Berghs Morning Routine – Rätt och fel i sociala medier

Är det okej att lägga upp en bild på kollegan på företagets Facebooksida? Är "flest likes vinner" ett fungerande tävlingskoncept på Instagram? Allt fler företag söker sig till sociala medier för att marknadsföra sig själva, sprida information om deras existens eller dela med sig att vad som händer på företaget. Vad får man egentligen göra och vad ska man undvika i dessa kanaler?

För ett företag är det viktigt att synas och allt fler väljer att göra det via sociala medier – med all rätt! Enligt Stiftelsen för internetinfrastrukturs rapport Svenskarna och Internet 2014 ägnar vi i genomsnitt 4 timmar i veckan åt sociala nätverk och de sociala plattformarna gör det enkelt att effektivt sprida och dela information. Men får man egentligen anordna en tävling hur som helst på t.ex. Instagram? Och när krävs det samtycke för att dela material på Facebook? Vilket ansvar har du för att ta bort kommentarer på en sida? Dessa frågor, och många fler, diskuteras under Berghs Morning Routine torsdagen den 26 februari 2015.

Kursen ”Juridik i sociala medier” vänder sig till alla som nyttjar sociala medier eller internet i övrigt för spridning av sina budskap. Särskilt viktig är kursen för dig som på något sätt arbetar med marknadsföringskampanjer i sociala medier.

Advokat Cecilia Torelm Tornberg är kursansvarig för ”Juridik i sociala medier”. Cecilia arbetar på Advokatfirman MarLaw, en nischbyrå specialiserad på marknads- och immaterialrätt, och är verksam som processombud vid domstol och biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ.

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.