Berghs Upgrade - Digital Copywriting

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 168 timmar

Bli en Digital Copywriter på 12 veckor! Lär dig de delar som mest efterfrågas på marknaden idag och skapa möjligheter för nytt jobb eller uppdrag som digital copywriter.

Sammanfattning Nyhet

Ansök nu Sista ansökningsdag är 14 jun 2019

Datum: 16 sep 2019 – 6 dec 2019

Sista ansökningsdag: 14 jun 2019

Hur: Dagtid

Antal timmar: 168

Egna studietimmar: ca 25 timmar per vecka

Kursdatum: Utbildningen har lärarledda lektioner måndagar och torsdagar, kl 09.00 -17.00 (avvikelser kan förekomma). Kursens första, samt två sista utbildningsveckor har fler schemalagda dagar.

Plats: Sveavägen 34, Stockholm

Om utbildningen

Copywriterns roll har förändrats och breddats mycket de senaste åren. Mycket på grund av att nya digitala kanaler har förändrat hur vi tar till oss information, fattar köpbeslut och kommunicerar. När konsumenterna hittar nya och egna vägar behöver copywritern skriva texter som når fram, träffar rätt, förklarar och hjälper mottagaren – att hitta rätt, komma vidare och fatta beslut.

När användarens upplevelse står i fokus krävs smart kommunikation i det stora och det lilla. Som copywriter ska du helst kunna locka med hjälp av känslor och träffande ord för att sedan visa rätt väg med hjälp av rätt tonläge och microcopy. Sätta övergripande koncept som tas ut i många olika kanaler. 

Under utbildningen lär du dig bland annat metoder för att arbeta med storytelling, content marketing, inbound marketing, UX-writing och sökmotoroptimering. Vi utforskar även copywriterns roll i en tid där video tar allt större plats. Du får kunskap som efterfrågas idag. Du lär dig metoder och får verktyg för att lyckas som copywriter i olika typer av digitala projekt.

Pedagogisk modell

Den pedagogiska modellen bygger på ansvar för sitt eget så väl som gruppens lärande och nästan varje vecka är baserad på ett uppdrag/case. Mot slutet av veckan presenteras lösningen på veckans uppdrag. Vissa uppgifter kan löpa parallellt och sträcka sig över flera veckor. Ibland sker det med fiktiva fall, ibland med verkliga kunder.

Utbildningen är på heltid i 12 veckor. Den första veckan görs en uppgift på temat som blir en introduktionsövning där vi får lära känna varandra, det nya arbetsklimatet och utbildningsmodellen som väntar. De två sista veckorna fokuseras helt på ett skarpt case med kund, varvat med fokus på arbetsprover, CV och – om det är aktuellt för dig – din väg till nya jobb eller uppdrag.

Några av landets främsta experter inom sina yrkesområden kommer att guida dig genom processen.

Vem är utbildningen för?

Den här utbildningen riktar sig till dig som är verksam som copywriter, kommunikatör eller webbredaktör och vill utveckla dina kunskaper inom Digital Copywriting. Du förväntas ha goda kunskaper i skrivande. Efter utbildningens slut kommer du att kunna söka jobb som digital copywriter och du får kontakter i branschen under utbildningens gång.

Berghs Upgrade

Genom utbildningskonceptet Upgrade ger Berghs dig möjlighet att skifta karriär och utbilda dig till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens – på 12 veckor.

Utbildningarna riktar sig till dig som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill styra om din karriär mot ett nytt område eller en ny spetskompetens. Vid avslutad utbildning inom Berghs Upgrade finns en ny uppsättning kunskaper, erfarenheter som visar på ny kompetens direkt i ditt CV. Övriga Upgrade utbildningar är Digital Design och Content Manager.

16 sep 2019 – 6 dec 2019 Nyhet

Sista ansökningsdag är 14 jun 2019

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 168
Egna studietimmar: ca 25 timmar per vecka
Kursdatum: Utbildningen har lärarledda lektioner måndagar och torsdagar, kl 09.00 -17.00 (avvikelser kan förekomma). Kursens första, samt två sista utbildningsveckor har fler schemalagda dagar.
Plats:

Sveavägen 34, Stockholm

Ansök nu Sista ansökningsdag är 14 jun 2019

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja

Det här får du

  • Träning i att arbeta med content marketing och inbound marketing
  • Kunskap om att skriva sökmotoroptimerade texter
  • Inblick i UX-writing
  • Metoder för att sätta strategier för kommunikation i digitala kanaler
  • Praktisk erfarenhet av att arbeta med storytelling
  • Arbetsprover i form av whitepaper, blogginlägg, filmmanus och uppdateringar i sociala medier
  • Arbeta med skarpt case mot kund
  • En digital portfolio och kunskap om hur du når ut med den

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Om du har specifika frågor kring denna utbildning, vänligen kontakta utbildningskoordinator Stina Svärd

Programansvarig

Anna.Kleinwichs.MagnussonAnna Kleinwichs Magnusson, Copywriter, digital strateg, grundare av Stockholms Skrivbyrå och Knack Rekrytering. Medförfattare till boken ”Alla kan skriva”.

Delkursansvariga:

Joakim Arhammar, Contentstrateg på Bonnier News Brand Studio, ansvarig för kursen Content marketing på Berghs och medförfattare till boken ”Content marketing för alla”.

Mattias Åkerlund, Please Copy me. UX writer, copywriter, författare till boken ”Sälj det med ord”.

Jörgen Kjellgren, UX writer, copywriter och varumärkesstrateg med lång erfarenhet från digitala projekt hos kunder som Volvo Car Mobility, Lifesum, TV4 Play/C More, Magine TV och Oriflame.

  • Träning i att arbeta med content marketing och inbound marketing
  • Kunskap om att skriva sökmotoroptimerade texter
  • Inblick i UX-writing
  • Metoder för att sätta strategier för kommunikation i digitala kanaler
  • Praktisk erfarenhet av att arbeta med storytelling
  • Arbetsprover i form av whitepaper, blogginlägg, filmmanus och uppdateringar i sociala medier
  • Arbeta med skarpt case mot kund
  • En digital portfolio och kunskap om hur du når ut med den

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Om du har specifika frågor kring denna utbildning, vänligen kontakta utbildningskoordinator Stina Svärd

Anna.Kleinwichs.MagnussonAnna Kleinwichs Magnusson, Copywriter, digital strateg, grundare av Stockholms Skrivbyrå och Knack Rekrytering. Medförfattare till boken ”Alla kan skriva”.

Delkursansvariga:

Joakim Arhammar, Contentstrateg på Bonnier News Brand Studio, ansvarig för kursen Content marketing på Berghs och medförfattare till boken ”Content marketing för alla”.

Mattias Åkerlund, Please Copy me. UX writer, copywriter, författare till boken ”Sälj det med ord”.

Jörgen Kjellgren, UX writer, copywriter och varumärkesstrateg med lång erfarenhet från digitala projekt hos kunder som Volvo Car Mobility, Lifesum, TV4 Play/C More, Magine TV och Oriflame.

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande och erfarenhet av att arbeta professionellt med textproduktion. Du bör även ha intresse för och viss erfarenhet av att arbeta med digital kommunikation.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här utbildningen. Du ska även bifoga CV samt exempel på några arbeten (portfolio eller liknande).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Studieavgift inkl. moms
87 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
70 000 kronor

Tillkommande kostnader
Du måste ha egen dator samt tillgång till Word eller Pages. Vi kommer mestadels att arbeta i textredigeringsprogram, Wordpress och sociala kanaler.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande och erfarenhet av att arbeta professionellt med textproduktion. Du bör även ha intresse för och viss erfarenhet av att arbeta med digital kommunikation.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här utbildningen. Du ska även bifoga CV samt exempel på några arbeten (portfolio eller liknande).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

87 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

70 000 kronor

Tillkommande kostnader

Du måste ha egen dator samt tillgång till Word eller Pages. Vi kommer mestadels att arbeta i textredigeringsprogram, Wordpress och sociala kanaler.