Karin Setréus: Planners blir vägvisare

Karin Setréus kursansvarig för Berghs nya distanskurs i Planning, som startar den 25 augusti. Karin läste Produktionsledning på Berghs, därefter studerade hon till civilekonom och åkte till USA för att utbilda sig till planner. ”Jag hade hört om planning från en pluggkompis och jag tänkte att det var ett bra sätt att nischa sig.”

Hemma i Sverige jobbade Karin på reklambyrån Abby Norm som kombinerad planner och digital director. Hon fick också en förfrågan om att gästföreläsa på Berghs. Nöjda studenter drev sedan på att Karin skulle få göra mer än att bara gästföreläsa.

Snart arbetade hon som ämnesansvarig lärare för diplomutbildningen Marknadskommunikation. Hennes egen bild av utbildningen är att ungefär hälften av de som går är intresserade av planning och hälften av projektledning. ”Plannerfunktionen är ganska ny i Sverige. Jag ser planning som ett angreppssätt, vi ska vara slutkundens röst. I dag med alla snabba flöden måste företag och organisationer placera kundförståelse högt på agendan”.

Karin tror att fler företag kommer att skaffa sig plannerkompetens internt. Det är en förutsättning att man vet vad kunderna vill, för att ge rätt strategi och rätt brief till kommunikatörer. Har företaget gjort sin hemläxa blir det mycket bättre. I dag driver Karin egna företaget Brand Fan med en kollega där hon jobbar cirka 50 procent. Resten av arbetstiden ägnar hon åt Berghs.

”Att jobba som lärare är fantastiskt kul. När jag arbetar med studenterna skiljer det sig mot när jag utbildar företag. Studenterna ifrågasätter allt, är mer kritiska och det utvecklar mig enormt.”

”Det finns en enorm energi på Berghs, det märks bara man öppnar dörren till klassrummet.” Sedan hon själv läste på skolan ser Karin en tydlig skillnad. ”I dag finns en större insikt i vad de olika yrkena tillför och att alla har något kreativt att ge. På Berghs blir vi ett team”.
Karin beskriver planners som en slags vägvisare för arbetsgruppen. Tillsammans med ad, copy och en operativ projektledare blir det en oslagbar kombination. I Sverige är vi duktiga på att samarbeta. Till skillnad från det hon såg i USA, där projektledaren kanske inte ens träffar kreatörerna.

I framtiden tror Karin att ”kreativ planning” kommer att bli viktigt och förändra den kreativa briefen. Den kreativa arbetsgruppen kommer att bestå av planner, copy och ad. Projektledaren får därmed mer tid till kundkontakt, för att kunna lyssna och ge uppdragsgivaren flexibilitet i erbjudandet i en framtid där marknadskommunikationen blir mer organisk än statisk.

Många av Karins studenter praktiserar utomlands. Det är inte ovanligt att utländska företag också anställer svenskar som planners. ”Svenskar är trendkänsliga och gillar att snappa upp nya saker”.

Karin är allergisk mot ”hobbygooglare” som kallar sig planners. Planning handlar om att samla in mycket information. Att läsa både rapporter, marknadsundersökningar, omvärldsanalyser och observationsstudier. Det som sedan avgör utkomsten är en personlig talang för att hur man utvärderar information till att bli värdefulla och användbara insikter. Men det är också viktigt att träffa sina uppdragsgivare ofta. För de kan ibland rensa bort sådant i egen analys de inte tror har betydelse. Men ibland kan det vara just det som får bitarna att falla på plats.

I höst träffar du Karin Setreus som kursansvarig för den nya distanskursen i Planning, som startar den 25 augusti på Berhgs. Välkommen! 

SVT och Berghs gjorde verkstad av det digitala

När SVT ville gå från insikt till handling i sitt digitala arbete behövdes en kickstart för att få projektledarna att komma framåt. Berghs skräddarsydde en spännande utbildning inom digital kommunikation som nu har resulterat i bättre samarbeten och produktutvecklingar som gynnar både produktion och publik.

"En bra strategi levererar en idé som landar rakt i magen"

Margareta "Geta" Kroon kan det här med marknadsföring. Vi pratade med henne om marknadskommunikatörer och strateger, var kan man hitta inspiration och vart är marknadskommunikatörens roll på väg?

Spendera kvällarna på Berghs - platser kvar!

Här får du kunskapen, kontaktnätet och verktygen att förverkliga dina drömmar. Berghs kvällskurser kan vara ett steg framåt i karriären, eller ett steg in i en helt ny värld. Kurserna är framtagna för att du som jobbar, har en fullpackad kalender om dagarna, eller tycker om långa sovmornar, ska få mögligheten att ta del av ny kunskap.

Funderar du på att ta en distanskurs? Läs mer om Berghs Online.

Berghs onlinekurser bygger på kunskap, uppgifter, dialog, reflektion och feedback. Genom att alla får individuell feedback från den kursansvariga gör det kursen till att vara så nära en privat kurs man kan komma samtidigt som man ändå har kommunikation med alla andra som går kursen. Vi håller grupperna små, för att skapa trygghet samt ge möjlighet till dialog och bra återkoppling.