Karin Setréus: Planners blir vägvisare

Karin Setréus kursansvarig för Berghs nya distanskurs i Planning, som startar den 25 augusti. Karin läste Produktionsledning på Berghs, därefter studerade hon till civilekonom och åkte till USA för att utbilda sig till planner. ”Jag hade hört om planning från en pluggkompis och jag tänkte att det var ett bra sätt att nischa sig.”

Hemma i Sverige jobbade Karin på reklambyrån Abby Norm som kombinerad planner och digital director. Hon fick också en förfrågan om att gästföreläsa på Berghs. Nöjda studenter drev sedan på att Karin skulle få göra mer än att bara gästföreläsa.

Snart arbetade hon som ämnesansvarig lärare för diplomutbildningen Marknadskommunikation. Hennes egen bild av utbildningen är att ungefär hälften av de som går är intresserade av planning och hälften av projektledning. ”Plannerfunktionen är ganska ny i Sverige. Jag ser planning som ett angreppssätt, vi ska vara slutkundens röst. I dag med alla snabba flöden måste företag och organisationer placera kundförståelse högt på agendan”.

Karin tror att fler företag kommer att skaffa sig plannerkompetens internt. Det är en förutsättning att man vet vad kunderna vill, för att ge rätt strategi och rätt brief till kommunikatörer. Har företaget gjort sin hemläxa blir det mycket bättre. I dag driver Karin egna företaget Brand Fan med en kollega där hon jobbar cirka 50 procent. Resten av arbetstiden ägnar hon åt Berghs.

”Att jobba som lärare är fantastiskt kul. När jag arbetar med studenterna skiljer det sig mot när jag utbildar företag. Studenterna ifrågasätter allt, är mer kritiska och det utvecklar mig enormt.”

”Det finns en enorm energi på Berghs, det märks bara man öppnar dörren till klassrummet.” Sedan hon själv läste på skolan ser Karin en tydlig skillnad. ”I dag finns en större insikt i vad de olika yrkena tillför och att alla har något kreativt att ge. På Berghs blir vi ett team”.
Karin beskriver planners som en slags vägvisare för arbetsgruppen. Tillsammans med ad, copy och en operativ projektledare blir det en oslagbar kombination. I Sverige är vi duktiga på att samarbeta. Till skillnad från det hon såg i USA, där projektledaren kanske inte ens träffar kreatörerna.

I framtiden tror Karin att ”kreativ planning” kommer att bli viktigt och förändra den kreativa briefen. Den kreativa arbetsgruppen kommer att bestå av planner, copy och ad. Projektledaren får därmed mer tid till kundkontakt, för att kunna lyssna och ge uppdragsgivaren flexibilitet i erbjudandet i en framtid där marknadskommunikationen blir mer organisk än statisk.

Många av Karins studenter praktiserar utomlands. Det är inte ovanligt att utländska företag också anställer svenskar som planners. ”Svenskar är trendkänsliga och gillar att snappa upp nya saker”.

Karin är allergisk mot ”hobbygooglare” som kallar sig planners. Planning handlar om att samla in mycket information. Att läsa både rapporter, marknadsundersökningar, omvärldsanalyser och observationsstudier. Det som sedan avgör utkomsten är en personlig talang för att hur man utvärderar information till att bli värdefulla och användbara insikter. Men det är också viktigt att träffa sina uppdragsgivare ofta. För de kan ibland rensa bort sådant i egen analys de inte tror har betydelse. Men ibland kan det vara just det som får bitarna att falla på plats.

I höst träffar du Karin Setreus som kursansvarig för den nya distanskursen i Planning, som startar den 25 augusti på Berhgs. Välkommen! 

Starta om på kvällen och få en extra inspirerande bonusdag

Det börjar dra ihop sig till kursstart för många av Berghs kvällskurser, i slutet av september kommer Sveavägen att sprudla av kreativitet från morgon till kväll. En av kurserna är Professional-kursen Marknadskommunikation med Berghsveteranen Carl Peyron. Vi passade på att ställa några frågor till honom.

Du som är nyfiken på att vidga vyerna och få ett försprång i en spännande värld

Petronella Turesson tar över Digital Kommunikation (kväll) i höst. Vi har pratat med henne inför kursstarten den 15 september.

Hur man som företag eller organisation kan ta tillvara på möjligheterna med digital kommunikation

Karin Bäcklund är ny som kursansvarig för Digital Kommunikation Online under hösten. Vi passade på att ställa några frågor innan kursstarten den 15 oktober.

Att skapa kommunikation med hjälp av insikter - planning

Det finns grundläggande mänskligt beteende och så finns det trender. Båda dessa aspekter behöver man ta hänsyn till i sin kommunikation, och det är här plannern kommer in i bilden. Annika Rehn är beteendevetare och jobbar som Planner på Lowe Brindfors. I höst är hon även kursansvarig för Planning Executive hos oss på Berghs. Vi har pratat närmare om planning och trender med Annika.

De får Framtidsstipendiet

I år delar Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) och Berghs för första gången ut det nyinrättade Framtidsstipendiet. Årets stipendier delas ut till Fanna Ndow Norrby som antagits till diplomutbildningen Strategisk Kommunikation och PR, och Alfhild Banzola som antagits till Grafisk Design. Framtidsstipendiet är tänkt som en långsiktig insats för att bredda kommunikationsbranschen så att den bättre speglar dagens svenska samhälle. Målet är att inkludera fler personer med erfarenheter som inte vanligen är representerade i kommunikationsbranschen.

Nya kurser på Berghs i höst!

Hösten är förmodligen en av de bästa årstider vi har, du får chansen till att börja om på nytt, med nya friska tag ta dig an det som inte hanns med innan semestern och, framför allt, är möjligheterna att uppfylla dina karriärdrömmar oändliga. På Berghs är vi inte sena med att välkomna hösten, med allt vad det innebär, denna höst kan vi även stolt presentera fem nya kurser.

Berghsstudenter gör succé i D&AD New Blood

Vilken sommar vi har haft på Berghs, våra fantastiska studenter fortsätter ta oss med häpnad, senast i raden är gruppen BBC Whisper under D&ADs studentpris. Gruppen består av Mikael Hörnaeus, Mickel Yu, Urban Wirdheim, Tove Andersson och Sebastian Nordström. Vi pratade med Mickel Yu dagen efter prisutdelningen.

Visa fler inlägg