Insiktsdriven strategi

Om kursen

Det blir allt svårare att engagera människor genom de aktiviteter och den kommunikation som görs för varumärken. Därför blir lösningar som bygger på insiktsdrivna och strategiska vägval allt viktigare för en organisations framgång, och arbetet med detta blir allt mer centralt både på marknadsavdelningen och hos olika typer av kommunikationsbyråer.

Under kursens åtta veckor hanteras samtliga de moment som lägger grunden för en mer träffsäker kommunikation. Kommunikation som är relevant för människor, som tydliggör varumärket och som därmed bidrar med värde till organisationens varumärke och affär.

Efter kursen ska du ha fått en djupare förståelse för hur du via fakta bygger kunskap, omvandlar den till en djupare förståelse och därifrån utvecklar användbara insikter. Hur dessa insikter vägleder alla de strategiska vägval som görs i ett kommunikationsarbete, samt hur du vägleder och inspirerar teamet hela vägen mot mer träffsäkra kommunikationslösningar.

Vem är kursen för?

Kursen passar för dig som har grundkunskap i marknadsföring och kommunikation och nu vill bli vassare på att lägga den strategiska grunden för lösningar som ger framgång för organisationens varumärke och affär. Du kan vara t ex projektledare, planner, kommunikatör, marknadsansvarig, analysansvarig, kreatör, byråledare eller entreprenör. I kommersiella verksamheter såväl som offentliga, B2C eller B2B.

Content Marketing

Om kursen

Har du koll på content marketing? Det räcker inte. Du måste förstå och behärska content marketing för att lyckas. Bra content marketing bygger varumärket och genererar affärer. Dålig content marketing dränerar din budget. Men med relevant innehåll till rätt personer vid rätt tillfälle får du resultat som inte går att uppnå med traditionell marknadsföring.

Lär dig skapa affärsnytta med målgruppsanpassat, regelbundet och engagerande innehåll som stärker varumärket och driver försäljning. Kursen passar dig som vill gå från teori till praktik och vill börja använda content marketing som en metod för att bygga lojala relationer med din målgrupp.

Case-studier varvas med praktiska övningar och föreläsningar. Målet är att du efter kursen ska ha grundläggande kännedom om vad content marketing är och om hur du kan utnyttja storyns kraft för att fånga målgruppen. Du kommer också få grundläggande insikter om vilka delar du behöver inkludera i din contentstrategi, kunskaper om köpta och förtjänade medier samt analys.

Vem är kursen för?

Kursen välkomnar dig som arbetar som marknadsförare, kommunikatör, copywriter och art director och som vill lära dig att kommunicera med journalistiska och dokumentära verktyg i alla medier – film, digitala kanaler och print. Den passar dig som arbetar inom reklam eller PR, på marknadsavdelning eller inom traditionell media.

Storytelling

Om kursen

Att berätta historier är det äldsta sättet att kommunicera på och muntliga historier ligger bakom några av våra viktigaste verk, som Bibeln, Eddan och Homeros. Idag följer vi passionerat Netflix serier, läser deckare och delar “verkliga” historier på sociala medier. Trots att flera tusen år har gått sedan Aristoteles skrev ner hur historier skulle berättas har mycket lite ändrats – samma kraftfulla metoder används idag. Nu har hjärnforskning kunnat följa kroppens reaktioner på Storytelling och vi har fått vetenskapliga bevis på de hormoner kroppen producerar när vi engagerar oss   i en bra berättelse. Det ger en förklaring till varför storytelling är så effektivt.

Kursen inleds med analys av Storytelling och hur det används idag i marknads­kommunikation – vi diskuterar och definierar effekterna av Storytelling i modern kommunikation.

Kärnan i kursen är arbetet med en Storytelling Canvas. Det är en metod där du skriver en historia som utgår från dina egna erfarenheter. Steg för steg arbetar du fram en kort historia med stigande svårighetsgrad. Du delar varje steg med de andra deltagarna och lär dig ge feedback och förbättra ditt berättande. Med Storytelling Canvas börjar du i rätt ände, med en känsla och en verklig situation. Du hittar syfte, målgrupp, sensmoral, lär dig trigga känslor hos mottagaren och flera “trick” som engagerar lyssnare och läsare. Slutligen lär du dig dramaturgins grundregler och applicerar dem på din historia.
Sista dagen kopplar du ihop dina erfarenheter Storytelling Canvas och tar fram konkreta förslag på företagskommunikation i ett grupparbete.

Vem är kursen för?

Du kan vara kommunikatör, copywriter, arbeta med marknadsföring eller intern kommunikation. Kanske skriver du själv i olika media, eller så arbetar du mer strategiskt.

Kriskommunikation

Om kursen

Kriser kan vara små eller stora och drabba en enskild verksamhet, delar av eller hela samhället. När krisen slår till sätts du och dina kollegor på prov. Med en senfärdig, otydlig eller rent av felaktig kommunikation kan förtroendet för er och er verksamhet störtdyka. Med god, precis och insiktsfull kommunikation finns tvärtom en möjlighet att stärka anseendet och komma ur krisen i en bättre position än innan.

I den här kursen går vi igenom de delar som skapar en stabil och trygg helhet i arbetet med kriskommunikation. Du kommer att få verktyg, insikter och arbetssätt som hjälper sig att strukturera arbetet och skapa god kommunikation när det behövs som allra mest.

Målsättningen är att du efter genomgången kurs ska kunna agera med självförtroende i kris och lotsa din organisation till andra sidan stormen, med bibehållet eller stärkt förtroende för verksamheten du företräder eller arbetar inom.

Vem är kursen för?

Du jobbar redan idag som senior kommunikatör, kanske som press- eller kommunikationsansvarig. Du vill stärka din förmåga att arbeta metodiskt och analytiskt i kris och kunna involvera fler personer i din organisation i krisarbetet. Alternativt är du någon som ofta agerar talesperson inom ett specifikt ämnesområde (t ex VD/politiker/forskare) och vill stärka din förmåga att förstå kontexten du verkar inom, nå igenom med dina budskap och kommunicera med stärkt förtroende i särskilt svåra och krävande lägen.

För att kunna tillgodogöra dig kursen på ett bra sätt behöver du mycket goda kunskaper i svenska språket och ett starkt samhällsintresse, eftersom det är viktigt att förstå sammanhang och den större kontexten som du verkar i, inom din yrkesroll. Vidare bör du ha haft kontakt med media, eller på annat sätt en fördjupad förståelse för medias uppdrag och arbetssätt.

Strategisk projektledning – Fördjupning

Om kursen

Den här kursen är en fortsättning på Berghs dagkurs Strategisk projektledning och är en fördjupning av samtliga moment i den strategiska processen. Efter att ha gått kursen Strategisk projektledning har många deltagare insett dag 5 att nu trillade poletten ner och man har sett en helhet. Denna fördjupningskurs erbjuder möjligheter att få träna ytterligare på strategiska verktyg och att använda det strategiska språket för att bli säkrare i sin nuvarande eller kommande strategiska roll, för att kunna uppnå önskad effekt. Deltagarna tar med sig en strategi att arbeta med under kursen.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som tidigare har gått dagkursen Strategisk projektledning på Berghs, och som vill fördjupa dig ytterligare. Det spelar ingen roll om du gick kursen för ett flertal år sedan. Kursledaren utgår från deltagarnas verkliga utmaningar i sin nuvarande eller kommande roll.

Brand Strategy