Berghs studenter utforskar framtidens hållbara kommunikation

Vem hade för två månader sedan kunnat förutspå att världens rikaste man, frontfiguren för både SpaceX och Tesla, skulle göra en “romersk hälsning” under installationen av USA:s fyrtiosjunde president? Eller att Grönland plötsligt skulle stå i den internationella säkerhetspolitikens centrum? Avståndet mellan (dålig) idé och handling krymper med tankens – alternativt armens – hastighet.
Att världen blir allt mer VUCA (en värld präglad av “Volatility”, “Uncertainty”, “Complexity” och “Ambiguity”) är ett faktum både dagens och framtidens kommunikatörer behöver anpassa sig till. Just detta ville vi låta Berghs heltidsstudenter träna på i 2024 års upplaga av kursen “Explore Sustainability”. Kursen är ett sorts fokuserad introduktion till hur kreativa kommunikatörer kan navigera den inte helt okomplicerade relationen mellan hållbar utveckling och kommersialism.
I den senaste omgången av kursen valde vi ett för oss nytt angreppssätt: vi utmanade studenterna att – med avstamp i social, ekonomisk eller ekologisk hållbarhet – göra kommunikation för år 2050. Beskrivningen av varje arbetsgrupps 2050-scenario skulle utformas med hjälp av ChatGPT och baseras på relevanta dataset och prognoser från idag. Lösningarna presenterades sedan under två dagar i skolans aula, inför skolans programansvariga och gästande experter från kommunikationsbranschen och Vinnova.
Nu kanske någon frågar sig: “Vore det inte rimligare för studenter på en yrkeshögskola att närma sig mer samtida utmaningar, mer lika de som väntar dem efter examen?” För att besvara det vill vi zooma ut lite. All kommunikation tolkas i ljuset av den kontext i vilken den förmedlas – det är, så att säga, en av kommunikationsdisciplinens grundlagar. Länge har vi kunnat planera mer eller mindre träffsäker kommunikation genom att analysera vår omvärld och vår samtid, och uppskatta på ett ungefär hur de kan komma att förändras de närmsta åren.
Men när omvärlden blir mer volatil, och dramatiska förändringar ökar i både frekvens och hastighet, ställer det till det för oss: våra långsiktiga kommunikationsplaner och varumärkesbyggen, som vid ett första spadtag tedde sig fullt rimliga, kan kullkastas på ett ögonblick. I ljuset av detta ville vi utmana studenterna att skapa intressant kommunikation, som tacklar riktiga problem, när alla andra parametrar än människans (förhållandevis) tidlösa natur är okända.
Resultatet av de tjugofyra gruppernas arbete kan du se här; observera att alla lösningar utvecklades utan insyn från de berörda varumärkena, och att filmerna är studentarbeten och därför kan innehålla ickelicensierat material. Om du tycker att detta är lika spännande som vi, och är intresserad av att utforska framtidens hållbara kommunikation tillsammans med oss – hör av dig.