Vår historia

Historien skapas varje dag och har gjort så i 75 år. Berghs har utbildat tusentals av de kommunikatörer som idag är verksamma och var och en har satt sitt tydliga spår inom många olika områden. Men hur såg Berghs ut 1941 och hur ser det ut idag?

Berghs startades 1941 av Gösta och Irma Bergh. Skolan heter då Reklamtekniska skolan och byggde på ämnen som dekoration, illustration och annonsteckning. Skolan började tidigt diplomera både reklam- och marknadskonsulenter, för att svara upp både mot byråsidan och företag.  Berghs började satsa på dagskola och aftonskola på 70-talet, distansskola på 80-talet och skräddarsydda utbildningar i början av 90-talet. Gösta sålde skolan till TBV och därefter var Reklamförbundet ägare tills dagens ägare ABNU köpte skolan på 2000-talet. Från 1 juli 2000 heter vi Berghs School of Communication och har ett starkt internationellt anseende. Läs gärna mer:

Berghs från 1941 till idag

Vi har samlat reaktioner på 75 år av kommunikation från människor som arbetar inom kultur, kommunikation, forskning och design. Det är roliga, allvarliga, glada eller sorgliga reaktioner på de senaste åtta decennierna av TV-reklam, annonser och banners.  Njut av resan! Bläddra genom olika kampanjer:

Kommunikation från 40-talet till idag

I år fyller Berghs 75 år och det ska vi fira med en jubileumsvecka i oktober. Följ vår historia och några av vännerna som följt oss under tidens gång.

Till Berghs 75