En annorlunda praktik: The Coffee Project

När det var dags för praktik på Berghs valde Sofie att göra något annorlunda. I stället för att vara på en arbetsplats valde hon att utnyttja tiden till att träffa personer från olika företag med spännande titlar. Projektet döpte hon till ”The Coffee Project”.

När 23-åriga Sofie, som läser Marknadskommunikation på Berghs, funderade på var hon skulle ha sin två vekor långa praktik insåg hon snart hur lite hon visste om den verklighet hon snart ska kliva in i: kommunikationsbranschen. Det verkade finnas så många vägar att gå, så många titlar och roller att utforska, att hon helt omöjligt kunde välja en.

Hon fick en idé – under praktikperioden kunde hon utnyttja tiden till fullo genom att besöka så många företag som möjligt; träffa personer med spännande titlar och höra hur de ser på sin yrkesroll och på sin arbetsplats.

För att ge det ytterligare en dimension bokade hon en resa till sin forna hemstad New York. Genom att träffa företag på andra sidan kontinenten kunde hon sen se skillnader och likheter mellan olika sätt att jobba på i de olika länderna. En vecka spenderades därför i vardera stad, Stockholm och New York. Hon valde att kalla projektet för The Coffee Project, eftersom det lättaste sättet att ta kontakt med folk i kommunikationsbranschen är just att fråga om man får komma och ta en kaffe.

Hej Sofie! Berätta hur du gjorde urvalet, vilka ville du träffa under The Coffee Project?
Jag hade faktiskt ingen speciell plan utan jag hörde av mig till de företag jag tyckte lät spännande. Jag är otroligt intresserad av mat och därför hörde jag av mig till en reklambyrå med matinriktning, Food & Friends, och kocken Marcus Samuelssons företag i New York. I övrigt gick jag på känsla och kontaktade de företag jag visste att jag ville veta mer om.

Hur var responsen från dem du hörde av dig till? Fick du träffa alla?
Responsen var oväntat positiv. Jag var beredd på att få fler nej än ja, men det visade sig att nästan alla jag pratade med tyckte att det var en kul idé och kände sig smickrade att bli tillfrågade. Det var bara något enstaka företag som tackade nej av praktiska skäl.

Vad var ditt mål med varje kaffe-möte?
Dels ville jag få en känsla av varje företag jag besökte. Känna av kulturen och den övergripande atmosfären. Man märker snabbt när man besöker olika företag om de jobbar på ett sätt som man själv skulle kunna tänka sig.

Ett annat mål var att få så mycket information som möjligt om hur man jobbar i olika yrkesroller. Det är inte helt lätt att veta hur man jobbar som t ex strateg på Google eller som Head of Relations på McCann, och det var jätteintressant att få lite inblick i det. Man inser att det finns så många fler valmöjligheter inom kommunikationsbranschen än vad man tidigare trott.

Jämfört med en "vanlig praktik" - vad tyckte du att du fick ut av det här som var annorlunda/bättre?
Eftersom jag inte hade vanlig praktik fick jag ju aldrig jobba "på riktigt" vilket kanske var synd. Å andra sidan fick jag så otroligt mycket ut av mitt projekt på ett personligt plan. Jag träffade intressanta och inspirerande människor, och fick möjlighet att kartlägga hur man kan jobba med kommunikation på olika sätt. Det har verkligen öppnat mina ögon för nya karriärsmöjligheter och jag är så glad att jag tog beslutet att göra min praktik på detta sätt.

Berätta om ett möte du minns alldeles extra starkt!
Alla möten var verkligen bra på olika sätt så det är svårt att välja ut ett specifikt. Men att besöka Googles kontor i New York var häftigt. Det trodde jag inte att jag skulle få möjlighet att göra för några år sedan och det är sånt man kommer minnas för alltid. Strategen jag träffade där var dessutom otroligt skarp och duktig på sitt jobb, vi hade en trevlig pratstund.

Träffade du någon som du hoppas ska bli din framtida arbetsgivare?
Ja absolut, det var flera av de arbetsplatser jag besökte som jag skulle tycka var fantastiskt att jobba för. Förhoppningsvis lyckades jag göra ett gott intryck och kan fortsätta hålla kontakten även i framtiden. Och jag fick faktiskt ett litet frilansjobb för Marcus Samuelsson Group efter mitt besök på företaget i New York. Jag tar hand om deras svenska hemsida och översätter samt skriver egna artiklar sen ungefär två veckor tillbaka. Det är jätteroligt och kanske en början till någonting större i framtiden.

Vill du läsa mer om Sofies projekt? Läs mer på hennes hemsida som du hittar här! 

Sista platserna på intensivkurser på Berghs i sommar

Allt fler väljer att, i stället för att läsa kurser som löper över en hel termin, läsa en intensivkurs på Berghs. Här lär du dig att skriva för sociala medier, bli bättre på marknadskommunikation, vässa dina skills inom projekt- eller produktionsledning, får tillfälle att djupdyka i kommunikationschefens viktigaste verktyg bland mycket, mycket annat. Kursdatum: 29/6-1/7. Sista anmälningsdag är den 3 juni så skynda på om du vill ha en plats!

Därför måste du bygga en positiv känsla hos dina kunder

I framtiden kommer inga företag att kunna undgå att tänka på hållbar utveckling, lika lite som kommunikationsavdelningar kommer undan att arbeta med strategisk hållbarhetskommunikation. Redan idag är hållbarhet normaliserat och en given faktor när allt fler konsumenter väljer sina varumärken. Erik Hedén, grundare av Sustainable Brand Insight, reder ut begreppen och förklarar varför det är bra om det känns tjatigt internt.

Söktrycket för Berghs utbildningar ökar!

Ansökningar till Berghs heltidsprogram med start i höst har ökat med 22% jämfört med föregående år. Det handlar om kommunikationsutbildningar inom kreation, design, strategi, digitalt, PR, produktionsledning och Berghs Bachelor. Det är en stor ökning i söktryck jämfört med statistik från Universitets- och högskolerådet (UHR) och Myndigheten för Yrkesskolan (MYH), som nyligen släppte sina rapporter inför årets antagning. Berghs bryter mot trenden både när det kommer till antalet sökande, och antalet studenter i jobb efter sina utbildningar.

Hur tar du steget till ett övergripande kommunikationsansvar?

Ett kommunikativt ledarskap kännetecknas av dialog, återkoppling, öppenhet, närvaro och att medarbetarna involveras i beslutsfattandet. Det berättar Andris Zvejnieks, som är kursansvarig för executivekursen Communication management samt intensivkursen Kommunikationschefens viktigaste verktyg på Berghs.