Design Thinking

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Intensiv_Piktogram Intensiv
  • 18 timmar

Få insikter i de förhållningssätt, metoder och verktyg som Design Thinking kan erbjuda och hur du kan använda dessa för att lösa olika typer av kommunikationsproblem.

Sammanfattning Nyhet

Ansök nu Sista ansökningsdag är 15 nov 2018

Datum: 21 nov 2018 – 23 nov 2018

Sista ansökningsdag: 15 nov 2018

Hur: Dagtid Intensiv

Antal timmar: 18

Egna studietimmar: ca 2-3 timmar

Kursdatum: Onsdag 21/11, torsdag 22/11 och fredag 23/11 kl 09:00-16:00

Plats: Sveavägen 34, Stockholm

Vad är Design Thinking?

Begreppet Design Thinking myntades på 90-talet av David Kelley och Tim Brown från företaget IDEO, som ligger bakom ikoniska produkter som t ex den första Apple-musen. Ett annat tidigt exempel på Design Thinking är Ray och Charles Eames designprocess som baserades på “Learning by Doing” och som handlade om att förstå behov och begränsningar samt testning av prototyper.

Design Thinking är idag ett samlingsnamn för verktyg, tekniker och metoder som utgör ett ramverk. Detta ramverk tillämpar en kreativ designprocess på traditionella affärsproblem.

Ramverket följer ett övergripande flöde i tre steg: 1. förstå, 2. utforska och 3. göra/utföra. Dessa steg består av olika faser: förstå, definiera, idégenera, prototypa, testa och implementera. En central del av processens förhållningssätt är att samarbeta och jobba tvärfunktionellt över olika discipliner.

Om kursen

Kommunikation är ett av de områden som är under stark påverkan av de interna och externa förändringar som digital transformation, automatisering och nya användarbeteenden framkallar.

Kursen ger dig förståelse för de förhållningssätt, metoder och verktyg som Design Thinking processen kan erbjuda och hur du kan använda dessa för att lösa utmaningar i kommunikationsstrategier, internkommunikation och storytelling. Du kommer genom praktiska övningar under kursens gång att utforska kreativ problemlösning.

Vem är kursen för?

Detta är en intensivkurs för dig som är yrkesverksam och är i behov av nya verktyg och metoder för att möjliggöra ett mer iterativt arbetssätt. Du arbetar idag som kommunikationsstrateg, digital strateg, webbstrateg, content manager eller är ledare inom marknads­kommunikation. Du kanske arbetar på ett större företag och vill uppdatera dina kunskaper eller har nyligen klivit in en ny roll som kräver nya arbetssätt.

21 nov 2018 – 23 nov 2018 Nyhet

Sista ansökningsdag är 15 nov 2018

Hur: Dagtid Intensiv
Antal lektionstimmar: 18
Egna studietimmar: ca 2-3 timmar
Kursdatum: Onsdag 21/11, torsdag 22/11 och fredag 23/11 kl 09:00-16:00
Plats:

Sveavägen 34, Stockholm

Ansök nu Sista ansökningsdag är 15 nov 2018

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja

Det här får du

  • Förståelse för Design thinking processen och dess förhållningssätt
  • Verktyg för att analysera kommunikationsproblem från olika perspektiv
  • Hur man kan utforma utmaningar på ett effektivt sätt
  • Praktiska tillvägagångssätt för att sätta Design thinking i rullning i din organisation
  • Metoder för hur du kan närma dig en brief genom samarbete och samskapande
  • Lära dig sätt att experimentera och prototypa idéer som du kan testa med användare

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Kursansvarig

Mercedes.QuevedoMercedes Quevedo, Design Coach på Handelsbanken. Tidigare har hon arbetat som lärare/facilitator IdeoU och på universitet i Barcelona samt drivit eget designföretag.

  • Förståelse för Design thinking processen och dess förhållningssätt
  • Verktyg för att analysera kommunikationsproblem från olika perspektiv
  • Hur man kan utforma utmaningar på ett effektivt sätt
  • Praktiska tillvägagångssätt för att sätta Design thinking i rullning i din organisation
  • Metoder för hur du kan närma dig en brief genom samarbete och samskapande
  • Lära dig sätt att experimentera och prototypa idéer som du kan testa med användare

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Mercedes.QuevedoMercedes Quevedo, Design Coach på Handelsbanken. Tidigare har hon arbetat som lärare/facilitator IdeoU och på universitet i Barcelona samt drivit eget designföretag.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
27 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
22 000 kronor

Ansökan och antagningskrav

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

27 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

22 000 kronor