Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Sitter på en guldgruva efter kursen Digital PR

David.Blomgren

David Blomgren är kommunikationsstrateg i Linköpings kommun. Han läste distanskursen Digital PR våren 2018. Här berättar han om sitt jobb, vad han tyckte om kursen och att läsa på distans, samt hur han har fått användning av sina nya kunskaper.

Hej David! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag är kommunikationsstrateg i Linköpings kommun där jag har ett särskilt ansvar för våra sociala och digitala medier. Arbetet innebär både att skapa innehåll och att genomföra, planera och analysera digitala kampanjer. Jag arbetar också med att utbilda alla medarbetare som arbetar med sociala medier, vilket är allt från kommunikatörer och sjuksköterskor till lärare.

Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?

Jag sökte kursen Digital PR eftersom jag ville bredda mig. Jag kände att jag hade bra koll när det kom till sociala medier, men jag ville få djupare kunskaper kring hur digital kommunikation och PR kan kombineras för ännu bättre resultat.

Hur tyckte du att det fungerade att läsa på distans?

Eftersom att jag arbetade heltid samtidigt som jag läste kursen passade det mig bra att läsa på distans. Vi hade en föreläsning varje måndag och fick i samband med det en inlämningsuppgift som skulle lämnas in till nästa måndag. Föreläsningarna var på dagtid men det gick att ta del av lektionen när som helst.

Alla våra projekt och inlämningar var helt öppna så att våra kurskamrater kunde ge feedback på dem. Att läsa igenom allas inlämningar och se hur de hade tänkt gav lika mycket som att själv göra uppgiften.

Vad har du fått med dig?

Det går inte en arbetsvecka utan att jag öppnar upp kursmaterialet för att hitta inspiration, verktyg och bra exempel. Till skillnad från mina tidigare studier på universitetet var den här kursen väldigt konkret och praktiskt. Det passade mig perfekt!

Var det något lektionstillfälle som kändes extra givande?

Vi hade flera gästföreläsningar med personer som arbetade med ämnet som avsnittet/lektionen handlade om, vilket var extremt givande! Bland annat hade vi en föreläsning med en webbstrateg från byrån OTW som pratade om hur de arbetar med Content Marketing. Då fick vi en inblick hur man kan arbeta med datadriven Content Marketing vilket är ett område som jag hoppas kunna arbeta mer med i framtiden.

Vad tycker du var roligast på kursen?

Svår fråga! Något av det roligaste var i alla fall när vi skulle analysera virala nyheter och reflektera kring varför vi trodde att de hade blivit virala. Sedan fick vi ge feedback på varandras analyser och slutligen gav vår lärare oss branschens förklaring på varför de hade blivit virala. Uppgiften gav oss kunskap om hur distribuerar sitt innehåll på bästa sätt för att ge det större spridning.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Vi är i uppstarten av att se över hur vi arbetar med våra nyheter. Även om det arbetet precis har börjat har jag märkt att mina nya kunskaper att arbeta med modern och digital PR verkligen är till nytta.

Eftersom vi i nästan alla uppgifter gärna skulle utgå från vår egen arbetsplats så skapade jag massvis med material som vi kommer att ha användning för, allt från kartläggningar av journalister till åtgärder för growth hacking och olika strategier. Jag sitter på en guldgruva för att utveckla både mig själv och min organisation vidare.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Vi har både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.

Välj här!

Berätta hur en dag på jobbet kan se ut för dig.

Jag brukar inleda varje dag med en kort omvärldsspaning tillsammans med mina kollegor och ta en titt på våra planerade nyheter och andra publiceringar. Sedan sitter jag ofta och skriver på olika typer av texter, planerar nyheter och går på möten. Jag fungerar också lite som en expert när det kommer till sociala medier och digital kommunikation och får många frågor från andra delar av kommunen som behöver rådgivning eller stöd. Innan jag lämnar jobbet brukar jag alltid ta en snabb titt i Google Analytics för att se hur det har gått med dagens innehåll och om det är något vi kan vidareutveckla nästa dag.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

Jag tycker att poddar passar mig perfekt där min absoluta favorit är Digitala media-podden med Damon Razazi. Mediepodden och Social by default är också två bra poddar för att hålla sig uppdaterad. Jag har som ambition att själv börja blogga någon dag för att dela med mig av min kunskap och erfarenheter.