Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghs på SXSW: den talande ölen

talkingbeer_berghs

Berghs studenter på SXSW pratar med tillverkaren av den talande ölen - en produkt som genom sensorer kan scanna av vilket ölmärke man håller upp och visualisera det på en skärm.

Skrivet av Berghs School of Communication
April 3, 2017

Öl lockar allt som oftast människor och den här produkten är inget undantag. Tillverkarna av produkten är företaget NTT Data och har sensorer som kan känna av vilket ölmärke som syns på respektive burk som man håller upp, som i sin tur visualiseras på en skärm. För att göra demonstrationen ytterligare roligare har man lagt in pratbubblor till ölen och när man skålar så dyker fler roliga visuella element upp.

Se fler filmer från SXSW!

Berghs studenter Olle och Gaby besöker South by Southwest i Austin och minglar mellan montrar och pratar med kreativa techmänniskor som ställer ut sina produkter.

Se fler inslag!

En av representanterna för företaget berättar att det finns – förutom att det går att göra sådana här roliga saker – många andra sätt att använda deras teknik. Företag kan med den här tekniken exempelvis scanna av hur mycket och hur prominent deras produkter syns i olika visuella sammanhang vilket kan vara mycket värdefullt när man till exempel värderar olika promotionkampanjer.

Taggar: