Artiklar

Vad gör en Growth Marketer?

Vad sysslar egentligen en Growth Marketer med om dagarna? Varför skriker just tech- och startup-branschen efter growth marketers och hur blir man en? Låt oss räta ut dessa frågetecknen åt dig!

Vad innebär det att vara en growth marketer?

När man jobbar som growth marketer är den främsta uppgiften att driva tillväxt till ett företag, och att göra detta både snabbt och bestående. Man gör detta genom att arbeta datadrivet. Alltså analysera data och fatta marknadsföringsbeslut utifrån mätbara fakta, genomföra experiment, och arbeta långsiktigt med varumärkesbyggande marknads­föring. Då ökar growth marketern möjligheterna att företaget kan växa snabbt och hållbart. 

Vad gör en growth marketer om dagarna? Var och med vad kan man jobba?

På många företag har man rollen Growth Marketer. Men du kan också ha mer specialiserade yrkesroller som CRO-specialist (konverteringsoptimering), SEO-konsult (sökmotoroptimering), e-commerce manager, kampanjanalytiker eller digital marknadsförare. Rollerna som kan kopplas till growth marketing är väldigt många. Ett growth-tänk är applicerbart på nästan alla yrkesroller och branscher, och därför är du som har growth marketing som din expertis eftertraktad.

Nyfiken på programmet Growth Marketing?

En Growth Marketer är dagens vassaste digitala marknadsförare. Under utbildningen hårdtränas du till att bli ett datadrivet proffs som får varumärken att växa genom att basera kreativa idéer i fakta. Du jobbar initierat mot målgrupperna på webben med smarta verktyg – från SEO och konverteringsoptimering till annonsering i sociala medier. Läs mer om programmet här!

Till programmet

Varför är just tech- och startup-branschen så intresserade av att anställa growth marketers?

Kunskapen om varumärkesbyggande marknads­föring hos en growth marketer är väldigt bred. Men din specifika expertis är fokuserad runt att driva snabb tillväxt för företag. Det passar väldigt bra in i tech- och startup-branschen, där en person ofta har många ansvarsområden på sitt bord. 

Vem passar som growth marketer?

En person som är nyfiken, tycker att det är spännande att se mönster, att upptäcka nya vägar för att lösa problem. Kanske tycker man också att det är intressant att se och mäta resultat av olika insatser. Om du tycker det är spännande att följa teknikens utveckling är det givetvis ett plus, då det krävs att man hänger med och tycker nya verktyg är roligt att lära sig. 

Vad är roligast med att jobba som growth marketer?

Att du så väldigt tydligt kan mäta effekten och resultatet av ditt arbete, vilket är både spännande och utmanande. Att du tvingas omsätta dina kreativa idéer till någonting som blir mätbart i siffror är också väldigt roligt, och ibland svårt. Det är just den balansen som är triggande - att ständigt hitta nya vägar, och testa, göra experiment, utforska det okända, och sedan översätta detta till något som kan generera tillväxt för företaget.

Vilka utbildningar erbjuder Berghs för den som vill studera Growth Marketing?

På Berghs erbjuder vi både heltidsprogram och kortare kurser inom growth, så här beror det helt på vilka förkunskaper du besitter. Vi erbjuder heltidsprogrammet Growth Marketing som är ett år långt och lägger sitt fokus på digital marknads­föring och tillväxtstrategi. På kurssidan finns det distanskursen Growth Marketing och kvällskursen Datadriven marknads­föring Start om du föredrar att vara i våra lokaler.