Karin Setréus: Planners blir vägvisare

Karin Setréus kursansvarig för Berghs nya distanskurs i Planning, som startar den 25 augusti. Karin läste Produktionsledning på Berghs, därefter studerade hon till civilekonom och åkte till USA för att utbilda sig till planner. ”Jag hade hört om planning från en pluggkompis och jag tänkte att det var ett bra sätt att nischa sig.”

Hemma i Sverige jobbade Karin på reklambyrån Abby Norm som kombinerad planner och digital director. Hon fick också en förfrågan om att gästföreläsa på Berghs. Nöjda studenter drev sedan på att Karin skulle få göra mer än att bara gästföreläsa.

Snart arbetade hon som ämnesansvarig lärare för diplomutbildningen Marknadskommunikation. Hennes egen bild av utbildningen är att ungefär hälften av de som går är intresserade av planning och hälften av projektledning. ”Plannerfunktionen är ganska ny i Sverige. Jag ser planning som ett angreppssätt, vi ska vara slutkundens röst. I dag med alla snabba flöden måste företag och organisationer placera kundförståelse högt på agendan”.

Karin tror att fler företag kommer att skaffa sig plannerkompetens internt. Det är en förutsättning att man vet vad kunderna vill, för att ge rätt strategi och rätt brief till kommunikatörer. Har företaget gjort sin hemläxa blir det mycket bättre. I dag driver Karin egna företaget Brand Fan med en kollega där hon jobbar cirka 50 procent. Resten av arbetstiden ägnar hon åt Berghs.

”Att jobba som lärare är fantastiskt kul. När jag arbetar med studenterna skiljer det sig mot när jag utbildar företag. Studenterna ifrågasätter allt, är mer kritiska och det utvecklar mig enormt.”

”Det finns en enorm energi på Berghs, det märks bara man öppnar dörren till klassrummet.” Sedan hon själv läste på skolan ser Karin en tydlig skillnad. ”I dag finns en större insikt i vad de olika yrkena tillför och att alla har något kreativt att ge. På Berghs blir vi ett team”.
Karin beskriver planners som en slags vägvisare för arbetsgruppen. Tillsammans med ad, copy och en operativ projektledare blir det en oslagbar kombination. I Sverige är vi duktiga på att samarbeta. Till skillnad från det hon såg i USA, där projektledaren kanske inte ens träffar kreatörerna.

I framtiden tror Karin att ”kreativ planning” kommer att bli viktigt och förändra den kreativa briefen. Den kreativa arbetsgruppen kommer att bestå av planner, copy och ad. Projektledaren får därmed mer tid till kundkontakt, för att kunna lyssna och ge uppdragsgivaren flexibilitet i erbjudandet i en framtid där marknadskommunikationen blir mer organisk än statisk.

Många av Karins studenter praktiserar utomlands. Det är inte ovanligt att utländska företag också anställer svenskar som planners. ”Svenskar är trendkänsliga och gillar att snappa upp nya saker”.

Karin är allergisk mot ”hobbygooglare” som kallar sig planners. Planning handlar om att samla in mycket information. Att läsa både rapporter, marknadsundersökningar, omvärldsanalyser och observationsstudier. Det som sedan avgör utkomsten är en personlig talang för att hur man utvärderar information till att bli värdefulla och användbara insikter. Men det är också viktigt att träffa sina uppdragsgivare ofta. För de kan ibland rensa bort sådant i egen analys de inte tror har betydelse. Men ibland kan det vara just det som får bitarna att falla på plats.

I höst träffar du Karin Setreus som kursansvarig för den nya distanskursen i Planning, som startar den 25 augusti på Berhgs. Välkommen! 

Så hittar du rätt i din Storytelling och Content marketing

Att storytelling hör ihop med Content marketing är nog de flesta medvetna om, men det går inte att ta vilken historia som helst och lägga in som innehåll i ett content marketing-program. Så hur ska man tänka runt stories? Finns det någon enkel checklista för att komma rätt?

Från fuldans till Oslo

Studenterna Hanna Eriksson Wiita, Ida Colliander och Malin Strinnhed från Berghs Art Director/Copywriter-tvåa har under veckan varit i Oslo för att under 24 timmar för att ta tempen på Gulltaggen. Här berättar de om hur de hamnade där och visar upp det case som föddes ur en känsla av misslyckande men tog studentgruppen till en nominering i Gulltaggen.

Berghs Photography tolkar Indiska 2016

Den 25 april bjuder Berghs fotoutubildning, Berghs Photography, in till utställning och vernissage för CHANGE - Berghs Photography tolkar Indiska 2016. Utställningen öppnar på måndag den 25 april och har därefter öppet varje dag i fyra veckor. Platsen du vill bege dig till är Scandinavian Photo Gallery i Stockholm.

De här kurserna erbjuds inom Fast Forward sommaren 2016

Allt fler väljer att, i stället för att läsa kurser som löper över en hel termin, läsa en intensivkurs på Berghs. Berghs Fast Forward är ett effektivt sätt att under två eller tre heldagar varje sommar och vinter få ny kunskap och kompetens. De här kurserna erbjuds sommaren 2016.