Det här är studenterna att hålla koll på enligt D&AD-juryn

Berghs-studenter har mottagit tre “graphite pencils” i tävlingen New Blood som är för studenter, nyutexaminerade och unga kreatörer. Tre team har fått pris för sina tävlingsbidrag men dessutom så har sex portfolios också valts ut av juryn.
Skrivet av
Berghs School of Communication
Juli 7, 2023
Trots hård konkurrens från unga kreatörer från hela världen har tre Berghs-team av studenter jobbat med att lösa briefer från Barclays och giffgaff och lyckats ta sig hela vägen till att vinna varsin “graphite pencil” i årets tävling. Här är deras vinnande bidrag:
Face Your Spendings – Barclays
- Amanda Gameel
- Isabelle de Susini
- Malou Ruotsalainen
- Ida Nordeng
- Hanna Rönnås
- Christopher Runström
- Lars Johan Andersson
- Karl Sporre
- Alma Dias-Taguatinga
- Sigrid Langenskiöld
– Denna idé föddes under en av våra sista kurser på Berghs och som vi senare jobbade vidare på till tävlingsbriefen. Att få ta emot ett pris såhär en månad efter examen känns som en fin påminnelse om att ge oss själva en extra klapp på axeln efter en intensiv men otrolig rolig sista termin på Berghs, säger teamet bakom bidraget Face Your Spendings (Amanda Gameel, Isabelle de Susini, Malou Ruotsalainen och Ida Nordeng).
En jury bestående av över 50 ledande branschrepresentanter har även valt ut sex Berghs-studenters portfolios att visa upp bland över 900 portfoliobidrag. Dessa anses som unga kreatörer värda att hålla ett öga på:
Jenny Hedlund https://www.slappastudio.se/
Tobias Freléns portfolio var en av de utvalda.
– Det känns såklart superbra att få erkännande för någonting som man har lagt ned så mycket tid på att få ihop och förfina, plus att få synas i ett sammanhang med så många talangfulla kreatörer från hela världen! Ens portfolio blir ju ALDRIG färdig, så sådana här delmål tycker jag är värda att fira, säger Tobias.
– Vi vill gratulera alla vinnare i New Blood Awards! Tävlingen är en plattform för att visa upp nästa generationens kreatörer globalt och vi är så glada att se att Berghs-studenter lyfts fram bland dessa, säger Berghs vd Camilla Wallander.
Relaterade program
Art Director / Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt hantverksinriktat program inom Reklam och Kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem. Utbildningen är till för dig som gillar att utmanas tillsammans med andra i grupp och vill lära dig mer om strategi, idé- och konceptutveckling. Genom att välja en av inriktningarna – Copywriter eller Art Director – specialiserar du dig inom ett hantverksområde som antingen fokuserar på text eller visuellt uttryck.
Communication Design
Communication Design är utbildningen för dig som vill utveckla dina visuella talanger. Du lär dig allt ifrån detaljerat hantverk till idéskapande och Design Thinking. Under två år arbetar du praktiskt med bland annat grafisk design, motion design, förpackningsdesign och digital design – för att förbereda dig för en framtid inom visuellt kreativa yrkesroller.