BERGHS ÄR BÄST I VÄRLDEN - HISTORISK TOPPLACERING I YOUNG ONES

I årets upplaga av den internationella studenttävlingen Young Ones kammar Berghs hem förstaplatsen i den globala rankingen, och utses därmed till världens mest kreativa skola – en historisk bedrift som befäster Berghs position som ledande inom kreativ kommunikation och utbildning. Efter flera år som topp fyra når nu skolan hela vägen till världsetta.
Young Ones arrangeras årligen av The One Club for Creativity i New York och anses vara en av världens mest prestigefyllda tävlingar för kreativa skolor och studenter. Tävlingen samlar bidrag från hundratals utbildningar världen över och studenterna tävlar med sina vassaste kampanjer, koncept och kreativa idéer. Berghs har under årens lopp prenumererat på topplaceringar och vunnit många priser och utmärkelser, men nu stärker skolan alltså sin position ytterligare med “School of the Year”.
“Det smäller såklart oerhört högt att vi får klättra överst på prispallen i år och titulera oss bäst i världen. Prestationen växer än mer i ljuset av att vi når förstaplatsen genom hur studenterna presterat i client brief-kategorin, där det handlar om att lösa verkliga kommunikationsutmaningar åt skarpa kunder. Produktionsvärdet i många av bidragen våra studenter konkurrerar med i tävlingen som helhet är enormt, så det känns glädjande att kraften i riktigt bra idéer fortfarande kan trumfa det” säger Svante Ahlman, Programansvarig för programmet Art Director/Copywriter på Berghs School of Communication.
”Det är en historisk vinst i en av världens mest prestigefyllda tävlingar för unga kreatörer. Vi står vi högst upp på pallen – som första europeiska skola någonsin. Det här priset är en hyllning till våra studenter, som gång på gång utmanar, tänjer gränser och skapar kommunikation som gör skillnad. Det är också ett kvitto på att vår modell och våra lärare håller världsklass. Vi är så otroligt stolta – och ännu mer motiverade att fortsätta leda utvecklingen inom kreativ kommunikation” säger Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication.
I år var 23 studenter från Berghs på plats i New York för att ta emot 38 priser kopplade till Young Ones. Berghs fick totalt nio guld, tio silver, åtta brons, nio hedersomnämnanden och en vinst i Client Pitch-kategorin under kvällen.

Berghs ranking* över åren:
2025: 38 awards, ranking nr 1
2024: 33 awards, ranking nr 4
2023: 17 awards, ranking nr 10
2022: 17 awards, ranking nr 4
2021: 25 awards, ranking nr 4
2020: 20 awards, ranking nr 3
*The One Club gör en årlig “Global Creative College Rankings” där skolor får poäng baserat på antal belönade bidrag från studenterna på skolan.
Tre amerikanska skolor har haft första positionen sedan man startade med College ranking 2018. School of Visual Arts (SVA), ArtCenter College of Design/Pasadena och Brigham Young University/Provo (BYU). Jämförelsevis: SVA i New York utbildar framtidens designers och creative professionals och har 7000 studenter inom 30 heltidsprogram. ArtCenter är en global ledande designskola som utbildar över 2000 studenter varje år inom 10 program. Detta att jämföra med Berghs 280 studenter inom 10 program.
Här är de vinnande bidragen från Berghs 2025
Philly Spots, Philadelphia
Art Director: Adam Wibom
Copywriter: Lucas Kronemyr, Daniel Sjörs
Valör: Guld x 2, silver
Lifeline in Plain Sight, Sunsilk
Art Director: Selma Lindén, Nelly Therén
Copywriter: Shalisa Taylor
Valör: Guld x 2, silver
Exhibition 101, Vaseline
Art Director: Jacqueline Axén Linderl
Copywriter: Gabriella Rehn Molander
Designer: Tuva Boman, Anyela Mohlin
Valör: Guld, silver x 2
The Missing Piece, Perdue
Art Director: Alicia Hedtjärn, Almy Kjellberg
Copywriter: Ludvig Pettersson
Valör: Guld, silver och brons
The Perfect Finish, Perdue
Art Director: Olivia Matthiesen Stenberg
Copywriter: Ella Hahn, Johanna Jovlunden
Valör: Guld, brons
Victories of the Past, Clash Royale
Art Director: Wilma Stenberg
Copywriter: Lucas Kronemyr, Tess Lundvall
Valör: Guld, brons x 2
A Fair Cut, Sunsilk
Art Director: Oda Rabenius
Copywriter: Daniel Sjörs
Valör: Guld
Carry-On Ketchup, Heinz
Art Director: Viktor Klouras
Copywriter: Julie Stoltz
Valör: Silver x 2, brons
Ketch-up Meetings, Heinz
Art Director: Olivia Matthiesen Stenberg, Adam Wibom
Copywriter: Lucas Kronemyr, Ella Hahn
Valör: Silver x 2
Crtl+Shift+Vaseline, Vaseline
Art Director: Alicia Hedtjärn, Almy Kjellberg, Jacqueline Axén Linderl
Copywriter: Ludvig Pettersson, Gabriella Rehn Molander
Valör: Silver, brons x 2
Breakfast in Bed, Heinz
Art Director: Channa Ekborg, Martha Falkenberg
Copywriter: Alice Maddock
Valör: Brons och merit
Client Pitch Winner
Sound of Crispiness, Perdue
Art Director: Almy Kjellberg
Copywriter: Ludvig Pettersson
Designer: William Rundström
Valör: Merit x 3
FLARE, Live Nation
Art Director: Viktor Klouras
Copywriter: Julie Stoltz
Valör: Merit
Feel the Music, Spotify
Art Director: Almy Kjellberg, Alicia Hedtjärn
Copywriter: Julie Stoltz
Valör: Merit
Spotify Caraoke
Art Director: Viktor Klouras, Uno Bertilsson
Copywriter: Ludvig Pettersson
Valör: Merit
Most important meal of a date, Heinz
Strategist: Klara Andersson Åsman, Boris Lindström och Felix Hjertman Wester
Valör: Merit
Halfway There, ICA Selection
Designer: Maja Janson, Amelie Borg, Clara Rollny & Marco Taccola
Valör: Merit
Relaterade program
Art Director/Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt program inom reklam och kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem.
Communication Design
Communication Design är utbildningen för dig som vill utveckla dina visuella talanger.
Relaterade artiklar
Det våras för storslam i Young Ones
Berghs studenter har återigen levererat i absolut världsklass i den prestigefyllda tävlingen ”Young Ones”.
Berghs tar nomineringsrekord i prestigefyllda Young Ones
I veckan släppte en av världens främsta kommunikationstävlingar One Show sin årliga så kallade “short list” (nomineringar) till den prestigefyllda studenttävlingen Young Ones.