Den här artikeln är inaktuell (eller har något år på nacken).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Efter examen: De vill synliggöra kvinnliga kreatörer

Lina Franzon och Johanna Johansson tog sin examen från Berghs 2015. Efter att ha arbetat på ett antal byråer stod det klart att könsfördelningen bland kreatörerna sällan är jämn. Det vill Lina och Johanna råda bot på – genom sökmotorn och hemsidan Kreatörskvinnor. Här berättar Lina och Johanna som sin tid efter examen och vikten av att ha sidoprojekt.

Med Kreatörskvinnor.se hoppas Lina och Johanna kunna synliggöra branschens alla kvinnor: som förebilder, talespersoner och potentiella kollegor.

Kan ni berätta om er studietid på Berghs när ni läste programmet Art Director / Copywriter?

Johanna: Åren på Berghs är ett starkt minne i sig. För gemenskapen och peppen, eftersom vi alltid lyfte och inspirerade istället för att konkurrera med varandra. En speciell föreläsning stack ut, med Jesper Kouthoofd, som verkligen fick mig att inse vikten av sidoprojekt.

Lina: Jag minns särskilt när jag blev överraskningsfirad av klassen i ljusgården när jag fyllde tjugofem. Men det är ju mycket mer än så. Soliga eftermiddagar på femmans balkong, sena nätter inför presentationer, allt som hade med klassen att göra egentligen. Vår klass var verkligen fantastisk.

Ni tog er examen i juni 2015, minns ni känslan?

Lina: Det var en märklig blandning av sorg och förväntan. Jag och Johanna hade precis fått jobb ihop och skulle klampa in på en ny arbetsplats redan måndagen därpå och kände oss så hungriga inför det. Samtidigt började det sjunka in att vi inte skulle träffa resten av klassen i repan på rätt länge.

Johanna: För mig blev det kanske inte den examen jag hoppats på tack vare en hjärnhinneinflammation. Men jag smider planer för en försenad fest och återförening med klassen nu istället.

Var hamnade ni efter examen?

Lina: Jag började jobba på Honesty redan under mitt andra år på Berghs. Därifrån gick jag till Brindfors tillsammans med Johanna när vi tog examen. För att sedan lämna och hamna på TBWA, där jag är nu. Med andra ord tog det ett tag för mig att hitta rätt, vilket jag önskar att någon sagt var okej under tiden jag gick i skolan.

Johanna: Jag är och var väldigt teknikintresserad och hoppades på att få gifta samman det med traditionell reklam. En sak som var lättare sagt än gjort. Jag är fortfarande på jakt efter en arbetsplats där jag kan känna mig hemma, och är övertygad om att den finns därute någonstans.

Berätta om var ni befinner er idag!

Lina: Idag är jag på TBWA. Med en brokig, men ack så magisk samling människor ute på Skeppsholmen. En typisk vecka här är rätt otypisk. Ibland är det hundra procent produktion. Ibland för många möten. Och ibland stänger vi in oss i något av rummen i hopp om att komma på något bra. Och det är ju det jag tycker om, att alla dagar blir olika.

Johanna: Just nu frilansar jag mina sista dagar på Edelman Deportivo. Efter det vet jag inte riktigt hur det kommer se ut. Förhoppningsvis sitter jag dock på ett plan till NY snart för att ägna några veckor åt att lära mig koda i Python. Väl hemma igen hoppas jag på att hitta en arbetsplats att verkligen stanna och utvecklas på för en lång tid.

Kan ni dela med er av något arbete ni gjort det senaste halvåret som ni är nöjda med eller som har inspirerat er mycket?

Lina: Jag har precis skrivit en bok! Tillsammans med Anna Boberg, också copywriter på TBWA. Den är en del av julkampanjen för Mind, en ideell organisation som jobbar mot psykisk ohälsa och driver en stödjour för människor med tankar på att ta sitt liv. Kanske det projekt jag är stoltast över hittills. Och Kreatörskvinnor då, så klart.

Johanna: För bara någon vecka sen lanserade vi EB-körkoret som är ett politiskt förslag av Renault. Just för att Sverige strävar efter att bli ett fossiloberoende land 2030. Men det som inspirerar mig mest just nu är alla peppiga mail vi får från de som vill vara en del av initiativet vi lanserade igår. Kreatorskvinnor.se

Just nu är ni aktuella eftersom ni startat ett initiativ som är en sökmotor som heter Kreatörskvinnor – berätta, hur uppstod idén?

Johanna: Vi har båda jobbat på arbetsplatser där kvinnliga kreatörer varit underrepresenterade, och upplevt att våra arbetsgivare haft problem att hitta kandidater när det varit dags att nyanställa. Vi ville därför skapa ett verktyg som kunde hjälpa dem.

Lina: Och samtidigt någonting som kunde hjälpa oss själva i jakten på kvinnliga förebilder i branschen.

Hur såg processen idé till genomförande ut för er?

Johanna: Mycket prat och sena kvällar. Och fantastisk hjälp från utvecklaren Johanna Tano som byggt sidan.

Lina: Tack vare henne och en hel del draghjälp från kvinnor i branschen lyckades vi bygga sidan på drygt två månader och gå live med över hundra kompetenta kvinnor i registret.

Hur fungerar urvalet på kreatorskvinnor.se?

Lina: Vi gör inget som helst urval, utan alla som anmäler sig skrivs in i registret så fort som möjligt.

Johanna: Det är bara att maila namn, yrkesroll, nuvarande arbetsplats, antal år i branschen och länk till portfolio eller LinkedIn till kreatorskvinnor@gmail.com!

Hur ser det ut med jämställdheten inom branschen egentligen? Går det att jämföra hur det var på Berghs med hur det var när ni kom ut och arbetade?

Lina: På Berghs var vi 50/50, men branschen har en bit kvar. Jag har fortfarande inte jobbat på en byrå med en jämn könsfördelning bland kreatörerna.

Johanna: Inte jag heller. Även om vi var jämställda i klassen syntes det tydligt på våra föreläsare att branschen inte var det.

Vilket är ert mål, vad hoppas ni kunna genomföra med sidan?

Lina: Förhoppningen är att synliggöra branschens alla kvinnor. Som förebilder, talespersoner och potentiella kollegor.

Johanna: Och att en gång för alla slå hål på myten om bristen på kvinnliga kreatörer. Efter lanseringen fick vi in över 150 nya namn på en dag. Och mailen fortsätter plinga.

Vilka är era personliga mål yrkesmässigt, finns en tydligt utstakad väg framåt?

Lina: Ibland, ibland inte. Vissa dagar vill jag lägga ner och bli lärare. Andra vill jag aldrig gå hem. Så nej, är nog svaret på frågan om en tydligt utstakad väg.

Johanna: Det kan jag nog också skriva under på. En sak åren i branschen hittills lärt mig är i alla fall att det oftast inte blir som man tänkt sig.

Har ni några tips till de hoppfulla som i februari 2017 sätter igång med sina arbetsprover för att, förhoppningsvis, komma in på Berghs?

Lina och Johanna: Skaffa en mentor, tro på magkänslan, och ge inte upp om ni inte kommer in första gången. Vi tragglade oss igenom arbetsproverna två gånger innan det gick vägen.