Karin Setréus: Planners blir vägvisare

Karin Setréus kursansvarig för Berghs nya distanskurs i Planning, som startar den 25 augusti. Karin läste Produktionsledning på Berghs, därefter studerade hon till civilekonom och åkte till USA för att utbilda sig till planner. ”Jag hade hört om planning från en pluggkompis och jag tänkte att det var ett bra sätt att nischa sig.”

Hemma i Sverige jobbade Karin på reklambyrån Abby Norm som kombinerad planner och digital director. Hon fick också en förfrågan om att gästföreläsa på Berghs. Nöjda studenter drev sedan på att Karin skulle få göra mer än att bara gästföreläsa.

Snart arbetade hon som ämnesansvarig lärare för diplomutbildningen Marknadskommunikation. Hennes egen bild av utbildningen är att ungefär hälften av de som går är intresserade av planning och hälften av projektledning. ”Plannerfunktionen är ganska ny i Sverige. Jag ser planning som ett angreppssätt, vi ska vara slutkundens röst. I dag med alla snabba flöden måste företag och organisationer placera kundförståelse högt på agendan”.

Karin tror att fler företag kommer att skaffa sig plannerkompetens internt. Det är en förutsättning att man vet vad kunderna vill, för att ge rätt strategi och rätt brief till kommunikatörer. Har företaget gjort sin hemläxa blir det mycket bättre. I dag driver Karin egna företaget Brand Fan med en kollega där hon jobbar cirka 50 procent. Resten av arbetstiden ägnar hon åt Berghs.

”Att jobba som lärare är fantastiskt kul. När jag arbetar med studenterna skiljer det sig mot när jag utbildar företag. Studenterna ifrågasätter allt, är mer kritiska och det utvecklar mig enormt.”

”Det finns en enorm energi på Berghs, det märks bara man öppnar dörren till klassrummet.” Sedan hon själv läste på skolan ser Karin en tydlig skillnad. ”I dag finns en större insikt i vad de olika yrkena tillför och att alla har något kreativt att ge. På Berghs blir vi ett team”.
Karin beskriver planners som en slags vägvisare för arbetsgruppen. Tillsammans med ad, copy och en operativ projektledare blir det en oslagbar kombination. I Sverige är vi duktiga på att samarbeta. Till skillnad från det hon såg i USA, där projektledaren kanske inte ens träffar kreatörerna.

I framtiden tror Karin att ”kreativ planning” kommer att bli viktigt och förändra den kreativa briefen. Den kreativa arbetsgruppen kommer att bestå av planner, copy och ad. Projektledaren får därmed mer tid till kundkontakt, för att kunna lyssna och ge uppdragsgivaren flexibilitet i erbjudandet i en framtid där marknadskommunikationen blir mer organisk än statisk.

Många av Karins studenter praktiserar utomlands. Det är inte ovanligt att utländska företag också anställer svenskar som planners. ”Svenskar är trendkänsliga och gillar att snappa upp nya saker”.

Karin är allergisk mot ”hobbygooglare” som kallar sig planners. Planning handlar om att samla in mycket information. Att läsa både rapporter, marknadsundersökningar, omvärldsanalyser och observationsstudier. Det som sedan avgör utkomsten är en personlig talang för att hur man utvärderar information till att bli värdefulla och användbara insikter. Men det är också viktigt att träffa sina uppdragsgivare ofta. För de kan ibland rensa bort sådant i egen analys de inte tror har betydelse. Men ibland kan det vara just det som får bitarna att falla på plats.

I höst träffar du Karin Setreus som kursansvarig för den nya distanskursen i Planning, som startar den 25 augusti på Berhgs. Välkommen! 

Johan Malmborg: "Organisera. Sortera. Och ha koll!"

Möt Johan Malmborg. Han gick ut från Berghs produktionsledarutbildning våren 2013 och arbetar idag på F&B Factory. För Berghs.se berättar han om fem saker en produktionsledares vardag innehåller, om den största skillnaden mellan att vara produktionsledare i skolbänken och i verkligheten, samt om varför hans sämsta sida är densamma som hans bästa.

I huvudet på en nybliven produktionsledare

Kristina Robings Berghs-historia är inte lik någon annans. Från att i två år arbeta i Berghs reception, till att få upp ögonen för en utbildning hon ville läsa, till att ägna en hel termin åt att knåpa på arbetsprover, till att våga skicka in sin ansökan och till sist bli antagen, plugga, examineras, gå ut i arbetslivet och starta sitt nya jobb som produktionsledare.

5 snabba med Niclas Rahm (fd copystudent)

Niclas Rahm läste kvällskursen Copywriting på Berghs i våras. Vi slängde iväg fem snabba frågor till honom.

Öppet brev från Berghs studenter till Resumé, Beckmans och Åkestam Holst

Många blev blöta, några jagade kameraspons och somliga klippte film nästan hela helgen. Alla hade väldigt kul.

Berghs kommer till dig!

Vi har samlat de mest efterfrågade ämnena och utmaningarna i kommunikationsbranschen just nu till en heldag med Berghs i Göteborg, Linköping och Umeå!

Starta om på kvällen och få en extra inspirerande bonusdag

Det börjar dra ihop sig till kursstart för många av Berghs kvällskurser, i slutet av september kommer Sveavägen att sprudla av kreativitet från morgon till kväll. En av kurserna är Professional-kursen Marknadskommunikation med Berghsveteranen Carl Peyron. Vi passade på att ställa några frågor till honom.

Du som är nyfiken på att vidga vyerna och få ett försprång i en spännande värld

Petronella Turesson tar över Digital Kommunikation (kväll) i höst. Vi har pratat med henne inför kursstarten den 15 september.

Visa fler inlägg