Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Designstrategi och handskrivna julkort – praktikrapport från Acne

elin johanna

“Om man bara lämnar den där Berghsbubblan för ett tag så märker man hur sjukt roligt det är att jobba med kommunikation även utanför skolan”. Det menar Elin Levander, som pluggar till Art Director, och Johanna Lavold, som läser Grafisk design på Berghs i år. I höstas gjorde de sin praktik på Acne, och här berättar de om sina erfarenheter.

Skrivet av Berghs School of Communication
Januari 13, 2016

Varje år går Berghs heltidsstudenter på praktik i ett antal veckor. Studenterna får själva söka sina praktikplatser baserat på intressen och kompetenser. Elin Levander (Art Director) och Johanna Lavold (Grafisk Design) utförde sin praktik på den svenska designgiganten Acne och älskade det. Här får ni ta del av deras vardag och lärdomar.

Acne är en svensk företagskoncern som grundades av Johnny Johansson år 1996. Acne består av Acne Advertising (reklam), Acne Art Department (design), Acne Digital (web), Acne Film (reklamfilm, långfilm, tv) samt de egna varumärkena Acne (mode), Acne Paper (magasin) och Acne JR (leksaker).

Kan ni berätta lite om Acne där ni var på praktik?
Acne är ett enda stort kreativt hus där en mängd olika kompetenser är samlade under ett och samma tak. Vi ser hur dessa kompetenser möts i projekten och de har en stor bredd av kunder. Acne skulle nog kunna beskrivas lite som ett kreativt kollektiv.

Hur valde ni att söka just den praktikplatsen?
Vi har alltid varit nyfikna på att få en inblick på en sådan väletablerad kommunikationsbyrå som Acne faktiskt är. Mycket av vad de producerat är sådant vi själva vill jobba med sen så därför kändes Acne som ett självklart val för oss båda.

Hur ser ”en vanlig dag på jobbet” ut?
Det finns ingen ”vanlig” dag på Acne för alla dagar är olika och det är det som vi älskar mest. Ena dagen har vi fått jobba med designstrategi och pitchar. Andra dagar har vi levererat original och till och med skriva handgjorda julkort till Acnes kunder.

Vad är det mest intressanta ni lärt er hittills?
Det är svårt att sätta fingret på vad som har varit mest intressant då man lär sig nya saker hela tiden. Men vår största insikt är nog att om man bara lämnar den där Berghsbubblan för ett tag så märker man hur sjukt roligt det är att jobba med kommunikation även utanför skolan. Det känns inte längre lika läskigt att snart sluta skolan för nu är man bara taggad på att få börja jobba på riktigt.

Vad har varit det mest utmanande?
Att hinna visa vad man går för och visa framfötterna på så kort tid. 3 veckor flyger bara förbi och man är orolig att man hunnit visa allt man kan och göra ett tillräckligt stort avtryck. Acne har många praktikanter som kommer och går och vi vill ju vara praktikanterna som de verkligen kommer ihåg.

Hur har era studier på Berghs förberett er för praktikjobbet ni gör nu?
Idag handlar det så mycket mer om idén och konceptet än den färdiga produkten. Det krävs så mycket mer av den färdiga produkten idag än vad det gjort tidigare. Samt hur mycket som det faktiskt ligger bakom den kreativa processen innan man kommer till produktion. Där har Berghs gett oss många bra verktyg som vi fått användning för här på praktiken.

Vad vill ni arbeta med när ni är färdiga från Berghs?
Vi vill båda jobba med design, och om vi då dessutom kan få göra det på en kreativ och inspirerande plats likt Acne så har vi definitivt hamnat rätt!

Taggar: