”Berghs Upgrade – Digital Copywriting var verkligen en maxad utbildning”

Hösten 2019 lanserade Berghs en ny utbildning inom Upgradeformatet och Eva Skog var en av deltagarna. Här berättar hon om utbildningen Digital Copywriting, vem den passar för och vad hon har fått med sig.

Hej Eva! Vem är du och vilken utbildning har du gått hos oss?

– Jag heter Eva Skog och har arbetat som redaktör på en dagstidning, och dessförinnan som informationsansvarig på en ideell organisation. De senaste åren har jag frilansat, främst som redaktör och reporter, samtidigt som jag arbetat på ett eget bokprojekt. Jag bor i Tullinge söder om Stockholm tillsammans med min man och våra tre barn. På fritiden umgås jag med familj och vänner och tycker mycket om att vara ute i naturen. Dessutom älskar jag att skriva, så det blir en hel del av den varan. Under hösten 2019 gick jag Berghs Upgrade – Digital Copywriting, en 12 veckor lång heltidsutbildning. Det var första gången Berghs höll den här utbildningen, så jag och mina kursare var först ut.

Vad var det som fick dig att söka till just denna?

– Efter att i många år arbetat som redaktör och skribent längtade jag efter att växa vidare och bygga på min kompetens med ny, aktuell kunskap. Jag har alltid älskat att lära mig nya saker, och ville bredda mig och bli utmanad i nya arbetsuppgifter. När jag i våras såg att Berghs skulle köra en Upgrade i Digital Copywriting och läste på om vad den skulle handla om kände jag att den skulle passa mig jättebra. Den erfarenhet jag redan hade var en bra grund att bygga detta nya på. Jag såg verkligen fram emot att få sätta mig i skolbänken under några intensiva månader.

Vad har du fått med dig från utbildningen?

– Oj, jag har fått så fantastiskt mycket! Berghs Upgrade – Digital Copywriting var verkligen en maxad utbildning som gav mig väldigt mycket kunskap på relativt kort tid. På ett sätt var nästan allting nytt, på ett annat sätt kändes varje del som en naturlig fortsättning på det jag redan kunde. En hel del av det vi gick igenom upptäckte jag att jag redan jobbat med men saknat ord för eller inte känt till strategierna bakom. Nu vet jag mer varför jag ska göra på ett visst sätt och behöver inte längre bara gå på känsla. Men grunden för digital copywriting är precis som i andra kommunikationsjobb skrivandet, och det var härligt att förstå att det jag är bra på fortfarande behövs i vår allt mer digitala tidsålder, ja, kanske till och med mer än någonsin. Kreativa idéer, ett bra sätt att kommunicera dem på och kunskap om hur man ska anpassa sitt budskap för olika kanaler, är så viktigt för alla som vill nå ut med ett budskap. Jag känner mig starkare än någonsin på det området.

Hur var lärarna?

– Otroligt engagerade, kunniga och hjälpsamma. Jag kände att jag fick sitta och lyssna till och lära av de allra bästa. Vilken förmån!

Har du något bra eller roligt minne från din tid på Berghs som du vill dela med dig av?

– Vad ska jag välja? Jag tyckte att gruppövningarna gav mycket. Till exempel när vi fick i uppgift att på en halvtimme komma på hundra idéer för hur vi skulle nå en viss målgrupp med ett visst budskap. Det var väldigt kreativt och roligt. Galna idéer blandades med mer sansade, och ur mindre bra kunde jättebra idéer födas. Det var kul.

Vad tycker du var roligast eller mest intressant på utbildningen?

– Att det finns så många olika sätt att jobba med text och att vart och ett kräver sin egen skicklighet: målgruppsanpassade korta och långa texter, smart rapp copy för film, koncentrerad och kärnfull för podd och snippets, sökmotoroptimerade texter i allt från artiklar till bildtexter, mikrocopy för appar och hemsidor … Det är svårt att välja vad som är roligast. Jag gillar allt från det strategiska tänket bakom varje grej till pillet med att få till riktigt snygg copy.

Har du fått användning av det du lärde dig?

– Det har bara gått någon vecka sedan utbildningen avslutades, och jag har bara precis börjat se mig om efter intressanta uppdrag så det återstår att se var jag hamnar och exakt vad jag kommer arbeta med framöver. Men jag är övertygad om att jag kommer få användning för det jag lärt mig. Det har jag redan – till exempel i arbetet med min egen hemsida som jag byggde under kursen. Jag ser också många fler jobb jag kan söka idag än innan jag gick kursen.

Hade du en tydlig bild av vad du ville jobba med innan utbildningen startade? Har du samma tankar nu eller har det ändrats?

– Jag visste att jag ville lära mig mer om marknadsföring och copy i digitala kanaler och sociala medier, men mer precist än så var det inte. Vad utbildningen gjort är att dels stärka min övertygelse om vilken viktig roll och betydelse skribenten har i arbetsliv och samhälle också framöver, och dels att öppna mina ögon för på hur många olika områden som välformulerade texter – ända ner på mikronivå – behövs. Det känns ju fantastiskt roligt eftersom jag tror på ordets kraft och gärna arbetar med text i allt från romanlångt format till mikrocopy i appar och på webbplatser, för att påverka, underlätta och förnöja. Men utöver det har utbildningen gjort det väldigt tydligt att skrivjobb inte bara behöver handla om att skriva. Och hur mycket jag än gillar att jobba med texter så älskar jag också att samtala, kreera, experimentera, planera … Det är mycket kreativt arbete och strategitänk som ligger bakom en lyckad kommunikation.

Har du något karriärtips?

– Att med jämna mellanrum gå ut ur sin komfortzon. Det är lätt att hålla fast vid det man kan och är trygg med, men vill man växa måste man stretcha sig, våga nytt och prova göra det man inte självklart kan. Och man klarar långt mer än vad man initialt kanske tror sig själv om.

Du nämnde att du jobbar på ett eget bokprojekt, inom vilken genre? Känner du att du har fått ny inspiration och verktyg även till detta?

– Det är två tjocka romaner, del ett och del två, för målgruppen unga vuxna (15+ ungefär). Det är en äventyrlig romantisk fantasy-berättelse med – har jag fått höra från flera testläsare – mycket spänning och hög igenkänningsfaktor. De är dock inte utgivna än, men jag jobbar på det. Det är tyvärr en väldigt tuff bransch. Men ja, väldigt många gånger satt jag och lyssnade på undervisningen och ”tolkade in” mitt bokprojekt i det jag lärde mig – hur man till exempel kan jobba med content omkring böckerna, marknadsföring på sociala medier, SEO/SEM för att öka synlighet och så vidare. Många delar av undervisningen blev därför väldigt konkret för mig, kanske just eftersom jag har ett tydligt projekt att så att säga projicera kunskapen på. Men jag har också förstått att det inte finns någon quick fix för att lyckas. Det krävs hårt, uthålligt arbete – och säkert en hel del timing med. Förutom att man i grunden har en bra produkt förstås. Men absolut har jag fått verktyg och inspiration.

Vad inspirerar dig?

– Kreativa möten med människor. Det föds så många bra grejer i samtalet, när man får tänka fritt och högt tillsammans. Där det finns kunskap, glädje och ett growth mindset, där trivs och växer jag!

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad? Något tips på blogg, podd, bok eller annat?

– Jag älskar poddar, så jag lyssnar regelbundet på en radda intressanta inom ämnena vi läst, till exempel om Growth, SEO och Inbound. Det funkar både som uppdatering och uppfräschning, och det samtidigt som jag promenerar eller lagar mat, till exempel. Superfiffigt. Jag har också precis börjat läsa vår lärare Mattias Åkerbergs senaste bok ”UX-writing räddar världen”, för UX-writing vill jag gärna tränga djupare in i. Och så läser jag artiklar och prenumererar på nyhetsbrev. Men ytterst sett handlar det mest om att börja göra, att praktisera det jag lärt mig. Det är då det på riktigt blir ”min kunskap”.

När du tänker tillbaka på dina 12 veckor på Berghs, vilket minne är starkast?

– Det finns många fina minnen, men det jag främst bär med mig är ingen enskild händelse utan hela känslan av hur otroligt inspirerande det var att få vara Berghsstudent ett tag. Hur våra lärare gav och gav, både kunskap, uppmuntran och engagemang. Det var fantastiskt. Jag hade gärna stannat kvar några veckor till!

Vad väntar härnäst för dig?

– Min förhoppning är att jag ska hitta en tjänst som är varierad och kreativ och där så många delar som möjligt av ”det gamla” jag förde med mig in på Berghs, och ”det nya” jag tog med mig ut, kan kombineras. Det är ju något av en matchmaking som väntar nu – några ska fastna för mig, och jag för dem. Det blir spännande!

Ansök till Berghs Upgrade: Digital Copywriting! Här hittar du även mer information om Berghs Upgrade-formatet.

Foto: Mårten Ek