Berghsstudenter i skarpt samarbete med Eytys

När Eytys släpper 5 års-kollektionen Cruise Collection står Berghs studenter tillsammans med Chimney Group bakom kampanjen. Kollektionen är inspirerad av konstnären Henri Rousseau, vilket även lämnat tydliga spår i studenternas arbete.

Studenterna, som snart tar sin examen från den tvååriga utbildningen Communication Design, gjorde pitchen för Eytys som en del av utbildningen.

“Det är vanligt att få jobba med stora varumärken på Berghs. Det är däremot ovanligt att få se arbetet gå ut på riktigt utan några stora förändringar. Att få det kreativa förtroendet är mäktigt.” säger Ida Jonsson.

”Rosseaus verk är exotiska trots att han själv aldrig lämnade Frankrike. Istället tillbringade han timmar i botaniska trädgårdar, fantiserande om världen utanför.” säger Anna Salonen som tillsammans med Alvin Marelius, Danial Ali och Ida Jonsson producerat en av de två filmer som lanserats.

”Vi valde att utmana en trend där varumärken visar transparens, det ”fula blir det fina” som man har sett starkt hos bland andra Balenciaga och Vetements. Dock tar de det inte hela vägen, genom att låta smala unga modeller vara ansiktena utåt, och i och med att skomodellen fyllde 5 kändes det relevant att ha ett barnkalas där modellerna fick helt fria händer att gå loss utan att vi sa till vad de skulle göra, till och med när en av dem tryckte en tårta i ansiktet.” säger Madeleine Richter och Martina Ståhl Rohdin, kreatörerna bakom det andra konceptet.

Kampanjen går att hitta på eytys instagram och på https://eytys.com/footnotes/eytys-2018-summer-cruise-collection

Titta på Salonen, Marelius, Ali och Jonssons film här.  

Titta på Richter och Rohdins film här.  

På toppbilden från vänster:  Alvin Mareilus, Madeleine Richter, Anna Salonen, Danial Ali och Ida Jonsson

martinastahlrohdin
Martina Ståhl Rohdin
Taggar: