.

UX handlar om användarupplevelsen på webbplatser, i tjänster och appar etc. Som UX Writer är användaren A och O. Du utgår ifrån användarens beteende för att ta fram och optimera ditt innehåll efter användaren och mäter sedan för att se om användaren följer den resa du tänkt ut. Det skrivna innehållet navigerar användaren och designen paketerar innehållet för att användaren ska få en optimal upplevelse. Därför handlar UX Writing om att komma in tidigt i processen och arbeta tätt i team.

Kursens bredd ökar er medvetenhet kring digitala användarbeteenden – den handlar om hur besökaren uppfattar det skrivna innehållet. Kursen ger dig en konkurrenskraftig spetskompetens, eftersom du utvecklar ditt redaktionella arbete inom User Experience (UX), Search Engine Optimization (SEO), microcopy och konvertering.

Vem är kursen för?

Kursen välkomnar dig som arbetar som webbredaktör, kommunikatör, skribent, copywriter eller helt enkelt ansvarar för skriftligt innehåll på en webbplats. Du vill utvecklas inom User Experience (UX), Search Engine Optimization (SEO), microcopy och konvertering. Kursen är inte framtagen för yrkesverksamma UX-designers.

Kursansvariga

Caroline.BirgerssonCaroline BirgerssonMoa.Blomkvist och Moa Blomkvist är copywriters med digital spetskompetens.
På Birger&Blom arbetar de med struktur och produktion av strategiskt innehåll på webben.

23 jun 2020 – 26 jun 2020

Sista ansökningsdag är 26 maj 2020

Hur: Dagtid Intensiv
Antal lektionstimmar: 18
Egna studietimmar: ca 2-3 timmar
Kursdatum: Tisdag 23/6, onsdag 24/6 och fredag 26/6 kl. 09.00-16.00
Plats:

Ges online via Zoom

Ansök nu Sista ansökningsdag är 26 maj 2020

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

OBS! DENNA KURS GES TILLFÄLLIGT ONLINE
(på samma datum och tider som anges ovan)

Övrig information

OBS! DENNA KURS GES TILLFÄLLIGT ONLINE (på samma datum och tider som anges ovan)
Berghs har flyttat över all undervisning online för att på sätt möjliggöra fortsatt undervisning. Genom vår plattform Canvas och videoverktyg Zoom kan vi genomföra liveföreläsningar, lägga upp förinspela video, säkerställa samtal i grupper mm. För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

Det här får du

  • Användarbeteende – Hur drar man nytta av användarnas beteende för att planera innehållet? Lär dig förbättra tillgängligheten och läsupplevelsen genom att förstå hur vi läser digitalt.
  • Mätning – Hur mäter man UX? Lär dig vilka KPI:er som är användbara om du jobbar med innehåll. Få tips på hur du skapar en struktur för din mätning och få koll på vad de olika verktygen gör.
  • Microcopy – Hur skriver man användarvänligt? Lär dig hantera olika scenarion och få verktyg för hur ex. knapptexter, navigation och felmeddelande ska utformas.
  • Search Engine Optimization – Hur jobbar man strategiskt med sökoptimering? Lär dig om Googles Algoritmer och hur du kan använda SEO i din strategi för att planera nytt innehåll.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

 

OBS! DENNA KURS GES TILLFÄLLIGT ONLINE (på samma datum och tider som anges ovan)
Berghs har flyttat över all undervisning online för att på sätt möjliggöra fortsatt undervisning. Genom vår plattform Canvas och videoverktyg Zoom kan vi genomföra liveföreläsningar, lägga upp förinspela video, säkerställa samtal i grupper mm. För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

  • Användarbeteende – Hur drar man nytta av användarnas beteende för att planera innehållet? Lär dig förbättra tillgängligheten och läsupplevelsen genom att förstå hur vi läser digitalt.
  • Mätning – Hur mäter man UX? Lär dig vilka KPI:er som är användbara om du jobbar med innehåll. Få tips på hur du skapar en struktur för din mätning och få koll på vad de olika verktygen gör.
  • Microcopy – Hur skriver man användarvänligt? Lär dig hantera olika scenarion och få verktyg för hur ex. knapptexter, navigation och felmeddelande ska utformas.
  • Search Engine Optimization – Hur jobbar man strategiskt med sökoptimering? Lär dig om Googles Algoritmer och hur du kan använda SEO i din strategi för att planera nytt innehåll.

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

 

Fredrika Hübsch, Copywriter

”Intensivt, matnyttigt och jättebra lärare"

Fredrika Hübsch, Copywriter

”Lärarna ledde oss med stor pondus genom kursens olika delar. Jag har fått flera nya verktyg i bagaget.”

Behöver jag några förkunskaper?

Kursen välkomnar dig som arbetar som webbredaktör, kommunikatör, skribent, copywriter eller helt enkelt ansvarar för innehåll på en webbplats. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
30 625 kronor

Studieavgift exkl. moms
24 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Kursen välkomnar dig som arbetar som webbredaktör, kommunikatör, skribent, copywriter eller helt enkelt ansvarar för innehåll på en webbplats. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

30 625 kronor

Studieavgift exkl. moms

24 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

”Intensivt, matnyttigt och jättebra lärare"

Fredrika Hübsch, Copywriter

Fredrika Hübsch, Copywriter

”Lärarna ledde oss med stor pondus genom kursens olika delar. Jag har fått flera nya verktyg i bagaget.”