Sista ansökningsdag är 10 juni 2022

Berghs Upgrade - Digital Copywriting

Dagtid
Professional
  • Utbilda dig till en ny roll
  • Content och Inbound Marketing
  • UX-Writing
  • Sökmotoroptimering

Bli en Digital Copywriter på 12 veckor! Lär dig de delar som mest efterfrågas på marknaden idag och skapa möjligheter för nytt jobb eller uppdrag som digital copywriter.

12 sep - 9 dec 2022

Sista ansökningsdag är 10 juni 2022
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
168
Språk:
Svenska
Pris:
87 500 kronor
Egna studietimmar:
ca 25 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om utbildningen

Copywriterns roll har förändrats och breddats mycket de senaste åren. Mycket på grund av att nya digitala kanaler har förändrat hur vi tar till oss information, fattar köpbeslut och kommunicerar. När konsumenterna hittar nya och egna vägar behöver copywritern skriva texter som når fram, träffar rätt, förklarar och hjälper mottagaren – att hitta rätt och agera.

När användarens upplevelse står i fokus krävs smart kommunikation i det stora och det lilla. Som copywriter ska du helst kunna locka med hjälp av känslor och träffande ord för att sedan visa rätt väg med hjälp av rätt tonläge och microcopy. Du behöver även kunna sätta övergripande koncept som tas ut i många olika kanaler.

Under utbildningen lär du dig bland annat metoder för att arbeta med content marketing, inbound marketing, UX-writing, sökmotoroptimering och sociala medier. Vi utforskar även copywriterns roll i en tid där video tar allt större plats. Du får kunskap som efterfrågas idag. Och ett batteri av metoder och verktyg som hjälper dig att lyckas som copywriter i olika typer av digitala projekt.

Pedagogisk modell

Den pedagogiska modellen bygger på ansvar för sitt eget så väl som gruppens lärande. Vi blandar teori med praktiska övningar, stora och små. Vissa uppgifter kan löpa parallellt och sträcka sig över flera veckor. Du träffar experter inom olika områden och skriver texter för fiktiva fall och för verkliga kunder.

Utbildningen är på heltid i 12 veckor. Den första veckan gör vi en introduktionsövning för att lära känna varandra, det nya arbetsklimatet och utbildningsmodellen som väntar. Under kursen får du prova att skriva för olika digitala kanaler och målgrupper. Du bygger även en enklare webbplats där du kan lägga arbetsprover och presentera dig för framtida arbets- eller uppdragsgivare. Vi fokuserar under utbildningens gång på din väg till nya jobb eller uppdrag.

Delkursansvariga och gäster som hör till landets främsta experter inom sina yrkesområden guidar dig genom processen.

Vem är utbildningen för?

Den här utbildningen riktar sig till dig som är eller har varit verksam som copywriter, kommunikatör eller informatör och saknar kunskap om hur digitala kanaler fungerar och hur du som digital copywriter ska handskas med dem.

Du förväntas ha goda kunskaper i skrivande. Efter utbildningens slut kommer du att kunna söka jobb som digital copywriter och du får kontakter i branschen under utbildningens gång.

Berghs Upgrade

Genom utbildningskonceptet Upgrade ger Berghs dig möjlighet att skifta karriär och utbilda dig till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens – på 12 veckor.

Utbildningarna riktar sig till dig som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill styra om din karriär mot ett nytt område eller en ny spetskompetens. Vid avslutad utbildning inom Berghs Upgrade finns en ny uppsättning kunskaper, erfarenheter som visar på ny kompetens direkt i ditt CV. Övrig Upgrade utbildning är Digital Design.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande och erfarenhet av att arbeta professionellt med textproduktion. Du bör även ha intresse för och viss erfarenhet av att arbeta med digital kommunikation. Utbildningen ges på svenska.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här utbildningen. Du ska även bifoga CV samt exempel på några arbeten (portfolio eller liknande).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
87 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
70 000 kronor

Tillkommande kostnader

Du måste ha egen dator samt tillgång till Word eller Pages. Vi kommer mestadels att arbeta i textredigeringsprogram och sociala kanaler. Räkna med att ca. 1 000 kr tillkommer för domän- och webbhotell till den webb du bygger.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

12 sep - 9 dec 2022

Sista ansökningsdag är 10 juni 2022
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
168
Språk:
Svenska
Pris:
87 500 kronor
Egna studietimmar:
ca 25 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Programansvarig

Anna.Kleinwichs.MagnussonAnna Kleinwichs Magnusson, copywriter, digital strateg, grundare av Stockholms Skrivbyrå, Knack Rekrytering och Filmbyrån i Stockholm. Medförfattare till boken ”Alla kan skriva”. Är programansvarig samt håller i delkursen Inbound Marketing och SEO.

Delkursansvariga lärare:

Content Marketing – Joakim Arhammar, contentstrateg och medgrundare på Main Station, ansvarig för kursen Content marketing på Berghs och medförfattare till boken ”Content marketing för alla”.

UXJörgen Kjellgren, UX writer, copywriter och varumärkesstrateg med lång erfarenhet från digitala projekt hos kunder som Volvo Car Mobility, Lifesum, TV4 Play/C More, Magine TV och Oriflame.

Sociala medierMaral Kalajian, Nordenchef på Nextdoor-grannskapsappen. Tidigare CMO på Watty och medgrundare till Peppy Pals och SUP46 Femtech. Har stor kunskap om möjligheterna i sociala medier och erfarenhet från både storbolag och start up-världen.

Övrig information

Utbildningen hålls på Bobergsgatan, läs mer på första sidan på berghs.se hur vi skapar en säker miljö. Vi följer myndigheters rekommendationer och riktlinjer, och vid nya restriktioner vad gäller resor och sammankomster ges utbildningen online.

Det här får du

  • Träning i att arbeta med content marketing och inbound marketing
  • Kunskap om att skriva sökmotoroptimerade texter
  • Inblick i UX-writing
  • Metoder för att sätta strategier för kommunikation i digitala kanaler
  • Praktisk erfarenhet av att arbeta med storytelling
  • Arbetsprover i form av en guide, blogginlägg, filmmanus och uppdateringar i sociala medier
  • Arbeta med skarpt case mot kund
  • En webbplats som du kan använda som digital portfolio
  • Kunskap om hur du når ut i sociala medier

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Om du har specifika frågor kring denna utbildning, vänligen kontakta utbildningskoordinator Stina Svärd