Inkluderande kommunikation

Om kursen

Idag saknas perspektiv i kommunikations­arbetet och samtidigt går förändringen för att skapa inkluderande kommunikation alltför långsamt framåt. Det gäller även kunskapsnivån och kompassen kring inkluderande kommunikation. Jämställdhet, mångfald och inkludering är på många agendor och det finns mycket att vinna eftersom bra värderingar stärker ett varumärke och attraherar fler. Men också för att nya målgrupper leder till helt nya intäkter.

Denna kurs bidrar till att ge verktyg för att identifiera var det saknas perspektiv och utveckla idéer kring hur och vad som kan göras för att skapa förändring. Om fler perspektiv representeras leder det till bättre insikter, tjänster och innovationer.

I kursen jobbar vi med varumärket, storytelling och vår kontext. Det blir en blandning av case och best practise där vi tar på oss inkluderande glasögon för att identifiera, diskutera och skapa förståelse. Du kommer att få jobba aktivt och idégenerera kring kommunikation och produktutveckling. Som summering skapas en egen normkreativ checklista.

Vem är kursen för?

Kursen lämpar sig för dig som arbetar med eller är ansvarig för kommunikation på byrå eller företag och förstår vikten av inkludering. Genom inkluderande kommunikation ökar du er potential i existerande målgrupper, hittar nya målgrupper och får djupare förståelse för kunders behov och värderingar.

Growth Marketing

Om kursen

Med god förståelse för digitala plattformar, digital taktik och metodik är en Growth Marketer den person som driver insiktsarbetet för hur ni på er marknadsavdelning, eller för er kund, ska komma närmre en målgrupp genom att arbeta mer datadrivet. Till skillnad från traditionell digital marknadsföring handlar Growth Marketing om att skapa synergier mellan digitala kanaler och arbeta för att ge kunden en enhetlig upplevelse genom hela kundresan. Vår kurs i Growth Marketing syftar därför till att ge dig både förståelse för kommunikativa koncept, anpassade efter digitala kanaler, samt att nyttja plattformarnas data för att kommunicera rätt budskap till rätt person.

I kursen kommer du att arbeta med en rad utmanande uppgifter som dels syftar till att utveckla din praktiska kunskap inom digitala plattformar och dels till att öka din förmåga att ha ett ”growth mindset” och utveckla din analytiska förmåga. Vi kommer även att ägna en hel del tid åt att diskutera och analysera digitala beteenden och trender för att inspireras och kunna identifiera möjligheter.

Vi kommer att gå igenom strategiska angreppssätt för ett ”growth mindset”, taktisk metodik för att arbeta datadrivet samt praktisk hantering av plattformar och kanaler som sociala medier, e-postmarknadsföring, sökmotorer, influencers, displayannonsering och affiliatemarknadsföring. Du kommer under kursens gång dessutom få arbeta med detta, antingen på det företag du jobbar eller för de projekt du jobbar med, för att få förståelse hur ni kan maximera den datadrivna effekten i praktiken.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som redan arbetar med marknadsföring, till viss del eller helt och hållet, i digitala kanaler. Antingen jobbar du på en marknadsavdelning eller på en byrå med Facebook och Googles produkter och vill utveckla ditt användande av digitala kanaler i syfte att arbeta med insiktsdrivet med dem. Vi förväntar oss att du redan är bekant med Facebook Business Manager, Google Analytics och Google Ads. Det är också positivt om du kan ha tillgång till dem under kursen.

Varumärkes- och affärsstrategi

Om kursen

Kursen har utvecklats för att gå igenom grunderna i modern varumärkesutveckling. Målet är att ge dig insikter och färdigheter att gå vidare på egen hand med ert eget varumärke eller som en bättre beställare av större varumärkesarbeten.

Kursen omfattar åtta veckor och följer de steg som krävs för att göra ett gediget varumärkesarbete idag. Fokus är på det önskade framtida varumärket och hur det behöver samordna och styra verksamhetens strategier för att lyckas i en snabbrörlig och komplex verklighet. Vi varvar teori med eget arbete i case genom hela utbildningen och har stark betoning på vad som krävs för att få praktiskt genomslag i verkligheten.

Målsättningen är att göra varumärkesarbeten som är så enkla som möjligt – men inte enklare. Då tappar de sin styrkraft.

Vem är kursen för?

Kursen passar för dig som vill lära dig mer om varumärkesutveckling och hur det hänger ihop med företagets övergripande strategiska ramverk. Du kan vara en kommunikatör i ledande befattning eller en senior kommunikatör som vill bidra till att skapa ännu mer värde i företaget. Du kan också komma från HR eller ett helt annat håll i verksamheten och vill lära dig mer om modernt varumärkesbyggande.

Presentationsteknik och idéförsäljning

Om kursen

För att övertyga våra kunder och stakeholders i diverse situationer behöver vi öva och förfina just hur vi presenterar och säljer in något. Med olika metoder och övningar kommer vi i denna kurs utforska hur du kan lyfta ditt sätt att presentera och kommunicera till nästa nivå, för att övertyga dina lyssnare.

Kursen erbjuder en trygg miljö där deltagarna får ta del av och praktisera metoder inom presentationsteknik, säljfokuserad rådgivning och idéförsäljning för att framgångsrikt ta era skills till nästa nivå. Oavsett om det handlar om att vinna en pitch med din byrå, övertyga dina kollegor om köp av kommunikationstjänster eller möjliggöra interna projekt på din arbetsplats.

Vem är kursen för?

Kursen lämpar sig för alla som arbetar i en roll där idéförsäljning förekommer; allt ifrån projektledare inom näringsliv och offentlig sektor till kreatör på byrå.

Berghs Trend Sessions

Vi möts fyra gånger under året för att djupdyka i aktuella teman, plockade från Berghs omfattande trendrapport – According to Berghs.

Varje träff fokuserar på ett utvalt område och ger därför den där extra tiden vi så ofta saknar vid kortare seminarier: att kombinera egen reflektion med input från andra kompetenta nätverksdeltagare. Målet med Berghs Trend Sessions är att du ska känna dig uppdaterad, men också få ny energi och inspiration för att möta egna utmaningar och förverkliga möjligheter!

Första nätverksträffen kommer att handla om Inkludering och normkreativitet.

Vem är nätverket för?

Vi tror att du har, eller är på väg mot, en ledande funktion i din yrkesroll eller företagande. Om du leder andra och/eller ansvarar för ett eller flera områden på din arbetsplats har du goda möjligheter att nyttja Berghs Trend Sessions på ett bra sätt. Du gäller också om du är specialist, driver egna projekt, innovationsarbete eller samverkan mellan olika funktioner/team.

Det ingår ett år av Berghs Update*, ett videobaserat kunskapsabonnemang med tillhörande arkiv. Några teman i arkivet har varit: Beteendedesign, facilitering, Lean Marketing och Social Video. Nya aktuella teman produceras löpande under året. Nedan ser du ett exempel från Berghs Update med temat ”Beteendedesign”.

 

Student Lab

Fastighets AB L E Lundberg grundades 1944 och har utvecklats till en av Sveriges största privata fastighetsägare. I bolaget arbetar drygt 150 medarbetare som ger cirka 1 500 kommersiella kunder möjlighet att utvecklas och fler än 10 000 bostadshyresgäster en trygg och trivsam bostad. Fastighetsbeståndet har till stor del byggts i egen regi och utgörs av bostäder samt lokaler för kontor och handel. Verksamheten har utvecklats starkt under senare år, dels genom en aktiv förvaltning, men också genom förvärv och nybyggnadsprojekt.

Lundbergs långsiktiga vision är att vara en ledande utvecklare av hållbara stadsmiljöer där människor, företag och organisationer kan utvecklas i samverkan.

Ett steg i satsningen är att bygga en digital plattform för deras kommersiella och privata hyresgäster. Tanken är att skapa ett större värde, förlänga kundkontakten och hitta nya affärsområden efter att kontraktet för fastigheten är påskrivet.

Under Student Lab med Lundbergs är studenternas uppdrag att titta på hur plattformen ska marknadsföras mot hyresgästerna samt hur man ska få målgruppen att använda plattformen.  

Ansök innan den 1/11 för att delta!

Student Lab en unik möjlighet att få samarbeta med andra talangfulla studenter i skarpa uppdrag. För de studenter som väljs ut att delta i ett Student Lab utgår ersättning och ofta priser att vinna.

Initiativtagare till Student Lab är Berghs School of Communication.​

Fakta

  • Uppdragsgivare: Lundbergs
  • Datum: Lördagen 10 november
  • Plats: Berghs School of Communication, Sveavägen 34
  • Agenda:

kl 09.15-09.30 Frukost serveras

09.30-10.00 Uppstart med uppdragsgivare och processledare

kl 10.00-11.30 Eget arbete gruppvis

kl 11.30 Lunch serveras (avstämning med kund i samband med lunchen)

kl 13.00 -16.30 Eget arbete gruppvis

kl 16.30 Pitch på Berghs scen

kl 17.30 Vinnare utses

  • Öppet för: Studenter och ex-studenter*
  • Antal platser: 12
  • Deadline ansökan: 1 november
  • Ersättning: Ja. OBS! Du står själv för eventuell resa och boende.
  • Processledare: Christopher Waldekrantz
  • Om ansökningsprocessen:

För att anmäla intresse till Student Lab följ länken nedan och skriv in dina personuppgifter. Du behöver bifoga ett CV, och/eller ett kortare brev om dig själv på max 0,5 A4-sida, alternativt en länk till din LinkedIn. Besked ges senast ca 1 vecka före aktuellt lab tillsammans med mer information om dagen.

*Studenter eller alumnistudenter (max 24 månader efter avslutad utbildning) på Berghs School of Communication, Universitet och Yrkeshögskolor kan ansöka till ett Student Lab. Urval av studenter baseras helt på ambitionen att skapa studentteam med relevanta och kompletterande kompetens och erfarenhet.

 

Motion Graphics

Om kursen

Att film och rörlig grafik är det effektivaste sättet att kommunicera på nätet har knappast undgått någon idag. Men hur kommer man igång? Det är ju så många knappar och spakar? Vilka kunskaper krävs för att ta dagens statiskaformgivning till ett rörligt format redo för sociala medier? Och hur planeras en produktion på bästa möjliga sätt? 
Under 8 veckor kommer vi att ta oss igenom de här frågorna genom en serie uppgifter som utgör grunderna för ett modernt arbetsflöde inom Motion Graphics.

Vi kommer utforska keyframes, vrida och vända på easing-kurvor, ta oss an expression-kod som möjliggör avancerade och dynamiska scener samt lära dig hur man bäst planerar en motion graphics-produktion från storyboard till workflow. Allting med nära integration med de övriga Adobe programmen som Photoshop och Illustrator.
 Efter kursen kommer du ha kunskap för att ta dig an produktioner som sträcker sig från snabba filmer i sociala medier till större infografik-projekt oberoende av plattform.

Vem är kursen för?

Den här kursen är för dig som har djup kunskap i grafisk design och illustration med verktyg som Photoshop, Illustrator och Indesign. Meriterande är även kunskap inom programmering i språk som javascript eller liknande, men är inget krav. Vi använder Adobe After Effects och andra program i Adobe Creative Cloud. Vid kursens slut kommer du ha en god kunskap i hur man tar fram och planerar rörlig design med hjälp av After Effects.

Berghs Upgrade – Digital Copywriting

Om utbildningen

Copywriterns roll har förändrats och breddats mycket de senaste åren. Mycket på grund av att nya digitala kanaler har förändrat hur vi tar till oss information, fattar köpbeslut och kommunicerar. När konsumenterna hittar nya och egna vägar behöver copywritern skriva texter som når fram, träffar rätt, förklarar och hjälper mottagaren – att hitta rätt, komma vidare och fatta beslut.

När användarens upplevelse står i fokus krävs smart kommunikation i det stora och det lilla. Som copywriter ska du helst kunna locka med hjälp av känslor och träffande ord för att sedan visa rätt väg med hjälp av rätt tonläge och microcopy. Sätta övergripande koncept som tas ut i många olika kanaler. 

Under utbildningen lär du dig bland annat metoder för att arbeta med storytelling, content marketing, inbound marketing, UX-writing och sökmotoroptimering. Vi utforskar även copywriterns roll i en tid där video tar allt större plats. Du får kunskap som efterfrågas idag. Du lär dig metoder och får verktyg för att lyckas som copywriter i olika typer av digitala projekt.

Pedagogisk modell

Den pedagogiska modellen bygger på ansvar för sitt eget så väl som gruppens lärande och nästan varje vecka är baserad på ett uppdrag/case. Mot slutet av veckan presenteras lösningen på veckans uppdrag. Vissa uppgifter kan löpa parallellt och sträcka sig över flera veckor. Ibland sker det med fiktiva fall, ibland med verkliga kunder.

Utbildningen är på heltid i 12 veckor. Den första veckan görs en uppgift på temat som blir en introduktionsövning där vi får lära känna varandra, det nya arbetsklimatet och utbildningsmodellen som väntar. De två sista veckorna fokuseras helt på ett skarpt case med kund, varvat med fokus på arbetsprover, CV och – om det är aktuellt för dig – din väg till nya jobb eller uppdrag.

Några av landets främsta experter inom sina yrkesområden kommer att guida dig genom processen.

Vem är utbildningen för?

Den här utbildningen riktar sig till dig som är verksam som copywriter, kommunikatör eller webbredaktör och vill utveckla dina kunskaper inom Digital Copywriting. Du förväntas ha goda kunskaper i skrivande. Efter utbildningens slut kommer du att kunna söka jobb som digital copywriter och du får kontakter i branschen under utbildningens gång.

Berghs Upgrade

Genom utbildningskonceptet Upgrade ger Berghs dig möjlighet att skifta karriär och utbilda dig till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens – på 12 veckor.

Utbildningarna riktar sig till dig som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill styra om din karriär mot ett nytt område eller en ny spetskompetens. Vid avslutad utbildning inom Berghs Upgrade finns en ny uppsättning kunskaper, erfarenheter som visar på ny kompetens direkt i ditt CV. Övrig Upgrade utbildning är Digital Design.

Facilitering

Om kursen

Det finns flera olika vägar att gå när en idé ska bli verklighet. Att facilitera är att använda ett medvetet ledarskap och en involverande kommunikation. Genom att använda olika övningar och uppgifter kommer en grupp på att effektivt sätt att nå sitt syfte och sina mål. Kursen låter deltagarna få insikter i och prova på flera olika övningar för att kunna avgöra när och hur vilken kan användas för att nå bästa resultat.

Som facilitator utvecklar du en förmåga att se helheten, att leda processer för att leda organisationsförändringar, skapa nya produkter eller tjänster. Den som faciliterar behöver alltså själv inte vara expert i ämnet/utmaningen som ska lösas, utan är istället kunnig på att designa och leda den process som leder fram till utmaningens lösning.

Vem är kursen för?

Kursen lämpar sig för dig som arbetar som projektledare, gruppledare och/eller med produkt-, organisations-, idé- eller affärsutveckling. Eller så är du ledare/chef och vill anta ett mer faciliterande och coachande ledarskap. Kanske arbetar du just nu med kommunikation inom näringsliv och offentlig sektor.