Sista ansökningsdag är 29 mars

Digital analys och mätning

Dagtid
Professional
  • Målstyrd analys
  • Digital monitoring och omvärldsbevakning
  • ROI

Vilket värde skapas egentligen av din digitala kommunikation? Vilken kanal har störst påverkan, vilken effekt får din annonsering och vilken ROI har den senaste kampanjen? Det är frågor som dagens kommunikatörer ställs inför och som du förväntas kunna ge ett tydligt svar på.

17 apr - 15 maj

Sista ansökningsdag är 29 mars
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
24
Språk:
Svenska
Pris:
34 375 kronor
Kursdatum:
Måndagar 17/4, 24/4, 8/5, 15/5 kl 09:00-16:00
Egna studietimmar:
ca 1-2 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Du måste idag kunna hantera allt ifrån SEM till Content Marketing och Facebookannonsering. Det ställs allt högre krav på kreativitet och transparens i kommunikationen och samtidigt växer behovet av mätbarhet. Att kunna mäta och analysera sin digitala kommunikation är nyckeln till att lyckas i en värld som alltmer präglas av data och en accelererande förändringshastighet.

Kursen fokuserar i praktiken på att lära dig mäta och analysera dina digitala kommunikationsinsatser. Kursen är grundläggande inom digital mätning, med viss fördjupning inom specifika områden och den fokuserar på kunskap, metoder och verktyg som du behöver för att löpande utvärdera ditt varumärkes digitala närvaro i praktiken och som del av det dagliga arbetet.

Vi utgår från typiska situationer såsom:

– Hur definierar jag tydliga och mätbara mål? Vad är ett bra resultat?
– Vilken kanal ger bäst effekt?
– Vilken typ av innehåll ger störst engagemang?
– Hur mäter jag engagemang i sociala medier?
– Vilken effekt och resultat ger min köpta annonsering?
– Hur kan jag sätta upp rutiner för en datadriven förbättringsprocess?
– Hur visualiserar jag på bästa sätt min data och insikter från den?

Navmätning och mätning av webbplats är en central del av kursen och en grundläggande genomgång av verktyget Google Analytics ingår. Dock är webbplatsen idag bara en del av det totala ekosystemet och kursen går även igenom hur man samlar sin mätning av flera kanaler.

Kursen är till stor del praktisk vilket gör att det är ett plus, men inget måste, att du har har ett företag eller case i åtanke för att få optimal nytta av kursen

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som arbetar med digital kommunikation och marknadsföring, och känner till några av de analysverktyg som används för digital mätning idag och vill i praktiken kunna mäta effekt. Kursen är både för dig som vill ha en grundläggande förståelse av mätning och analys samt för dig som behöver konkreta och praktiska verktyg för att som del av vardagen själv kunna utföra mätning och analys.

 

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha grundläggande förståelse för digital marknadsföring samt känna till några av de analysverktyg som används för digital mätning idag.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via bekräftelsen som skickas ut via mejl.

Kursintyg

Efter genomförd kurs inkl. hemuppgifter (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
34 375 kronor

Studieavgift exkl. moms
27 500 kronor

Tillkommande kostnader

Du behöver ha med dig en egen dator till lektionerna.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

17 apr - 15 maj

Sista ansökningsdag är 29 mars
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
24
Språk:
Svenska
Pris:
34 375 kronor
Kursdatum:
Måndagar 17/4, 24/4, 8/5, 15/5 kl 09:00-16:00
Egna studietimmar:
ca 1-2 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Kursansvarig

Fredrik.ArdmarFredrik Ardmar, CMO på Radinn

 

 

Det här får du

  • Grunderna i mätning och analys, vilka möjligheter finns det?
  • Målstyrd analys, hur sätter man relevanta mål och definierar resultat?
  • Digital navmätning, mätning av webbplats (Google Analytics)
  • Mätning i sociala kanaler (Facebook, YouTube, Instagram, Twitter m.m.)
  • Digital monitoring och omvärldsbevakning
  • Digital ROI och mätning av digitala ekosystem
  • Analys av data – process för optimering, hur går vi från data till insikt
  • Visualisering av data samt rapportering

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Tidigare kursdeltagare

Petra.Hansson
Petra Hansson, Marketing Supervisor
Fredrik har ett positivt driv och ett brinnande intresse. Han ser till att alla förstår och förklarar på olika sätt om det är någon som inte hänger med. Kristina inger ett lugn i den digitala analyserande världen.