Karin Setréus: Planners blir vägvisare

Karin Setréus kursansvarig för Berghs nya distanskurs i Planning, som startar den 25 augusti. Karin läste Produktionsledning på Berghs, därefter studerade hon till civilekonom och åkte till USA för att utbilda sig till planner. ”Jag hade hört om planning från en pluggkompis och jag tänkte att det var ett bra sätt att nischa sig.”

Hemma i Sverige jobbade Karin på reklambyrån Abby Norm som kombinerad planner och digital director. Hon fick också en förfrågan om att gästföreläsa på Berghs. Nöjda studenter drev sedan på att Karin skulle få göra mer än att bara gästföreläsa.

Snart arbetade hon som ämnesansvarig lärare för diplomutbildningen Marknadskommunikation. Hennes egen bild av utbildningen är att ungefär hälften av de som går är intresserade av planning och hälften av projektledning. ”Plannerfunktionen är ganska ny i Sverige. Jag ser planning som ett angreppssätt, vi ska vara slutkundens röst. I dag med alla snabba flöden måste företag och organisationer placera kundförståelse högt på agendan”.

Karin tror att fler företag kommer att skaffa sig plannerkompetens internt. Det är en förutsättning att man vet vad kunderna vill, för att ge rätt strategi och rätt brief till kommunikatörer. Har företaget gjort sin hemläxa blir det mycket bättre. I dag driver Karin egna företaget Brand Fan med en kollega där hon jobbar cirka 50 procent. Resten av arbetstiden ägnar hon åt Berghs.

”Att jobba som lärare är fantastiskt kul. När jag arbetar med studenterna skiljer det sig mot när jag utbildar företag. Studenterna ifrågasätter allt, är mer kritiska och det utvecklar mig enormt.”

”Det finns en enorm energi på Berghs, det märks bara man öppnar dörren till klassrummet.” Sedan hon själv läste på skolan ser Karin en tydlig skillnad. ”I dag finns en större insikt i vad de olika yrkena tillför och att alla har något kreativt att ge. På Berghs blir vi ett team”.
Karin beskriver planners som en slags vägvisare för arbetsgruppen. Tillsammans med ad, copy och en operativ projektledare blir det en oslagbar kombination. I Sverige är vi duktiga på att samarbeta. Till skillnad från det hon såg i USA, där projektledaren kanske inte ens träffar kreatörerna.

I framtiden tror Karin att ”kreativ planning” kommer att bli viktigt och förändra den kreativa briefen. Den kreativa arbetsgruppen kommer att bestå av planner, copy och ad. Projektledaren får därmed mer tid till kundkontakt, för att kunna lyssna och ge uppdragsgivaren flexibilitet i erbjudandet i en framtid där marknadskommunikationen blir mer organisk än statisk.

Många av Karins studenter praktiserar utomlands. Det är inte ovanligt att utländska företag också anställer svenskar som planners. ”Svenskar är trendkänsliga och gillar att snappa upp nya saker”.

Karin är allergisk mot ”hobbygooglare” som kallar sig planners. Planning handlar om att samla in mycket information. Att läsa både rapporter, marknadsundersökningar, omvärldsanalyser och observationsstudier. Det som sedan avgör utkomsten är en personlig talang för att hur man utvärderar information till att bli värdefulla och användbara insikter. Men det är också viktigt att träffa sina uppdragsgivare ofta. För de kan ibland rensa bort sådant i egen analys de inte tror har betydelse. Men ibland kan det vara just det som får bitarna att falla på plats.

I höst träffar du Karin Setreus som kursansvarig för den nya distanskursen i Planning, som startar den 25 augusti på Berhgs. Välkommen! 

Sista platserna på intensivkurser på Berghs i sommar

Allt fler väljer att, i stället för att läsa kurser som löper över en hel termin, läsa en intensivkurs på Berghs. Här lär du dig att skriva för sociala medier, bli bättre på marknadskommunikation, vässa dina skills inom projekt- eller produktionsledning, får tillfälle att djupdyka i kommunikationschefens viktigaste verktyg bland mycket, mycket annat. Kursdatum: 29/6-1/7. Sista anmälningsdag är den 3 juni så skynda på om du vill ha en plats!

Därför måste du bygga en positiv känsla hos dina kunder

I framtiden kommer inga företag att kunna undgå att tänka på hållbar utveckling, lika lite som kommunikationsavdelningar kommer undan att arbeta med strategisk hållbarhetskommunikation. Redan idag är hållbarhet normaliserat och en given faktor när allt fler konsumenter väljer sina varumärken. Erik Hedén, grundare av Sustainable Brand Insight, reder ut begreppen och förklarar varför det är bra om det känns tjatigt internt.

Söktrycket för Berghs utbildningar ökar!

Ansökningar till Berghs heltidsprogram med start i höst har ökat med 22% jämfört med föregående år. Det handlar om kommunikationsutbildningar inom kreation, design, strategi, digitalt, PR, produktionsledning och Berghs Bachelor. Det är en stor ökning i söktryck jämfört med statistik från Universitets- och högskolerådet (UHR) och Myndigheten för Yrkesskolan (MYH), som nyligen släppte sina rapporter inför årets antagning. Berghs bryter mot trenden både när det kommer till antalet sökande, och antalet studenter i jobb efter sina utbildningar.

Berghs studenter prisas för jämställdhetscase i One Show

I studentcaset "Say Yes To No" experimenterar Berghsstudenterna Simon, Martin och Petter med tanken att låta världens största dejtingapp slå ett slag i jämställdhetens namn. Caset tog studentgruppen hela vägen till New York, där de i veckan plockade hem en prestigefull silverpenna i den internationella tävlingen One Shows studentkategori Young One. Här berättar studentgruppen om sitt arbete med caset och sin resa till New York, och visar upp casefilmen som tog dem hela vägen till silver.