166 studenter tacklar hållbarhetsmålen för 24 företag utan vetskap
Varje år i december läser alla förstaårsstudenter på Berghs den gemensamma kursen Explore Sustainability. Målet med kursen är att under knappt tre veckor, i en tvärdisciplinär arbetsgrupp bestående av studenter från Berghs olika heltidsprogram, utveckla en kreativ kommunikationslösning som gynnar människan, samhället, och det företag som är tänkt att vara avsändare för kommunikationen, samtidigt.
I årets upplaga av kursen fick studenterna i uppgift att utveckla en lösning som på något sätt bidrar till uppfyllnaden av något av FN:s globala hållbarhetsmål, som strävar efter att skapa Shared Value, och att göra det åt ett av 227 möjliga varumärken.
Varför just specifikt 227 företag och vilka? Den sjunde september 2022 signerade 227 företag en debattartikel i Aftonbladet där de uppmanade svenska politiker att ”sluta bromsa klimatomställningen”. Budskapet var att näringslivet är redo att trampa gasen i botten för en mer hållbar morgondag.
Detta tog våra studenter fasta på och valde ut 24 av företagen som de arbetade “åt”, helt utan företagens vetskap. Här kan du se resultaten av studenternas arbete.
I samband med studenternas arbeten skrev de även en opinionsartikel som branschtidningen Resumé publicerade, läs artikeln här. Här kan du även läsa Dalarna Digitals svar på studenternas artikel på Resumé.
Här hittar du Berghs heltidsprogram och Berghs kursutbud.
Relaterade program
Strategisk kommunikation
Strategisk kommunikation är ett ettårigt program för dig som älskar problemlösning och som vill lära dig hur starka varumärken och kommunikationskoncept skapas och förvaltas.
Produktionsledning
Produktionsledaren är realisatören, teamledaren och kallas allt oftare för den tredje kreatören.
Relaterade artiklar
Möt Art Director/Copywriter-studenterna som gör utlandspraktik
På Art Director / Copywriter programmet ingår numera 10 veckor praktik i kursen Lärande i Arbete (LIA) som delas upp i 2 delar under utbildningen.
Programmen Growth Marketing och Digital Design & Strategy i långsiktigt samarbete med Norrsken
Programmen Growth Marketing och Digital Design & Strategy har under 2022 inlett ett mer långsiktigt samarbete med Norrsken Foundation, ett globalt nätverk för start-up företag som på ett eller annat sätt arbetar för en mer hållbar framtid.
Berghsstudenter får Allerfondens stipendium till School of Visual Art
Efter två års pandemiuppehåll kunde äntligen sex glada Berghsstudenter förverkliga sina drömmar inom typografi och söka stipendium till den prestigefyllda kommunikationsskolan School of Visual Art.