Berghsstudenter prisas med Grand Prix i Cannes
För 15 året i rad tävlar Berghs studenter och vinner priser under “Cannes Lions International Festival of Creativity". I studenttävlingen "Future Lions" utmanas studenter att skapa progressiva kommunikationslösningar för ett mer hållbart samhälle.
Från vänster: Clara Pagh, Rebecka Rydgren, Emil Sörensen, Sandra Alwan och Albert Bäckman
I veckan reste fem studenter till Cannes för att tillsammans med studenter från skolorna Miami Ad School och Brother ta emot tävlingens mest prestigefyllda pris "Grand Prix". Berghsstudenternas kampanj "The Connected Bike Bell" kommer tillsammans med kampanjen "Safety Noise" att förverkligas av uppdragsgivaren Volvo Cars.
Årets brief från Volvo Cars ställer frågan hur vi kan använda banbrytande teknik för att skydda människor och få dem att känna sig tryggare. Tillsammans med Forbes som mediapartner, ska idéer som främjar inkludering och den kreativa tillämpningen av teknik utmana status quo. I år medverkade över 500 skolor från 80 länder och bland bidragen var åtta av de nominerade från Berghs.
Ett av Berghsbidragen valdes ut och vann tillsammans med bidrag från skolorna Miami Ad School och Brother festivalens mest prestigefyllda pris "Grand Prix". Bidraget heter “The Connected Bike Bell” och handlar om att demokratisera relationen mellan cyklister och bilförare i trafiken och förbättra säkerheten på vägarna. Bilister och cyklister har samma skyldigheter, trots att relationen dem emellan är långt ifrån jämlik. Gruppen består av: Rebecka Rydgren, Sandra Alwan, Emil Sörensen, Albert Bäckman och Clara-Fanny Pagh, samtliga från programmet Art Direction/Copywriter.
- Volvo Cars kommer att modernisera ringklockan genom teknologi och därmed sätta standarden för hela bilindustrin för att göra vägarna säkrare för cyklister. Med säkerhet som DNA känns Volvo Cars mogna för att cyklister och bilförare ska kunna kommunicera på lika villkor, de har ju trots allt samma skyldigheter i trafiken, säger Albert Bäckman, Copywriter.
- WOW! Att stå ut med en kreativ lösning bland tusentals talangfulla studenter från hela världen och dessutom vinna Grand Prix är en bedrift! Vi är stolta över att fortsätta hålla en hög internationell standard år efter år, säger Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication.
Alla nominerade bidrag från Berghs:
- The Connected Bike Bell, Rebecka Rydgren, Sandra Alwan, Emil Sörensen, Albert Bäckman & Clara-Fanny Pagh
- Peaceful Passage, Ellen Almqvist, Erik Günther, Lucas Klarén & Elias Wirensjö
- SafeSync Filip Xu
- Fireward, Adam Lundgren, Christopher Runström, Elias Karlsson, Axel Abrahamsson & Hanna Rönnås
- E-Light System, Linn Löfholm, Amanda Gameel, Jakob Hjulström, Ida Nordeng & Noa Carle
- Found by Volvo, Cajsa Winqvist, Miranda Kyker, Oscar Larsson & Ronja Svahn
- Volvo Night's Watch, Greta Peetre & Ida Samarikoff
Under festivalen pågår även utbildning på plats i form av ett antal akademier. En av dem är “Roger Hatchuel Student Academy" där nyexaminerade PR-studenten från Berghs; William Andersson representerar. Programmet är specialutformat för att utveckla sitt nätverk och få ett globalt samt framtidsorienterat perspektiv. William är en av totalt 37 studenter som representerar 29 olika länder i årets klass.
- Jag har alltid haft ett starkt samhällsintresse, vilket går hand i hand med Public Relations. Att få uppleva Cannes Lions Festival och träffa likasinnade studenter från jordens alla hörn är ett fantastiskt steg direkt efter examen, säger William.
Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Skolan erbjuder heltidsutbildningar och internationell bachelor, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands. Dessutom kommer ytterligare cirka 3000 personer på skolans inspirationsseminarier. Berghs ligger i centrala Stockholm och är en del av utbildningskoncernen Intendia Group.
Läs mer om priserna som våra studenter vunnit genom åren
Relaterade program
Art Director/Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt program inom reklam och kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem.
Communication Design
Communication Design är utbildningen för dig som vill utveckla dina visuella talanger.
Relaterade artiklar
Berghsstudenter korade till världsmästare i Young Glory
När vinsterna i årets upplaga av studenttävlingen Young Glory presenterades igår den 18 april, tog de tidigare Berghsstudenterna Max Anderholm och Nicolas Lindberg hem vinsten som världsmästare.
Berghs tar nomineringsrekord i prestigefyllda Young Ones
I veckan släppte en av världens främsta kommunikationstävlingar One Show sin årliga så kallade “short list” (nomineringar) till den prestigefyllda studenttävlingen Young Ones.
Growth Marketing-programmet hjälpte Liza att förverkliga sin dröm
“Jag ville arbeta datadrivet och lära mig relevanta verktyg för att kunna bli konsult inom digital marknadsföring”, säger Liza Larsson om beslutet att studera Growth Marketing på Berghs.