Distanskursen blev ett perfekt komplement

Jesper Andersson bor i Göteborg, studerar på Göteborgs universitet och arbetar som Planner på en reklambyrå i Stockholm. Hösten 2016 läste han Berghs distanskurs i projektledning. Här berättar han varför han valde att komplettera sin pågående universitetsutbildning med en kurs på Berghs, vad som skiljer Berghs och universitetsvärlden åt och mötet med Ann Westfelt.

Hej Jesper! Vem är du och vad jobbar du med?

Hej Berghs! Vad kul att jag blev tillfrågad om att berätta lite om vem jag är och vad jag sysslar med. Jag heter Jesper Andersson, är 23 år gammal och bor i Göteborg tillsammans med min käresta. Jag studerar i dagsläget på Göteborgs universitet och tar inom kort examen i medie- och kommunikationsvetenskap. Parallellt med min uppsats, vilken jag ägnar åt influencer marketing, arbetar jag som Planner på reklambyrån NORD DDB i Stockholm. Som Planner arbetar jag med affärs- och varumärkesstrategi, konsumentanalyser, nulägesanalyser, data och framförallt åt att lära mig nya saker om hur världen och människorna i den är beskaffad.

Vad var det som fick dig att söka till en kurs på Berghs?

Anledningarna till att jag sökte till Berghs är flera. Jag har med anledning av mitt akademiska intresse försökt förstå kommunikation i ett teoretiskt perspektiv. När jag kom till universitetet insåg jag snabbt att det perspektivet behövde kompletteras och att det akademiska fikonspråket inte höll i alla diskussioner. Jag behövde få en mer verklighetsnära bild. Människor i min närhet pratade mycket om Berghs under den perioden vilket gjorde mig mer nyfiken på vad det var. Jag studerade på heltid och jobbade även 75% så jag var osäker på om jag skulle hinna läsa på Berghs också, men då vi hade utlandstermin på universitetet tänkte jag att jag ville testa och det ångrar jag inte en sekund idag.

Vad har du fått med dig från distanskursen i projektledning?

Jag har fått med mig ett synsätt som i hög utsträckning genomsyrar det mesta jag gör nu; att allt kan göras i projektform. Projektformen som sådan förutsätter att det finns en tidsgräns men det ger inte besked om vilken tidsgräns. I den mening har jag lärt mig att se större tårtbitar som karriär och privatliv som projekt men även de mindre mer vardagligt betingade sakerna, exempelvis som ett grupparbete på universitetet.

På universitetet premieras texter som är långa, invecklade med tätt följda akademiska resonemang. Detta sätt att skriva på uppskattas sällan när det ska skrivas briefer eller mail till kollegor. Det var någonting jag fick lära mig som har hjälpt mig att underlätta den vardagliga kommunikationen i mitt arbete idag. Att vara saklig och koncis är en mycket svårare konst än vad man kan tro och det har jag tagit med mig.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Det närmsta jag hade som referensram när jag började på Berghs var ”folk som kände folk som hade gått på Berghs” så jag vill inte utge mig för att haft stenkoll på vad som var rimligt att förvänta sig. Jag vill tänka att jag inte hade några specifika förväntningar utan var generellt intresserad av att lära mig mer om vad projektledning var och naturligtvis se om Berghs var ett forum som kunde sammanföra mig med likasinnade. Både det förra och det senare har blivit uppfyllt som att hälla ett badkar i ett shotglas så jag hade inte kunnat vara mer nöjd.

Berätta om något bra minne från din tid på Berghs.

Det minne som jag intuitivt kom att tänka på råkar också vara det första. Berghs-introduktionen. Hela den dagen ringar på ett sätt in essensen av att bli positivt överrumplad.

Fick du någon typ av ”aha-upplevelse” under kursen?

Det som jag upplevde karaktäriserade kursen på Berghs var att ”aha-upplevelser” är regel snarare än undantag. Varje gång jag hade en föreställning om hur någonting förhöll sig blev jag snabbt anvisad att det alltid finns flera sätt att förstå samma sak. Alla dessa mikrostunder har jag försökt att stoppa i fickan och ta med mig framåt.

Vill du säga något om Ann som kursansvarig?

Ann Westfelt är i alla avseenden olik alla andra människor jag träffat. Det är en ynnest att ha fått ta del av hennes huvud och person. Jag rekommenderar alla människor att försöka få fem minuter med henne.

Hur har du fått användning av dina nya kunskaper?

Kursen på Berghs var i flera avseenden min första kontaktyta till reklamvärlden och bara därigenom har jag fått med mig saker som direkt påverkade mina förutsättningar att sedermera komma till DDB. Att jag hade möjlighet att få ta del av Anns erfarenheter inom affärs- och varumärkesstrategi och olika sätt att tänka i termer av projekt har inte heller suttit fel de gånger jag sökt igenom minnet efter potentiella lösningar.

Sammanfattningsvis; jag är väldigt tacksam över att jag hade möjlighet att läsa på Berghs. Jag gör det gärna igen.

Här hittar du information om distanskursen Projektledning. Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen. 

 

Taggar: