Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghsduo rekryterades innan examen

Anna Salonen och Ida Jonsson lyssnade inte på dem som sa att det är omöjligt att kombinera studier och arbete, och nu har de såväl anställning innan examen, som en nominering i The Young Ones.

Förra veckan skrev Resumé att “Nord DDB rekryterar Berghsduo”. Vi ville veta mer och passade på att ställa några frågor till Anna och Ida.

Ni gjorde bägge praktik på Nord DDB i fjol, och jobbade sedan på projekt hos dem under hösten. Nu är ni anställda. Berätta lite om resan, kändes det som "här vill vi jobba efter skolan" redan från början eller växte det fram under tiden?

- När vi hade praktik på Nord DDB i maj ifjol kastades vi direkt in i en pitch för Vattenfall. Efter pitchen fick vi erbjudande om sommaranställning och fortsatte under hösten med en deltidsanställning i gränslandet mellan art director och design. Under vintern gjorde vi en transfer genom byrån som en del av skolans praktik och jobbade då som kreatörer på adam&eveDDB i London. När vi kom hem beslutade vi gemensamt att vi skulle gå över till kreatörsavdelningen. Och nu när vi går ut Berghs kommer vi fortsätta jobba som en AD-duo på heltid.

Tiden på Nord DDB har varit både kul och utmanande. Såhär i efterhand kan det låta linjärt, men vi har verkligen känt oss som Batman/Bruce Wayne det senaste året då vi kört både skola och jobb samtidigt. DDB har alltid backat oss fullt ut vilket gör det så jäkla kul att vi äntligen ska få visa vad vi går för.

Hur gick era tankar när ni skulle välja praktikplats? Vad var det som gjorde att Nord DDB stack ut?

- Vi skrev en lång lista på alla byråer vi kunde tänka oss att jobba på. Nord DDB var den enda i Sverige. Även om design är fantastiskt drivs vi mer av idéer än att pilla med detaljer. Därför var det givet för oss att vara på en reklambyrå. Många av våra klasskompisar i Communication Design-klassen rynkar säkert lite på näsan åt vår branch men vi älskar det.

Berghs vision är att göra skillnad i samhället med kommunikation. Vad, stort som smått, hoppas ni hjälpa till att förändra under era karriärer?

-Vår bransch är driven av konstant förbättring men även av ökad vinst. Att förstå det är ett av våra viktigaste vapen. Det är en mäktig känsla när ett plus ett blir fyra och man lyckas skapa kommunikation som både är lönsam för kundens affär och samhällsklimatet. Vi har gjort allt ifrån oläsbara typsnitt till förmån för analfabetism, döpt om Ikeas kontorsstolar till kvinnliga namn, skapat ett grönt google och en medlemsklubb där medlemmarna genom konsumtion blir investerare i förnyelsebar energi. Men gemensamt för casen är att de alla slutar i en lönsam affär för kunden. Och en aningen bättre värld, hoppas vi.

Ni har jobb redan innan examen, som ni tar i juni. Om ni ser tillbaka på er tid på Berghs, vad var topparna och dalarna?

-Allt, även Berghs, har sina toppar och dalar. Men det går inte att gömma under stolen hur mycket som har hänt under två år. Såklart har New York-resor för att plocka hem priser eller praktik på adam&eveDDB i London varit stort, men finast av allt är klyschigt nog, alla människor. Fy f*n vad fina människor det finns här. Dalarna har för oss varit att få ihop livet överhuvudtaget. Att inte ha en ledig helg på en hel termin, jobba till gryningen, sitta med Berghs-projekt i kundmöten och DDB-projekt under föreläsningarna. Men det är också en av de största belöningarna: att trots att alla sa "det kommer inte att gå", så gjorde vi det.

Anna och Ida tar examen i juni, men innan dess väntar ytterligare ett äventyr: bägge är nominerade i The Young Ones Student Awards under The One Show som går av stapeln nästa vecka. Vi håller tummarna för att det ska gå lika bra som praktiken!