166 studenter tacklar hållbarhetsmålen för 24 företag utan vetskap

Varje år i december läser alla förstaårsstudenter på Berghs den gemensamma kursen Explore Sustainability. Målet med kursen är att under knappt tre veckor, i en tvärdisciplinär arbetsgrupp bestående av studenter från Berghs olika heltidsprogram, utveckla en kreativ kommunikationslösning som gynnar människan, samhället, och det företag som är tänkt att vara avsändare för kommunikationen, samtidigt.
Skrivet av
Lina
Januari 27, 2023
I årets upplaga av kursen fick studenterna i uppgift att utveckla en lösning som på något sätt bidrar till uppfyllnaden av något av FN:s globala hållbarhetsmål, som strävar efter att skapa Shared Value, och att göra det åt ett av 227 möjliga varumärken.
Varför just specifikt 227 företag och vilka? Den sjunde september 2022 signerade 227 företag en debattartikel i Aftonbladet där de uppmanade svenska politiker att ”sluta bromsa klimatomställningen”. Budskapet var att näringslivet är redo att trampa gasen i botten för en mer hållbar morgondag.
Detta tog våra studenter fasta på och valde ut 24 av företagen som de arbetade “åt”, helt utan företagens vetskap. Här kan du se resultaten av studenternas arbete.
I samband med studenternas arbeten skrev de även en opinionsartikel som branschtidningen Resumé publicerade, läs artikeln här. Här kan du även läsa Dalarna Digitals svar på studenternas artikel på Resumé.


Här hittar du Berghs heltidsprogram och Berghs kursutbud.
Relaterade program
Strategisk kommunikation
Strategisk kommunikation är ett ettårigt program för dig som älskar problemlösning och som vill lära dig hur starka varumärken och kommunikationskoncept skapas och förvaltas. Utbildningen passar dig som är nyfiken på människor och omvärlden, och som tycker om att analysera saker och dra slutsatser baserat på det. Vi ägnar oss mycket åt research och att verkligen förstå olika utmaningar på djupet, så att vi som strateger kan komma fram till smarta, kreativa lösningar på riktiga problem.
Produktionsledning
Produktionsledaren är realisatören, teamledaren och kallas allt oftare för den tredje kreatören. I rollen ansvarar du för att göra verklighet av strategier och realisera kreativa idéer tillsammans med dina kollegor, kunder, övriga partners och leverantörer. Med hjälp av ditt ledarskap, tydliga processer, budget, tidsplaner och praktiska verktyg leder du arbetet och tar ansvar för de operativa delarna i projektet, och ser till att idé blir verklighet.