”Tro aldrig att du vet bättre än dina användare”

När Anna Vikström sökte till Berghs kurs Webbanalys och konvertering var inte planen att det skulle gå så fort. Hon ville dels få en introduktion i ämnet, dels få en känsla för om det möjligen var något hon skulle vilja jobba med i framtiden. Men verkligheten ville annorlunda och innan kursen var slut stod Anna med ett erbjudande om arbete som konverteringsoptimerare. Här berättar Anna om sin resa.

Hej Anna! Vem är du?

Hej! Det är så svårt att beskriva sig själv, men jag tror att kontraster är det ord som beskriver mig bäst. Jag trivs lika bra i gummistövlar i skogen som i klackar på en AW. Om vi ska prata yrkesmässigt så har jag precis bytt bransch. Från att ha jobbat i fastighetsbranschen i drygt tio år har jag nu gått till att jobba med konverteringsoptimering – alltså en ganska stor kontrast!

Våren 2017 sökte du till Berghs kurs Webbanalys och konvertering. Berätta, vad ledde dig dit?

Det började förra sommaren, då jag träffade en bekant som jobbar med konverteringsoptimering. När han berättade vad han gör tyckte jag att det lät jätteintressant. Just då hade jag inga planer på att byta jobb, men jag kände att om jag skulle byta bana så är det här det jag vill göra. Mest för skojs skull googlade jag på olika kurser och utbildningar under hösten och hittade Berghs då nystartade kurs Webbanalys och konvertering. Jag ringde upp Annelie Näs eftersom jag var osäker på om kursen var något för mig, som inte hade någon bakgrundskunskap i ämnet. När jag pratat med Annelie kändes det självklart att söka kursen!

Vilka var dina förväntningar när du började kursen?

Min förväntan var att få en introduktion till webbanalys och konvertering, att få en känsla för om det verkligen är något jag skulle vilja jobba med och hur jag i så fall skulle kunna gå vidare efter kursen.

Om du skulle sammanfatta de viktigaste insikterna från kursen i en eller två meningar, hur skulle de lyda?

För mig personligen var det insikten att det här verkligen var något jag vill jobba med och att efterfrågan på den här kunskapen är otroligt stor just nu.

Vad är, enligt dig, det viktigaste att ha koll på när det kommer till konverteringsoptimering?

Användarna! Självklart ska man lita på sin egen kunskap och egna erfarenheter men varje webbsida har sin egen målgrupp och det som har fungerat tidigare behöver inte fungera igen. Man måste alltid ifrågasätta, testa sina hypoteser och aldrig tro att man vet bättre än användarna!

Under kursen bytte du också jobb. Berätta!

Min plan var egentligen mycket mer långsiktig, men efter bara några lektioner kände jag att jag ville komma vidare så fort som möjligt. Efter att ha fått tips av Annelie tog jag kontakt med Linnea Berglund på Vendre som även var gästföreläsare inom kursen. Parallellt med mitt dåvarande jobb började jag med att göra praktik hos Vendre. Ganska snabbt blev jag erbjuden jobb, och även om det kändes läskigt och att helt byta bransch kände jag att jag måste ta den här chansen. Det är jag väldigt glad att jag gjorde!

Vad tror du gjorde att Vendre vågade satsa på dig även fast du hade en lite annorlunda bakgrund?

Jag tror att det var precis det, att jag kommer från en annan bransch och kan ta med mig mycket erfarenheter därifrån samtidigt som jag nu har en relevant utbildning inom precis det som Vendre har som spetskompetens.

Vilka skulle du rekommendera att läsa kvällskursen Webbanalys och konvertering på Berghs?

Alla som någon gång blir irriterad över dåliga hemsidor och känner att det skulle vara roligt att lära sig hur man kan jobba med att fixa till och förbättra de där sakerna man stör sig på.

Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi Berghs artikelserie Efter kursen.

Taggar: