Karin Setréus: Planners blir vägvisare

Karin Setréus kursansvarig för Berghs nya distanskurs i Planning, som startar den 25 augusti. Karin läste Produktionsledning på Berghs, därefter studerade hon till civilekonom och åkte till USA för att utbilda sig till planner. ”Jag hade hört om planning från en pluggkompis och jag tänkte att det var ett bra sätt att nischa sig.”

Hemma i Sverige jobbade Karin på reklambyrån Abby Norm som kombinerad planner och digital director. Hon fick också en förfrågan om att gästföreläsa på Berghs. Nöjda studenter drev sedan på att Karin skulle få göra mer än att bara gästföreläsa.

Snart arbetade hon som ämnesansvarig lärare för diplomutbildningen Marknadskommunikation. Hennes egen bild av utbildningen är att ungefär hälften av de som går är intresserade av planning och hälften av projektledning. ”Plannerfunktionen är ganska ny i Sverige. Jag ser planning som ett angreppssätt, vi ska vara slutkundens röst. I dag med alla snabba flöden måste företag och organisationer placera kundförståelse högt på agendan”.

Karin tror att fler företag kommer att skaffa sig plannerkompetens internt. Det är en förutsättning att man vet vad kunderna vill, för att ge rätt strategi och rätt brief till kommunikatörer. Har företaget gjort sin hemläxa blir det mycket bättre. I dag driver Karin egna företaget Brand Fan med en kollega där hon jobbar cirka 50 procent. Resten av arbetstiden ägnar hon åt Berghs.

”Att jobba som lärare är fantastiskt kul. När jag arbetar med studenterna skiljer det sig mot när jag utbildar företag. Studenterna ifrågasätter allt, är mer kritiska och det utvecklar mig enormt.”

”Det finns en enorm energi på Berghs, det märks bara man öppnar dörren till klassrummet.” Sedan hon själv läste på skolan ser Karin en tydlig skillnad. ”I dag finns en större insikt i vad de olika yrkena tillför och att alla har något kreativt att ge. På Berghs blir vi ett team”.
Karin beskriver planners som en slags vägvisare för arbetsgruppen. Tillsammans med ad, copy och en operativ projektledare blir det en oslagbar kombination. I Sverige är vi duktiga på att samarbeta. Till skillnad från det hon såg i USA, där projektledaren kanske inte ens träffar kreatörerna.

I framtiden tror Karin att ”kreativ planning” kommer att bli viktigt och förändra den kreativa briefen. Den kreativa arbetsgruppen kommer att bestå av planner, copy och ad. Projektledaren får därmed mer tid till kundkontakt, för att kunna lyssna och ge uppdragsgivaren flexibilitet i erbjudandet i en framtid där marknadskommunikationen blir mer organisk än statisk.

Många av Karins studenter praktiserar utomlands. Det är inte ovanligt att utländska företag också anställer svenskar som planners. ”Svenskar är trendkänsliga och gillar att snappa upp nya saker”.

Karin är allergisk mot ”hobbygooglare” som kallar sig planners. Planning handlar om att samla in mycket information. Att läsa både rapporter, marknadsundersökningar, omvärldsanalyser och observationsstudier. Det som sedan avgör utkomsten är en personlig talang för att hur man utvärderar information till att bli värdefulla och användbara insikter. Men det är också viktigt att träffa sina uppdragsgivare ofta. För de kan ibland rensa bort sådant i egen analys de inte tror har betydelse. Men ibland kan det vara just det som får bitarna att falla på plats.

I höst träffar du Karin Setreus som kursansvarig för den nya distanskursen i Planning, som startar den 25 augusti på Berhgs. Välkommen! 

Tycker du att jag är ful?

Nomineringarna till Roy Jr. har släppts och inte mindre än två av tre nomineringar kommer från Berghs. Roygalans syfte är att uppmärksamma Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa, Roy Jr. är reklamfilmer skapade av studenter från olika reklam och kommunikationsskolor.

Alla barnen hade mobil, utom Pål, hans föräldrar la pengarna på alkohol

Nomineringarna till Roy Jr. har släppts och inte mindre än två av tre nomineringar kommer från Berghs. Roygalans syfte är att uppmärksamma Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa, Roy Jr. är reklamfilmer skapade av studenter från olika reklam och kommunikationsskolor.

Tema på Berghs examensprojekt 2015: EMOTIONS

Varje år väljer Berghs ut ett tema för de kommunikationsuppgifter som studenterna arbetar med under sina examensprojekt. Efter att de senaste åren ha tittat närmare på mod, collaboration och add är det nu dags att rikta känselspröten inåt. Emotions, eller känslostyrd kommunikation, utgör temat för Berghs examensprojekt 2015.

Berghs Fotodag

Låt oss presenterar en dag fylld av fotografi - den 15 november slår vi upp portarna till Berghs Fotodag!

En bra kommunikatör måste lyssna aktivt

Vad innebär det egentligen att kommunicera på hjärnans villkor? Att aktivt lyssna och fånga upp saker som ligger under ytan är några exempel. I juni deltog Patrik Talamo, digital chef på Preem, i Berghs Fast Forward-kurs i ämnet. Här berättar han om sina upplevelser.

Effektiv presentationsteknik - låt mottagaren övertyga sig själv!

I en värld som aldrig slutar kommunicera spelar det ingen roll hur bra du, din produkt eller din verksamhet är, om du inte har förmågan att förmedla det till andra. Så långt är de flesta överens. Varför är det då så svårt? Marcus Höök, individuell talartränare och utbildare, delar med sig av sina bästa tips för att effektivisera din presentationsteknik och därigenom nå resultat. Marcus är också kursansvarig för Berghs Professional-kurs Effektiv Presentationsteknik.

Update: en och en halv termin senare

Victoria Inoue läser Berghs Bachelor och är inne på sin andra termin på Academy of Art University i San Francisco. Vi bad henne om en lägesrapport från landet långt borta och Victoria levererade!

Visa fler inlägg