En annorlunda praktik: The Coffee Project

När det var dags för praktik på Berghs valde Sofie att göra något annorlunda. I stället för att vara på en arbetsplats valde hon att utnyttja tiden till att träffa personer från olika företag med spännande titlar. Projektet döpte hon till ”The Coffee Project”.

När 23-åriga Sofie, som läser Marknadskommunikation på Berghs, funderade på var hon skulle ha sin två vekor långa praktik insåg hon snart hur lite hon visste om den verklighet hon snart ska kliva in i: kommunikationsbranschen. Det verkade finnas så många vägar att gå, så många titlar och roller att utforska, att hon helt omöjligt kunde välja en.

Hon fick en idé – under praktikperioden kunde hon utnyttja tiden till fullo genom att besöka så många företag som möjligt; träffa personer med spännande titlar och höra hur de ser på sin yrkesroll och på sin arbetsplats.

För att ge det ytterligare en dimension bokade hon en resa till sin forna hemstad New York. Genom att träffa företag på andra sidan kontinenten kunde hon sen se skillnader och likheter mellan olika sätt att jobba på i de olika länderna. En vecka spenderades därför i vardera stad, Stockholm och New York. Hon valde att kalla projektet för The Coffee Project, eftersom det lättaste sättet att ta kontakt med folk i kommunikationsbranschen är just att fråga om man får komma och ta en kaffe.

Hej Sofie! Berätta hur du gjorde urvalet, vilka ville du träffa under The Coffee Project?
Jag hade faktiskt ingen speciell plan utan jag hörde av mig till de företag jag tyckte lät spännande. Jag är otroligt intresserad av mat och därför hörde jag av mig till en reklambyrå med matinriktning, Food & Friends, och kocken Marcus Samuelssons företag i New York. I övrigt gick jag på känsla och kontaktade de företag jag visste att jag ville veta mer om.

Hur var responsen från dem du hörde av dig till? Fick du träffa alla?
Responsen var oväntat positiv. Jag var beredd på att få fler nej än ja, men det visade sig att nästan alla jag pratade med tyckte att det var en kul idé och kände sig smickrade att bli tillfrågade. Det var bara något enstaka företag som tackade nej av praktiska skäl.

Vad var ditt mål med varje kaffe-möte?
Dels ville jag få en känsla av varje företag jag besökte. Känna av kulturen och den övergripande atmosfären. Man märker snabbt när man besöker olika företag om de jobbar på ett sätt som man själv skulle kunna tänka sig.

Ett annat mål var att få så mycket information som möjligt om hur man jobbar i olika yrkesroller. Det är inte helt lätt att veta hur man jobbar som t ex strateg på Google eller som Head of Relations på McCann, och det var jätteintressant att få lite inblick i det. Man inser att det finns så många fler valmöjligheter inom kommunikationsbranschen än vad man tidigare trott.

Jämfört med en "vanlig praktik" - vad tyckte du att du fick ut av det här som var annorlunda/bättre?
Eftersom jag inte hade vanlig praktik fick jag ju aldrig jobba "på riktigt" vilket kanske var synd. Å andra sidan fick jag så otroligt mycket ut av mitt projekt på ett personligt plan. Jag träffade intressanta och inspirerande människor, och fick möjlighet att kartlägga hur man kan jobba med kommunikation på olika sätt. Det har verkligen öppnat mina ögon för nya karriärsmöjligheter och jag är så glad att jag tog beslutet att göra min praktik på detta sätt.

Berätta om ett möte du minns alldeles extra starkt!
Alla möten var verkligen bra på olika sätt så det är svårt att välja ut ett specifikt. Men att besöka Googles kontor i New York var häftigt. Det trodde jag inte att jag skulle få möjlighet att göra för några år sedan och det är sånt man kommer minnas för alltid. Strategen jag träffade där var dessutom otroligt skarp och duktig på sitt jobb, vi hade en trevlig pratstund.

Träffade du någon som du hoppas ska bli din framtida arbetsgivare?
Ja absolut, det var flera av de arbetsplatser jag besökte som jag skulle tycka var fantastiskt att jobba för. Förhoppningsvis lyckades jag göra ett gott intryck och kan fortsätta hålla kontakten även i framtiden. Och jag fick faktiskt ett litet frilansjobb för Marcus Samuelsson Group efter mitt besök på företaget i New York. Jag tar hand om deras svenska hemsida och översätter samt skriver egna artiklar sen ungefär två veckor tillbaka. Det är jätteroligt och kanske en början till någonting större i framtiden.

Vill du läsa mer om Sofies projekt? Läs mer på hennes hemsida som du hittar här! 

Lyssna på Studentbyråns första podcastavsnitt med Lina Thomsgård

Berghs slututställning 2014 går av stapeln 24-25 maj, och arrangeras av en grupp studenter som kallas Studentbyrån. Idag lanseras Studentbyråns första podcastavsnitt. Varje vecka fram till slututställningen kommer Klaudia Eriksson och Klara Höök bjuda in en person till ett kort podcastsnack. Gästerna kommer från medie­-, reklam­- och kulturvärlden. Det är individer eller representanter från organisationer som genom sin kommunikation skapar värde ­ något som är större än bara en produkt eller tjänst och som gör skillnad.

Berghsstudenter kammar hem guld på Gulltaggen i Oslo

Gulltaggen är Nordens största tävling för digital marknadsföring, kommunikation, innovation, ledarskap och kreativitet. Ett gäng studenter från diplomutbildningen Interactive Communication på Berghs tog hem guld i kategorin ”Bästa nordiska studentarbete". Årets vinnarbidrag ”Wear It All” gjordes av Sofia Olsson, Andreas Carlfors, David Svedenström, Sara Gärdegård och Mikael Hörnaeus.

Creativity is the most powerful force in business

Jamie Harrelson, Senior Brand Strategist at DDB San Francisco and Content Provider for a four week planning course within the Berghs Certificate online program starting fall 2014, tells us about her view on planning. "The best planners are driven by an innate curiosity and are riduculosly obsessed with learning, they are confident and decisive. Planners exists to make advertising great."

Från låtskrivande i San Francisco till jämställdhetsapp i Stockholm

Vi träffade och pratade lite med Nina Olsson, just hemkommen copywriter som har bott och studerat tre år i San Francisco. Nina gick utbildningen Berghs Bachelor, som innebär en termins grundläggande kommunikationsstudier på Berghs i Stockholm och 2,5-3 års studier på en av Berghs partnerskolor i Australien eller USA.

50 dagar av kommunikation, employer branding och en och annan gif

Det är högt tryck här på Sveavägen 34. Nu är det ungefär en vecka sedan examensarbetet drog igång och grupperna har slängt sig ut på öppet hav. En av dem har valt att blogga om de 10 intensiva veckor de står inför och dela med sig att sina framgångar, motgångar och fun facts.

Kommunikatör=problemlösare säger Anton, som läser Interactive Communication på Berghs

Anton Håkansson läser Interactive Communication på heltid på Berghs, och på sina få lediga stunder jobbar han just nu med att utveckla sin nya app, Snailday. Det är en kalenderapp som är utformad särskilt för människor med autism eller en liknande diagnos, men som funkar för alla tankspridda och stressade människor.

17 Swedish secrets that will boost your career

Marco Ortolani is an Italian living in Sweden. He is the Program Director of Berghs Certificate, a comprehensive online education program for international professionals who want to boost their creative or strategic skills. Here, Marco shares his top advice on how being a bit more Swedish can boost your career.

Visa fler inlägg