
UX Writing
- Mikrocopy
- Användarbeteende
- Metoder och verktyg
Som UX Writer designar du med ord i digitala tjänster och är specialist på att skapa innehåll som utgår från användarna. Här står tydlighet och funktion i fokus för att guida rätt. Vill du utvecklas inom användarcentrerad copy och få metoder och verktyg att ta med in i din yrkesvardag så är det här en kurs för dig.
14-16 juni
*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.
Om kursen
UX står för User Experience och är ett begrepp som kommer från designvärlden. Det handlar om att skapa bra användarupplevelser genom att förstå och lösa digitalt krångel – en uppgift som kräver en helt ny sorts kreativitet.
Den renodlade UX Writern jobbar i team tillsammans med bland annat designers och utvecklare, men alla som jobbar med användarupplevelser har nytta av UX-tänket. När du börjar utgå från kundens behov och problem kan du också skriva funktionellt och sedan utvärdera effekten av din copy.
Under den här kursen får du ta del av metoder och verktyg som hjälper dig att skriva för att konvertera och skapa innehåll utifrån design och funktion. UX-copy finns i många olika digitala flöden, till exempel på webbplatser och i appar. Under kursen kommer du få lära dig principer för hur du skriver mikrocopy för bland annat instruktioner, felmeddelanden och knapptexter.
Med dina nya kunskaper och arbetssätt får du en konkurrenskraftig spetskompetens inom user experience, mikrocopy och konvertering för att kunna sätta igång och skriva som en UX Writer.
Vem är kursen för?
Kursen välkomnar dig som arbetar som webbredaktör, kommunikatör, skribent, copywriter eller helt enkelt ansvarar för skriftligt innehåll på en webbplats. Du vill utvecklas inom User Experience (UX), mikrocopy och konvertering. Kursen är inte framtagen för yrkesverksamma UX-designers.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Kursen välkomnar dig som arbetar som webbredaktör, kommunikatör, skribent, copywriter eller helt enkelt ansvarar för innehåll på en webbplats. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
33 125 kronor
Studieavgift exkl. moms
26 500 kronor
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
14-16 juni
*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.
Kursansvariga
Lena Stenberg, Copywriter, UX Writer och Content creator på Curious Mind och Anna Sundbaum Köhler, Copywriter och UX Writer på Curious Mind.
Det här får du
- Användarbeteende
- Mikrocopy
- Klarspråk
- Testa och utvärdera dina texter
- Grundkunskaper i Figma
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.
Tidigare deltagare
"Små ord, stor betydelse är en passande sammanfattning av de tre intensiva och lärorika dagarna på kursen."
