Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

De största trenderna inom kommunikation under 2018

Vilka händelser eller områden har präglat det gångna året? Berghs Head of Insights, Joakim Thulin, blickar tillbaka på kommunikationsåret 2018 och några av branschens största trender.

Skrivet av David Lindh
December 11, 2018

1. AI eller IA?

Årets största snackis kan det inte råda någon större diskussion om. Jag tror få kan se tillbaka på sin kalender över 2018 utan att Artificiell Intelligens dyker upp i någon inbjudan, läslista eller dagordning för styrelsemötet med strategisk utblick. Årets Almedalen var i många stycken ett crescendo av AI-seminarier, även om innehållet kanske inte alltid höll en nivå förväntad av ett tema som högre intelligens. Graden av förväntan möts inte alltid heller i det direkta mötet med Artificiell Intelligens. Kanske är det så att vi under ytterligare något år får nöja oss med att det framförallt handlar om IA - Intelligenta Assistenter. Men på sikt står en revolution för dörren. Så svaret är JA, du ska ägna delar av julledigheten till att fundera på hur IA och därefter AI kommer att påverka din verksamhet och inte minst på vilka möjligheter det ger för er kommunikation.

2. Fake news

I oktober 2016 dök en inspelning av Donald Trump upp där han yttrade de numera bevingade orden ”Grab them by the pussy”. Ett svårslaget citat att överträffa i Hall of Shame. En av flera konsekvenser blev att bägaren rann över för världens kvinnor och #metoo exploderade med global och oåterkallelig effekt. Samtidigt var uttalandet så absurt att en rimlig fråga blev om det var äkta eller inte. Under 2018 har vi sett flera exempel på digitaliseringens mörka möjligheter. Ljud- och bildredigering med kapacitet att skapa en helt ny kategori av fake news är nog tyvärr bara ytterligare ett steg på en eskalerande skala vi alla måste addera till vår krisplanering. För kommunikationsteamet kring Trump är det måhända ett mindre problem då hans uttalanden tenderar att vara äkta vara.

Ta del av Berghs Trendguide!

I Berghs trendguide ”According to Berghs” tittar vi närmare på de mest intressanta trenderna inom kommunikation just nu och på vilket sätt de kan hjälpa dig att skapa innovativ marknadsföring och som vi tycker att du borde hålla ett extra öga på.

Ladda ner trendguide

3. Sociala medier och måendet

2018 får också stå som markör för ett yrvaket uppvaknande i förhållandet till sociala medier. Digital utmattning och ökad psykisk ohälsa har satt sin prägel på diskussionen. En värkande känsla av obehag för det faktum att optimering på jobbet betyder att styras av algoritmer på fritiden har accelererat våra ambitioner att se mer kritiskt på vår egen skärmtid. För medieköparen adderas ytterligare utmaningar i svårigheten att få tydlig data på genomförda investeringar. Vi är helt enkelt alla, som konsumenter, privatpersoner, företag och marknadsförare, inne i vår första rejäla dipp i vårt tidigare enbart passionerade förhållande till sociala medier.

4. Yanny or Laurel?

En vattendelare på Youtube och på den svenska topp 10-listan över mest sedda klipp i Sverige. Uppenbarligen hör cirka hälften av oss Yanny, och för att vara exakt, 53 procent Laurel. Men varför? Kommunikationsbranschens intresse för mänskligt beteende, inte minst hur vi styrs av undermedvetna biokemiska algoritmer har gått i taket under 2018. Beteendedesign har tagit över förstaplatsen efter Design Thinking genom att vara betydligt mer konkret och handfast än sin mer bohemiskt diffusa föregångare. Välkänt inte minst inom retail vinner beteendedesign snabbt mark i start-ups och e-handel pådrivet av önskan om ökad konvertering och chans till mer prediktiv data. Nästa steg handlar för många av oss om att gifta ihop våra kunskaper om mänskligt beteende med den accelererande kraften i artificiell intelligens och machine learning. 

5. Sounds like a trend!

Och så var det den här grejen med ljud. Året har gett oss hintar om ett ökat intresse för både den del av ljud som är kopplat till röststyrning av teknik, och hur vårt varumärke låter. Att både producenter och konsumenter söker alternativ bortom skärmar är inget konstigt och har pågått under lång tid, men 2018 har vi börjat se faktiska funktioner i allt från Alexa och Google Home till Furhats som agerar konferensvärdar. Och allt fler av oss skyndar nu till specialister för att skräddarsy vårt eget varumärkessound. Försök skilja på julsångerna i närmaste köpcentrum så inser du digniteten av utmaningen. Men kul!