Karin Setréus: Planners blir vägvisare

Karin Setréus kursansvarig för Berghs nya distanskurs i Planning, som startar den 25 augusti. Karin läste Produktionsledning på Berghs, därefter studerade hon till civilekonom och åkte till USA för att utbilda sig till planner. ”Jag hade hört om planning från en pluggkompis och jag tänkte att det var ett bra sätt att nischa sig.”

Hemma i Sverige jobbade Karin på reklambyrån Abby Norm som kombinerad planner och digital director. Hon fick också en förfrågan om att gästföreläsa på Berghs. Nöjda studenter drev sedan på att Karin skulle få göra mer än att bara gästföreläsa.

Snart arbetade hon som ämnesansvarig lärare för diplomutbildningen Marknadskommunikation. Hennes egen bild av utbildningen är att ungefär hälften av de som går är intresserade av planning och hälften av projektledning. ”Plannerfunktionen är ganska ny i Sverige. Jag ser planning som ett angreppssätt, vi ska vara slutkundens röst. I dag med alla snabba flöden måste företag och organisationer placera kundförståelse högt på agendan”.

Karin tror att fler företag kommer att skaffa sig plannerkompetens internt. Det är en förutsättning att man vet vad kunderna vill, för att ge rätt strategi och rätt brief till kommunikatörer. Har företaget gjort sin hemläxa blir det mycket bättre. I dag driver Karin egna företaget Brand Fan med en kollega där hon jobbar cirka 50 procent. Resten av arbetstiden ägnar hon åt Berghs.

”Att jobba som lärare är fantastiskt kul. När jag arbetar med studenterna skiljer det sig mot när jag utbildar företag. Studenterna ifrågasätter allt, är mer kritiska och det utvecklar mig enormt.”

”Det finns en enorm energi på Berghs, det märks bara man öppnar dörren till klassrummet.” Sedan hon själv läste på skolan ser Karin en tydlig skillnad. ”I dag finns en större insikt i vad de olika yrkena tillför och att alla har något kreativt att ge. På Berghs blir vi ett team”.
Karin beskriver planners som en slags vägvisare för arbetsgruppen. Tillsammans med ad, copy och en operativ projektledare blir det en oslagbar kombination. I Sverige är vi duktiga på att samarbeta. Till skillnad från det hon såg i USA, där projektledaren kanske inte ens träffar kreatörerna.

I framtiden tror Karin att ”kreativ planning” kommer att bli viktigt och förändra den kreativa briefen. Den kreativa arbetsgruppen kommer att bestå av planner, copy och ad. Projektledaren får därmed mer tid till kundkontakt, för att kunna lyssna och ge uppdragsgivaren flexibilitet i erbjudandet i en framtid där marknadskommunikationen blir mer organisk än statisk.

Många av Karins studenter praktiserar utomlands. Det är inte ovanligt att utländska företag också anställer svenskar som planners. ”Svenskar är trendkänsliga och gillar att snappa upp nya saker”.

Karin är allergisk mot ”hobbygooglare” som kallar sig planners. Planning handlar om att samla in mycket information. Att läsa både rapporter, marknadsundersökningar, omvärldsanalyser och observationsstudier. Det som sedan avgör utkomsten är en personlig talang för att hur man utvärderar information till att bli värdefulla och användbara insikter. Men det är också viktigt att träffa sina uppdragsgivare ofta. För de kan ibland rensa bort sådant i egen analys de inte tror har betydelse. Men ibland kan det vara just det som får bitarna att falla på plats.

I höst träffar du Karin Setreus som kursansvarig för den nya distanskursen i Planning, som startar den 25 augusti på Berhgs. Välkommen! 

Så lyckas du med ditt digitala ledarskap

Digitalt går fort. Jonas Lindberg Nyvang jobbade på MySpace när Facebook kom och fick uppleva vad som händer när ett företag inte hinner ställa om till nya förhållanden. Jonas är ansvarig för Berghs kurs Digitalt ledarskap i höst. Vi har bett honom att reda ut begreppen och ge sina bästa tips för att lyckas med det digitala ledarskapet.

Kommunikation med hjärnan som kompass

Kommunicera på hjärnans villkor. Det låter ganska enkelt, men är långt ifrån självklart. Med hjälp av insikter om hjärnan och hur vi fungerar när vi ger och tar emot information kan kommunikationsexperten Jana Söderberg hjälpa oss att nå fram i bruset – oavsett om mottagaren är vår kollega, vän, chef eller tilltänkt konsument.

4 sätt att öka ditt företags tillgänglighet på sociala medier

Vi vet hur viktigt det är med interaktivitet, att möta kunden där kunden befinner sig och att som varumärke eller företag vara tillgänglig i sociala och digitala medier - ändå är det många företag som inte riktigt vet hur de ska komma igång. Eller, för den delen, hitta tiden.

Tag kontrollen, projektledare!

Mie Nygren, kursansvarig för Berghs Professional-kurs i Projektledning, delar med sig av sina fem bästa tips för projektledare att få full kontroll över projekten. Målformulering, kostnadskontroll, delegering, avstämning och att vara förutseende är A och O.

Mikael Rosén: ställ de rätta frågorna för att slippa diffusa mål

Att skriva för att övertyga, hur gör man? Och vad ska man inte göra? En av Berghs uppskattade kurser är Att skriva för att övertyga, som leds av Mikael Rosén, copywriter och författare. Här delar Mikael med sig av fem do's and dont's att hålla i bakhuvudet när du vill skriva övertygande.

Ingunn Sjöström Sneli lär dig att leda idéprocesser

Möt Idéastronauten som skapar kreativt utrymme, Ingunn Sjöström Sneli, vars kurs Leda idéprocesser handlar om allt från brainstorming till implementation.

Spotify utmanar kreatörer i förpackningsdesign

Under hösten tävlar studenter från heltidsprogrammen Grafisk Design och Produktionsledning - Operativ Projektledning på Berghs School of Communication om vem som kan skapa den bästa analoga förpackningen för Spotify. Det vinnande bidraget kommer sedan att lanseras av Spotify. Samarbetet, som går under namnet SPICE:14, pågår mellan september och oktober. Bakom tävlingen står, förutom Berghs School of Communication och Spotify, förpackningsföretaget BillerudKorsnäs.

Visa fler inlägg