”Det kändes på en gång som jag hittat rätt”

Ylva Boske gick Berghs Upgrade: Digital Design våren 2018. Hon var mellan jobb och passade på att addera ytterligare en dimension i sin roll som designer. Efter utbildningen fick hon jobb som visuell designer på Claremont Experience Design. Här berättar hon om sin tid på Berghs, sin nya arbetsplats och ger tips till dig som funderar på en karriär inom detta område.

Hej Ylva! Vem är du och vad gör eller jobbar du med?

Jag heter Ylva Boske och jobbar som visuell designer på Claremont Experience Design sedan sex veckor. Det är lite annorlunda än mina tidigare jobb som designer, då jag alltid har jobbat på byrå. Här kommer jag som konsult att jobba ute hos kunden – det ska bli spännande.

Jag gick min grundutbildning i grafisk formgivning och art direction på Berghs på nittiotalet. Sedan dess har jag jobbat som art director och grafisk designer. Senast som senior designer på Amore Brand Identity Studios. Jag har också gått kursen Design Management på Berghs.

I våras gick jag utbildningen Berghs Upgrade: Digital Design. Den riktar sig till erfarna grafiska designers som vill bygga på med digital design och UX och passade mig perfekt. Jag hade blivit uppsagd från mitt senaste jobb (vi var tio som fick sluta pga arbetsbrist och allt gick rätt och bra till) och såg det som en möjlighet. Jag bestämde mig för att inte söka nytt jobb på en gång, utan ta tillfället att bygga på med ytterligare en dimension i min roll som designer.

Vad var det som fick dig att söka till just denna utbildning?

Jag hade länge varit intresserad av servicedesign, så jag höll på att utforska det och om jag skulle kunna kombinera det med visuell design. I den processen hittade jag denna utbildning i ett forum på nätet. Det kändes på en gång som jag hittat rätt. Servicedesign och UX har ju många likheter. Dessutom behövde jag bygga på med digitala kunskaper för att kunna jobba med alla delar hos en kund och dess varumärke. Idag går ju inte det om man inte kan jobba med den digitala biten.

Vad har du fått med dig?

Jag har fått med mig massor! Alla delar inom UX-strategi, research – att ALLTID utgå ifrån användarna genom att fråga dem. Att göra snabba prototyper och testa om och om igen under projektets gång. Designverktyg som t ex Sketch och After Effects, olika prototypverktyg som t ex InVision, Protopie och Marvel Pop och en massa annat som man måste kunna om man ska jobba med digital design.

Ett nytt beteende som jag också har fått med mig är att kolla tutorials. Man kan i princip alltid få svar på något man inte kan. Jag har också fått flera bra kontakter i branschen bland lärare, gästföreläsare och kurskamrater.

Hur var lärarna?

Lärarna var bra. Vi hade tre huvudlärare som alla har olika personligheter och olika inriktning. Det var bra för då fick man lite olika ingångar och feedback på uppgifter och i resonemang och frågeställningar. De var alla väldigt engagerade och kunniga på sina områden.

Dela gärna med dig av något bra minne från Berghs!

Jag har många bra minnen. Ett som snabbt dyker upp från i våras är när vi elever var helt slut efter att ha haft stora individuella presentationer hela förmiddagen och en intensiv uppgift under eftermiddagen, som skulle redovisas. Istället för att göra det i klassrummet åkte vi upp på Urban Delis takterass, drack vin i vårsolen och hade diskussionsredovisning där istället. Det var härligt!

Jag älskade också att komma in på skolan på morgonen, de dagarna vi hade lektioner, och veta att jag hade en hel dag av spännande lärande framför mig. Det var så lyxigt att komma dit och bara lära mig en massa nya saker tillsammans med mina klasskompisar som jag gillade så mycket. Det kan jag längta tillbaka till.

Har du idag kontakt med någon av dina kurskamrater?

Vi hade en toppengrupp på tolv personer. Vi lärde känna varandra snabbt och hade en öppen, rolig och bra stämning. Bland mina kurskamrater har jag fått många nya vänner som jag har och kommer fortsätta ha kontakt med. Vi har också haft återträff med hela klassen och det tror jag vi kommer fortsätta med också.

Vad tycker du var roligast på utbildningen?

Svårt att säga något enskilt. Men väldigt bra att ha en uppgift som man jobbade med från start till färdig produkt under kursen, parallellt med föreläsningarna.

Har du fått användning av det du lärde dig?

Ja absolut! Jag hade inte kunnat få det jobbet jag har idag utan utbildningen. Jag har också fått flera andra jobberbjudanden, som jag inte hade fått annars.

Berätta hur en dag på ditt nya jobb kan se ut.

Claremont är ett konsultföretag (som hjälper företag med tjänster inom den digitala världen), så där ska jag jobba som konsult ute hos kunderna. Jag började så nyligen så jag har inte kommit ut i något uppdrag ännu. Däremot har jag varit med i en pitch och jobbat med en konferens som vi anordnar. Jag har också haft tid att lära känna många andra konsulter. Det är fantastisk med så många kompetenser på ett ställe, vi blir en sådan kraft tillsammans och det är så roligt att diskutera jobb med kollegor som gör helt andra saker, men alla med samma mål. Jag ser fram emot att jobba ute hos kund. Det är något nytt för mig eftersom jag jobbat på byrå de senaste 20 åren.

Det låter toppen och som att du har hamnat helt rätt! Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom detta ämnesområde?

Jag pratar mycket med mina närmaste kollegor, digitala designers och UX-designers. Jag är med i intressanta Meet-up-grupper, som har olika sammankomster och föreläsningar. Även andra föreläsningar som jag hittar på LinkedIn – och på Berghs förstås. Just nu ska jag också sätta igång med boken Atomic Design av Brad Frost, om digitala designsystem.

Motsvarade utbildningen dina förväntningar?

Utbildningen motsvarade mina förväntningar. Mina erfarenheter sedan tidigare är att Berghs har hög nivå på sina utbildningar, så jag hade höga krav.

Vad vill du säga till de som också funderar på en karriär inom digital design?

Det finns en väldig efterfrågan på digitala designers. Och jag tänker att man får nog en väldig styrka om man kan både print och digitalt. Mitt mål är att kunna jobba med alla delar av ett varumärke, oavsett om det är i den fysiska eller digitala världen. Ett tips är att lyssna på podcasten Re:Design. De har gjort en miniserie i tolv delar för nya digitala designers.

Här hittar du mer information om Berghs Upgrade-formatet. Vill du läsa om andra personer som har läst på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.