”Kursen Digital analys och mätning överträffade mina förväntningar!”

Gabriella Boode är kommunikationsstrateg på Linea Stenfors Couture Effects och läste kursen Digital analys och mätning på Berghs våren 2019. Här berättar hon om kursen och vad hon lärde sig.

Linea Stenfors-Gabriella Boode
Linea Stenfors och Gabriella Boode

Hej Gabriella! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Gabriella Boode, bor i Stockholm och jobbar som PR och kommunikationsstrateg på Linea Stenfors Couture Effects. Mitt arbete innebär att jag planerar, genomför och fattar strategiska kommunikationsbeslut som rör verksamheten. Jag etablerar relationer och skapar samarbeten mellan LSCE och andra företag och sociala makthavare.

Mina arbetsuppgifter innefattar också att jag utvecklar koncept och innehåll för LSCE i digitala och sociala kanaler samt uppmärksamhet i traditionella kanaler. Nu har det varit extra aktuellt iom att Linea Stenfors arbetar som Head of Couture Effects på Game of Thrones, där hon har skapat kostymer till bl.a. karaktärer som Jon Snow och Daenerys Targaryen. Linea är även föreståndare vid kostymservice på Kungliga Operan. Det bästa med jobbet är att arbeta tillsammans med Linea.

Vad har du för bakgrund?

Det är spännande att arbeta med kommunikations­strategi och PR idag, när så många olika kommunikationsdiscipliner flyter ihop. Min bakgrund är att jag har en dubbelexamen, i Medie- och kommunikationsvetenskap från Uppsala Universitet och från filmskolan University of the Arts London. I över tio år har jag jobbat som kreativ producent och filmklippare i London och i Stockholm. Jag har arbetat med film, TV (drama), VR och reklam. Som t.ex. på TVC Soho, BBC och VR-filmen Lifegiver med Pernilla August.

Något som jag också drivs av är att styra upp sammanhang där människor möts och utbyter erfarenheter med varandra. Därför har jag utöver mitt jobb, grundat Stockholm Film Creatives, som arrangerar nätverksmingel och seminarier för filmbranschen på Södra teatern i Stockholm. Eventen skapar nya möjligheter till svenska och internationella samarbeten och jobb.

Vad var det som fick dig att söka kursen Digital analys och mätning?

Idag finns det en stor efterfrågan av att mäta och analysera värdet av digital kommunikation. Att kunna mäta och analysera sina digitala kommunikationsinsatser och kampanjer är nyckeln till att lyckas i en värld som alltmer präglas av digitaliseringen. På så sätt kan man nå sina målgrupper mer exakt.

Med min erfarenhet av att jobba i filmbranschen har jag spetskompetens att jobba med rörligt och att skapa innovativt innehåll och arbeta med ny teknik. Därför kändes det som ett naturligt steg att läsa påbyggnadskursen på Berghs i Digital analys och mätning. Med min nya kunskap från Berghs kan jag genom analys och mätning skapa både effektivare och lönsammare digital kommunikation.

Fick du med dig det du hade förväntat dig?

Kursen Digital analys och mätning överträffade mina förväntningar! Vår kursledare Fredrik Ardmar var otroligt kunnig, engagerad och inspirerande.

Under kursen arbetade vi med verktyg för webmätning som t.ex. Google Analytics, Google Tag Manager, Sociala mätningar (Facebook Business Manager, YouTube, Instagram, Twitter etc). Vi jobbade även mycket med digital ROI, digitala ekosystem, kundresan, makro- och mikrokonverteringar. Vi analyserade data och optimering och sammanställde och visualiserade rapporter med insikter i bl.a. Google Data Studio.

Med hjälp av Google Analytics kan vi se exakt hur kunderna kommer till hemsidan från t.ex. olika sökmotorer och sökoptimering, hur kunderna rör sig på sidan och var man tappar dem. När man väl har mätt och analyserat all den datan kan vi med dessa insikter skapa effektivare och lönsammare kommunikationsstrategier och innehåll. Både på den befintliga hemsidan och i sociala medier. T.ex. kan vi mäta och analysera vilket innehåll som ger mest engagemang, vilken kanal i sociala medier som har störst påverkan och vilken effekt vår annonsering får. En fördel med att ha studerat på Berghs är också att man får ett stort nätverk.

Var det något av lektionstillfällena som kändes extra givande?

Jag tyckte varje kurstillfälle var givande, men om jag ska välja ett speciellt tillfälle så var det när alla på kursen fick redovisa sina mätningar och analyser från datan från deras respektive företag. Det var många intressanta insikter som gavs.

Hade ni några hemuppgifter?

Vi fick i uppgift att mäta och analysera data från befintliga företag. Jag kontaktade två techbolag. Det var mycket intressant och givande att sätta sig in i två så olika verksamheter. Det gav väldigt mycket att förstå deras kunders behov och hur företagen jobbar med sin analys och mätning.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Jag har fått jättemycket användning av min nya kompetens från Berghs. Efter kursen kan jag skapa mer effektiva och lönsamma kommunikationsstrategier och innehåll. Det är också ett viktigt underlag när man utvecklar nya koncept, planerar kommunikationsstrategier och kommande digitala kommunikationsinsatser. Idag är det ett måste för företag att kunna mäta och analysera värdet av deras digitala kommunikation.

Berätta gärna om något bra eller roligt minne från din tid hos oss!

Fördelen med att gå en påbyggnadskurs är att man träffar så många trevliga och intressanta kursdeltagare. Alla hade redan en lång arbetslivserfarenhet och verkade inom så många olika branscher vilket ledde till många givande diskussioner och perspektiv. Då kursen på Berghs är så professionellt uppstyrd gavs det också många sociala tillfällen att lära känna varandra. Vi hade väldigt trevligt tillsammans på vår kurs och jag har kontakt med alla idag efter kursen!

Har du något karriärtips?

Arbeta hårt, var trevlig och gör alltid bra ifrån dig. Ta chansen och tacka ja om nya möjligheter ges. Och håll dig uppdaterad och lär dig ny teknik.

Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.

 

 

Taggar: