3 tips för en lyckad CRM-strategi

En bra CRM-strategi är ett grundläggande måste för att både få lojalare kunder och för att lyckas skapa merförsäljning. Det finns många faktorer som bygger en lyckad CRM-strategi, här är de tre områden som vi anser måste vara på plats för att säkra en stabil grund.

1. Är kunden verkligen i centrum?

Det mest självklara i en CRM-strategi är att identifiera och förstå kunden. Hur ser kundlivscykeln ut? Möter du upp kunderna i de kanaler de förväntar sig? Det här är två hygienfaktorer som du måste ha koll på och som lägger grunden för att du överhuvudtaget ska kunna möta upp kundernas allt högre krav och förväntningar. One fits all-dagarna är sedan länge över! Kunden förväntar sig att ditt varumärke är relevant, tillgängligt och att ni är lyhörda. Lyckas du med det så kommer du få nöjda kunder, och det är den bästa marknadsföringen du kan få!

2. Datadriven organisation

Att arbeta datadrivet kan på pappret låta som en självklarhet när det kommer till ditt CRM-arbete. Många gånger missar företag den viktiga delen i att alla datasystem behöver kunna prata med varandra för att på bästa sätt ta hand om data, men något annat som är minst lika viktigt är att avdelningarna internt också kommunicerar. All data är inte kvantitativ! Kanske sitter någon avdelning på mer kvalitativ information om kunden, och hur ska du kunna ta vara på den om du inte har någon relation till dina kollegor på den avdelningen? Möjligheten att få till en 360° bild av dina kunder är värd att ta vara på. Inte bara för att leverera förstklassig service, utan också för att premiera lojala kunder och inte lägga lika mycket tid på det kundsegement som kostar mer än det smakar.

3. Automatiserade processer

Det här är något som nästan alla företag kan känna igen sig i och har stora utmaningar i att få till. Att jobba ad hoc i CRM-arbetet gör att du gång på gång måste uppfinna hjulet, vilket tar kopiösa mängder med tid. Det skapar också en känsla av att du snarare släcker bränder framför att tänka strategiskt. Så här kommer ett vinnande tips: allt som går att automatisera, bör automatiseras! Därefter kan du istället lägga krutet på att följa upp och optimera dina processer. Detta ger dig mer tid att fokusera på de långsiktiga affärsmålen och det är dessutom ett mycket roligare sätt att arbeta på.

Taggar: