En annorlunda praktik: The Coffee Project

När det var dags för praktik på Berghs valde Sofie att göra något annorlunda. I stället för att vara på en arbetsplats valde hon att utnyttja tiden till att träffa personer från olika företag med spännande titlar. Projektet döpte hon till ”The Coffee Project”.

När 23-åriga Sofie, som läser Marknadskommunikation på Berghs, funderade på var hon skulle ha sin två vekor långa praktik insåg hon snart hur lite hon visste om den verklighet hon snart ska kliva in i: kommunikationsbranschen. Det verkade finnas så många vägar att gå, så många titlar och roller att utforska, att hon helt omöjligt kunde välja en.

Hon fick en idé – under praktikperioden kunde hon utnyttja tiden till fullo genom att besöka så många företag som möjligt; träffa personer med spännande titlar och höra hur de ser på sin yrkesroll och på sin arbetsplats.

För att ge det ytterligare en dimension bokade hon en resa till sin forna hemstad New York. Genom att träffa företag på andra sidan kontinenten kunde hon sen se skillnader och likheter mellan olika sätt att jobba på i de olika länderna. En vecka spenderades därför i vardera stad, Stockholm och New York. Hon valde att kalla projektet för The Coffee Project, eftersom det lättaste sättet att ta kontakt med folk i kommunikationsbranschen är just att fråga om man får komma och ta en kaffe.

Hej Sofie! Berätta hur du gjorde urvalet, vilka ville du träffa under The Coffee Project?
Jag hade faktiskt ingen speciell plan utan jag hörde av mig till de företag jag tyckte lät spännande. Jag är otroligt intresserad av mat och därför hörde jag av mig till en reklambyrå med matinriktning, Food & Friends, och kocken Marcus Samuelssons företag i New York. I övrigt gick jag på känsla och kontaktade de företag jag visste att jag ville veta mer om.

Hur var responsen från dem du hörde av dig till? Fick du träffa alla?
Responsen var oväntat positiv. Jag var beredd på att få fler nej än ja, men det visade sig att nästan alla jag pratade med tyckte att det var en kul idé och kände sig smickrade att bli tillfrågade. Det var bara något enstaka företag som tackade nej av praktiska skäl.

Vad var ditt mål med varje kaffe-möte?
Dels ville jag få en känsla av varje företag jag besökte. Känna av kulturen och den övergripande atmosfären. Man märker snabbt när man besöker olika företag om de jobbar på ett sätt som man själv skulle kunna tänka sig.

Ett annat mål var att få så mycket information som möjligt om hur man jobbar i olika yrkesroller. Det är inte helt lätt att veta hur man jobbar som t ex strateg på Google eller som Head of Relations på McCann, och det var jätteintressant att få lite inblick i det. Man inser att det finns så många fler valmöjligheter inom kommunikationsbranschen än vad man tidigare trott.

Jämfört med en "vanlig praktik" - vad tyckte du att du fick ut av det här som var annorlunda/bättre?
Eftersom jag inte hade vanlig praktik fick jag ju aldrig jobba "på riktigt" vilket kanske var synd. Å andra sidan fick jag så otroligt mycket ut av mitt projekt på ett personligt plan. Jag träffade intressanta och inspirerande människor, och fick möjlighet att kartlägga hur man kan jobba med kommunikation på olika sätt. Det har verkligen öppnat mina ögon för nya karriärsmöjligheter och jag är så glad att jag tog beslutet att göra min praktik på detta sätt.

Berätta om ett möte du minns alldeles extra starkt!
Alla möten var verkligen bra på olika sätt så det är svårt att välja ut ett specifikt. Men att besöka Googles kontor i New York var häftigt. Det trodde jag inte att jag skulle få möjlighet att göra för några år sedan och det är sånt man kommer minnas för alltid. Strategen jag träffade där var dessutom otroligt skarp och duktig på sitt jobb, vi hade en trevlig pratstund.

Träffade du någon som du hoppas ska bli din framtida arbetsgivare?
Ja absolut, det var flera av de arbetsplatser jag besökte som jag skulle tycka var fantastiskt att jobba för. Förhoppningsvis lyckades jag göra ett gott intryck och kan fortsätta hålla kontakten även i framtiden. Och jag fick faktiskt ett litet frilansjobb för Marcus Samuelsson Group efter mitt besök på företaget i New York. Jag tar hand om deras svenska hemsida och översätter samt skriver egna artiklar sen ungefär två veckor tillbaka. Det är jätteroligt och kanske en början till någonting större i framtiden.

Vill du läsa mer om Sofies projekt? Läs mer på hennes hemsida som du hittar här! 

Fyra röster om produktionsledning

Håller produktionsledarrollen på att förändras? Vem passar att bli produktionsledare? Hur ser en typisk dag ut? Vi låter en nyutexaminerad student, en student som varit ute i arbetslivet några år, en ämnesansvarig för Berghs heltidsprogram Produktionsledning/Operativ projektledning och en riktigt erfaren produktionsledare reda ut begreppen

Människor är det viktigaste kapitalet ett företag har

”Jag är supertrött på en övertro på häftiga kampanjer, rymdskepp och raketer som kostar skjortan medan den interna kommunikationen knappt får några resurser alls.” Det säger Anna Almberg, kommunikationskonsult med över tio års erfarenhet av strategisk kommunikation med tyngdpunkt på det interna och kursansvarig för Berghs Professional-kurs Internkommunikation.

Tre trender inom varumärkespositionering

Varumärkespositionering handlar om att göra rätt saker. Allt ett företag säger och gör är en del av varumärkespositioneringen. Åsa Myrdal Bratt, varumärkesexpert och kursansvarig för Berghs kurs Varumärkes- och affärsstrategi, delar med sig av trender inom varumärkespositionering.

Tag kontrollen, projektledare!

Mie Nygren, kursansvarig för Berghs Professional-kurs i Projektledning, delar med sig av sina fem bästa tips för projektledare att få full kontroll över projekten. Målformulering, kostnadskontroll, delegering, avstämning och att vara förutseende är A och O.

Mattias Ström: Fyra bra case som visar vägen för marknads-PR

Mattias är kursansvarig för Berghs dagkurs i Marknads-PR på Berghs och arbetar till vardags på Prime. Här delar han med sig av fyra case som inspirerade honom under hösten 2013 och berättar vad de har gemensamt.

Ann Westfelt avslöjar hemligheten bakom en duktig strategisk projektledare

Ann Westfelt kan ledarskap och strategisk projektledning. Hon har jobbat med marknadsföring i många år, på olika företag och i olika positioner. Hon har bland annat varit produktchef på AppIe, rektor på Masters of Media och vd på Drax Industries. Idag är Ann VD på Visionary, där hon arbetar med utbildning och rådgivning, och på Berghs ansvarar hon för kursen Strategisk projektledning, som riktar sig till dig som har flera års erfarenhet inom ämnet eller rollen och som vill spetsa dina kunskaper.

Digital marknadskommunikation - viktigt och kul

Till vardags arbetar han som Head of Media & Analytics på Fritidsresor. Under åtta veckor varje vår och höst leder han dessutom Digital Marknadskommunikation professional - en kurs om hur man tar ett övergripande grepp om ett företags eller varumärkes hela närvaro online.

Visa fler inlägg