Digital analys och mätning

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 24 timmar

Vilket värde skapas egentligen av din digitala kommunikation? Vilken kanal har störst påverkan och vilken effekt får din annonseringskampanj? Vilken ROI har den senaste kampanjen? Det här är frågor som dagens kommunikatörer ställs inför och som du förväntas kunna ge ett tydligt svar på.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 31 aug 2018

Datum: 2 okt 2018 – 23 okt 2018

Sista ansökningsdag: 31 aug 2018

Hur: Dagtid

Antal timmar: 24

Egna studietimmar: ca 1-2 timmar per vecka

Kursdatum: Tisdagar 2/10, 9/10, 16/10 och 23/10 kl 9:00-16:00

Plats: Sveavägen 34, Stockholm

Om kursen

Du måste idag kunna hantera allt ifrån SEM till Content Marketing och Facebookannonsering. Det ställs allt högre krav på kreativitet och transparens i kommunikationen och samtidigt växer behovet av mätbarhet. Att kunna mäta och analysera sin digitala kommunikation är nyckeln till att lyckas i en värld som alltmer präglas av data och en accelererande förändringshastighet.

Kursen fokuserar i praktiken på att lära dig mäta och analysera dina digitala kommunikationsinsatser. Kursen är grundläggande inom digital mätning, med viss fördjupning inom specifika områden och den fokuserar på kunskap, metoder och verktyg som du behöver för att löpande utvärdera ditt varumärkes digitala närvaro i praktiken och som del av det dagliga arbetet.

Vi utgår från typiska situationer såsom:

– Hur definierar jag tydliga och mätbara mål? Vad är ett bra resultat?
– Vilken kanal ger bäst effekt?
– Vilken typ av innehåll ger störst engagemang?
– Hur mäter jag engagemang i sociala medier?
– Vilken effekt och resultat ger min köpta annonsering?
– Hur kan jag sätta upp rutiner för en datadriven förbättringsprocess?
– Hur visualiserar jag på bästa sätt min data och insikter från den?

Navmätning och mätning av webbplats är en central del av kursen och en grundläggande genomgång av verktyget Google Analytics ingår. Dock är webbplatsen idag bara en del av det totala ekosystemet och kursen går även igenom hur man samlar sin mätning av flera kanaler.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som arbetar med digital kommunikation och marknadsföring och i praktiken vill kunna mäta effekt. Kursen är både för dig som vill ha en grundläggande förståelse av mätning och analys samt dig som behöver konkreta och praktiska verktyg för att som del av vardagen själv kunna utföra mätning och analys.

Det enda förkunskapskravet är att du ska ha grundläggande förståelse för digital kommunikation samt ett brinnande intresse för att göra kommunikation mätbar.

2 okt 2018 – 23 okt 2018

Sista ansökningsdag är 31 aug 2018

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 24
Egna studietimmar: ca 1-2 timmar per vecka
Kursdatum: Tisdagar 2/10, 9/10, 16/10 och 23/10 kl 9:00-16:00
Plats:

Sveavägen 34, Stockholm

Ansök nu Sista ansökningsdag är 31 aug 2018

Det här får du

  • Grunderna i mätning och analys, vilka möjligheter finns det?
  • Målstyrd analys, hur sätter man relevanta mål och definierar resultat?
  • Digital navmätning, mätning av webbplats (Google Analytics)
  • Mätning i sociala kanaler (Facebook, YouTube, Instagram, Twitter m.m.)
  • Digital monitoring och omvärldsbevakning
  • Digital ROI och mätning av digitala ekosystem
  • Analys av data – process för optimering, hur går vi från data till insikt
  • Visualisering av data samt rapportering

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Kursansvarig

Fredrik.ArdmarFredrik Ardmar, partner och digital strateg på Resultify.

 

 

 

  • Grunderna i mätning och analys, vilka möjligheter finns det?
  • Målstyrd analys, hur sätter man relevanta mål och definierar resultat?
  • Digital navmätning, mätning av webbplats (Google Analytics)
  • Mätning i sociala kanaler (Facebook, YouTube, Instagram, Twitter m.m.)
  • Digital monitoring och omvärldsbevakning
  • Digital ROI och mätning av digitala ekosystem
  • Analys av data – process för optimering, hur går vi från data till insikt
  • Visualisering av data samt rapportering

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Fredrik.ArdmarFredrik Ardmar, partner och digital strateg på Resultify.

 

 

 

Kristoffer Sundh

"Kursen var väldigt bra och lärorik"

Kristoffer Sundh

Jag läste ”Digital analys och mätning” under våren 2016, kursen var väldigt bra och lärorik. Samtliga föreläsare var kunniga, inspirerande och tog sig tid för att svara på ens egna frågeställningar även utanför klassrummet.

Behöver jag några förkunskaper?

Det enda förkunskapskravet är att du ska ha grundläggande förståelse för digital kommunikation.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via bekräftelsen som skickas ut via mejl.

Kursintyg

Efter genomförd kurs inkl. hemuppgifter (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
30 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
24 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Det enda förkunskapskravet är att du ska ha grundläggande förståelse för digital kommunikation.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via bekräftelsen som skickas ut via mejl.

Kursintyg

Efter genomförd kurs inkl. hemuppgifter (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

30 000 kronor

Studieavgift exkl. moms

24 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Datum

31 aug
Sista datum för ansökan

2 okt
Kursstart

24
Lektionstimmar

Tisdagar 2/10, 9/10, 16/10 och 23/10 kl 9:00-16:00

"Kursen var väldigt bra och lärorik"

Kristoffer Sundh

Kristoffer Sundh

Jag läste ”Digital analys och mätning” under våren 2016, kursen var väldigt bra och lärorik. Samtliga föreläsare var kunniga, inspirerande och tog sig tid för att svara på ens egna frågeställningar även utanför klassrummet.