Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Engagemanget fungerade utmärkt även i det digitala klassrummet
Gabriella Mathisson har arbetat med kommunikation och marknadsföring i många år inom Telekombranschen, men ville utöka den strategiska kompetensen. Våren 2020 läste hon kursen Strategisk marknadsföring, som ställdes om och genomfördes via Zoom på grund av det rådande Coronaläget. Här berättar hon om kursen, sitt jobb och hur det var att ha undervisning online.
Hej Gabriella! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Gabriella Mathisson, bor i Karlskrona och arbetar just nu med att lansera och implementera den digitala arbetsplatsen på Karlskrona kommun. Inte minst skapa engagemang för det nya normala och det nya sätt som vi arbetar på, det digitala ledarskapet och självledarskap i en tid av förändring. Dessförinnan arbetade jag på Telenor som Communication specialist med kommunikationsplattformar, kommunikationsprojekt, internkommunikation, kriskommunikation, press med mera.
Ditt arbete låter intressant, inte minst i dessa pandemitider. Berätta gärna mera!
– Vi är mitt i det arbete där förankringsfasen har varit viktig. Att alla förstår att det är en resa som börjar när vi lanserar den digitala arbetsplatsen som innebär långt mycket mer än smarta verktyg och teknik. Det är ett helt nytt sätt att arbeta på, en kulturförändring och en digital gemenskap. Det är inkluderande och en ny arena fylld av möjligheter att leda och engagera medarbetare på som möjliggör en dialog och knyter den som tar beslut närmare verksamheten och vice versa.
Vilken kurs läste du hos oss och vad var det som fick dig att söka till just denna?
– Jag läste kursen Strategisk marknadsföring under våren 2020. Jag har arbetat med kommunikation och marknadsföring i många år inom Telekombranschen, men ville utöka min strategiska ådra och bredda kompetensen än mer.
Hur var lärarna?
– Väldigt olika! Det var en bra mix, vilket bidrog till både dynamik och nya perspektiv!
Denna kurs brukar normalt sett ges på skolan, men ställdes om och blev online via Zoom under våren på grund av rådande pandemi. Hur var det att plugga online?
– Först blev jag besviken, jag hade hoppats att den skulle vara klassrumsledd, men sedan såg jag fördelarna. Kunskap överförs inte genom att vara i ett fysiskt klassrum, det är genom engagemang deltagare och lärare emellan - ett digitalt klassrum fungerar minst lika bra!
Vad fick du med dig?
– En hel del, allt från metoder, verktyg, forskning och studier till nyttiga reflektioner och resonemang. Genom kontakterna jag fick fortsätter kunskapsutbytet också.
Motsvarade kursen dina förväntningar?
– Jag hade inga förväntningar, bara förhoppningar. Vissa saker hade jag kunskap om sedan tidigare, jag utvecklades inom flera områden och så fick jag helt nya kunskaper, insikter och verktyg också. Jag är jättenöjd! Som alltid är det upp till mig att sätta kunskap till nytta och verk!
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt under utbildningen?
– Roligast var så klart nya insikter och kunskap, samt att bekräfta det jag hade med mig in i kursen, men också diskussioner och allt resonemang. Nyttigast var projektet vi fick ansvara för och samarbeta med i grupp och den viktiga återkopplingen av lärarna och av Skansen, vår kund och case som vi använde i kursen.
Vilken kurs passar dig?
Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.
5 tips för att hitta rätt kursHar du fått användning av det du lärde dig?
– Ja, absolut, dagligen både i mitt nya jobb och i vårt familjeföretag Blekinge Bi och Honung. Ett varumärke är så långt det kan ifrån bara en logga, det är en kombination av allt vi gör och säger, det förmedlar det som inte går att kopiera. Att arbeta strategisk och långsiktigt är viktigt, men lika viktigt att det finns utrymme för spontan innovation, kunna skruva till och snabbt ställa om, det ser vi inte minst i Coronatider, men det måste alltid linjera med varumärkets kärna och värderingar.
Beskriv hur en dag på ditt jobb kan se ut!
– Om jag inte har digitala möten direkt på morgonen försöker jag planera in fokustid där jag blandar inspiration med strategiskt arbete, planer och produktion. Jag arbetar mer målgruppsbaserat med kundresor och mer scenariobaserat idag än tidigare, att lyssna på andra är viktigt. Vilka behov kan kommunikationen tillfredsställa? Våra möten på jobbet är främst digitala, vi är produktiva under arbetsmöten och använder varandras kompetens, inte minst så har vi väldigt roligt!
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?
– Jag lär mig något nytt varje dag via digitalt material, kollegor, partners kunder. Det finns mycket webinars och kurser på LinkedIn och så följer jag ett antal personer med erfarenhet. Jag inspireras dagligen!
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Just do it!
Vill du läsa om andra personer som har gått på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.
Relaterade artiklar
“Strategisk marknadsföring var en otroligt lärorik kurs”
Rasmus Lindén, marknadsstrateg på Länsförsäkringar AB, var på föräldraledighet när en kollega frågade om han ville haka på en kurs på Berghs.
5 saker du inte visste om att läsa en kurs på Berghs
Har du funderat på att gå en kurs på Berghs, men är lite osäker på vad du ska välja och när du ska söka?
William använder dagligen lärdomarna från kurserna
William Turner är Digital Communications Manager på Göteborgs Hamn AB. De senaste åren har han gått tre kurser på Berghs.