Career Day lockar företagen som vill nätverka

Under alla hjärtans dag firade vi på Berghs en annan högtid för åttonde året i rad, nämligen Career Day. En dag då våra heltidsstudenter möter, nätverkar och dejtar kommunikationsbranschen. Sammanlagt 46 företag var på plats och under dagen beräknades ca 1200 möten äga rum.

Vi har föreläsare från branschen i klassrummet varje dag; personer från olika byråer, företag och start-ups. Traditionen med detta speeddejting- format är ett intressant komplement. En chans att stanna upp, mötas och vara nyfikna på varandra under en hel dag. 

”Nätverkande is the key’’

– Är man som byrå inte med på Career Day så finns man inte, ler Adnan Ciric, Head of talent på House of Radon.

Både svenska och internationella företag var på plats för nätverkande med Berghs studenter. Inte minst för studenterna är detta en viktigt dag innan de ska ut och söka jobb, men också för arbetsgivarna att visa upp sig.

– En stor anledning till att vi är med varje år är att dels presentera oss som arbetsplats, men självklart också lägga en grund för framtida anställningar. Det är helt avgörande för oss att studenter på skolor som Berghs har koll på vilka vi är och hur vi sticker ut. Att locka talang är svårt och kommer troligtvis bli ännu svårare framöver i konkurrens med inhousebyråer och varumärken som kan jobba desto mer med värdedriven kommunikation. Vi söker inte i första hand efter ”årets elev” utan vårt fokus ligger på att hitta rätt match med Radon. Kandidater som rimmar med vår värdegrund, kultur och syn på kommunikation. Förutom att vi kan rekrytera passande kandidater, så får vi synas i ett trevligt och kreativt forum. Lika mycket som studenterna behöver presentera sig, lika mycket måste vi anstränga oss för att stå ut som en attraktiv arbetsgivare. Kanske ett förlegat uttryck, men nätverkande is the key, avslutar Adnan. 

Berghs Career Day

Studenternas synpunkter betyder mycket

– Detta var första året vi deltog på Berghs Career Day. Vi tyckte att det var superkul och givande att träffa alla elever. Vi tycker det är relevant för oss ur flera perspektiv, både för att hålla oss uppdaterade på de utbildningar som Berghs tillhandahåller och deras innehåll samt höra studenternas tankar och idéer om oss och branschen vi verkar i. Det som är toppen med speeddating är att du får en chans att sitta ner ansikte mot ansikte med studenter från olika program och höra deras synpunkter, ambitioner och drömmar inom det bransch du verkar. Det är också toppen att kunna mingla och diskutera vidare efter speeddatingen är över. En chans att gå mer på djupet i vissa samtal och lära känna studenterna bättre, säger Hannah Nordenström, Marketing Lead, på Colombia Road.