Artiklar

Kursen strategisk marknads­föring hjälpte Jennifer

Jennifer.rosen

Jennifer Rosén är Marketing Manager på Grant Thornton. Här ger hon några karriärtips och berättar om hur kursen Strategisk marknads­föring har varit till hjälp på hennes egen utvecklingsresa.

Skrivet av Anette Hamel
Juni 18, 2024

Hej Jennifer! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Jennifer Rosén och jobbar som Marketing Manager på Grant Thornton. Jag har jobbat här i 7 år på olika befattningar inom marknad och kommunikation.

Du gick kursen Strategisk marknads­föring under våren 2023. Vad var det som fick dig att välja den?

– När jag läste kursen på Berghs hade jag rollen som Brand Experience Specialist och jobbade med vår varumärkesupplevelse. Det var inriktningen och ämnena på kursen som fick mig att välja denna kurs, samt att min chef kände till Geta och Martin sedan tidigare och starkt kunde rekommendera dem.

Vad fick du med dig från kursen?

– Jag fick med mig otroligt mycket från kursen och känner mig nu komplett! Alla teorier och allt arbete jag lagt ner fick plötsligt ett helt nytt syfte. Nu förstår jag grunderna i varumärkesutveckling och hur målgrupper resonerar för att nämna två exempel. Kursen gav mig belägg och förståelse och har varit till stor hjälp på min utvecklingsresa.

Hur var lärarna?

– Samtliga lärare var jättebra, deras föreläsningar var både fängslande och informativa. Jag fann det fascinerande att lyssna på dem, och deras erfarenheter kändes inte bara relevanta utan även betydelsefulla och vägledande. Det var tydligt att de inte bara hade kunskap, utan också den djupgående förståelsen för ämnet, vilket gjorde undervisningen mycket givande och inspirerande.

Fick du någon aha-upplevelse under kursen?

– Min aha var föreläsarnas tips om hur man ska komma ihåg vad man lärt sig. De uppmanade oss deltagare att sammanfatta och berätta vidare för en person som inte alls vet vad detta handlar om, det gör att man måste reflektera ganska omgående efter dagens slut och därefter förpacka informationen så att en ovetande person förstår och på så sätt lär man sig själv ännu mer. Så det sättet applicerar jag på allt jag vill lära mig om nu.

Vad tycker du var roligast UNDER KURSDAGARNA?

– Jag tyckte det var roligt att träffa så många andra likasinnade. Värdefullt att det var många seniora som jobbat i några år som vågar dela erfarenheter och reflektera på situationer.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Jag har ofta användning från kursen. Jag fick verktyg för att navigera i mitt arbete, men också mod att resonera med mina kollegor om mina övertygelser när det kommer till olika teorier och marknadsstrategier. Det är som om kursen har rustat mig med både praktiska färdigheter och en självförtroendeboost.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort kursutbud inom många ämnesområden. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.

Välj här!

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Jag har varierande dagar, men mitt fokus ligger på marknadsplaner och strategier för att stärka våra affärsområden och stötta dem i deras tillväxtmål, positionering och vår varumärkeskännedom,.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Känn dig inte nöjd. Och våga fråga om du inte förstår något. Scanna av utbudet på utbildningar och utveckla dig, det är givande och vem vill inte få nya insikter.

Var hämtar du inspiration i arbetslivet?

– Jag hämtar inspiration genom att följa liknande intressen på LinkedIn och har skaffat en inspirerande mentor kopplat till kursen.

Har du något bra eller roligt minne från din tid på Berghs som du vill dela med dig av?

– Föreläsningen av Sigge Birkenfalk, det var ett informationsflöde i 190 km/h. Samtidigt som det var otroligt spännande och relevant kändes det som en komedi. Det tog flera dagar att processa vad han precis sa.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– GÅ DEN!