Från TV-branschen via Berghs till drömjobbet på Spotify

Karin Bäckmark har jobbat med TV i större delen av sitt yrkesverksamma liv. I somras bytte hon bransch. Här berättar Karin varför en kurs i marknadskommunikation var exakt vad hon behövde.

Hej Karin! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag är journalist från grunden och har sedan ägnat i princip hela mitt yrkesverksamma liv åt tv-branschen. Tills för ett halvår sen! Nu är jag Nordisk podcastchef på Spotify.

Vad var det som fick dig att söka till kursen Marknadskommunikation?

Jag kände att jag ville bredda mig och addera kunskap om just marknads­kommunikation. Jag jobbade då som innehållschef på ett produktionsbolag och touchade området från olika håll, men kände mig alltid lite osäker och okunnig när det kom till terminologi och hur hela hjulet hänger ihop. Och jag har alltid varit intresserad av större sammanhang och inte velat fastna i endast den kreativa delen – så kvällskursen i våras blev ett steg i min plan att lära mig mer om hela mediavärlden från ett affärsperspektiv. Och vad jag gillade just med den här kursen var att den berörde så många olika delar, det gav mig en bra helhetssyn – precis vad jag behövde!

Hur var lärarna?

Vi hade fantastiska lärare! Så lyxigt att få sitta och lyssna och lära och få ställa frågor till dessa überproffs till branschmänniskor. Det var en jättefin mix av både kunskapsområden och karaktärer, alla med olika infallsvinklar – det blev en väldigt bra genomlysning av branschen.

Vad fick du med dig?

Jag har fått med mig en större förståelse, ett nytt tänk, massor av kunskaper, insikter, inspiration och dessutom breddat mitt nätverk med supergrymma människor!

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Absolut gjorde den det! Med det sagt hade jag i och för sig inte superspecifika förväntningar heller, utan jag gick in med ett öppet sinne och en vilja att lära mig och kom ut nöjd och med massa nya kunskaper.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

Jag driver podcastteamet på Spotify i Norden. Jag har ett fantastiskt team och tillsammans jobbar vi med allt från att se till att alla de poddar du lyssnar på finns på Spotify till att själva producera och beställa fantastiskt innehåll och se till att du ska upptäcka nya favoritpoddar i vår app. Så mina dagar är väldigt varierande; ena stunden bollar jag en marknadskampanj inför lanseringen av våra nya original för att senare samma dag diskutera framtidsplaner med en stor podd och sen kanske avsluta dagen med att få ha en listening session eller höra en pitch hos ett produktionsbolag. Sånt drömjobb, eller hur!?

Verkligen! Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

Jag går väldigt mycket på magkänsla och pirr. Känns det bra i magen att gå till jobbet på morgonen och du ofta får pirr av dina arbetsuppgifter då är du på rätt ställe. Får du inte det får du hitta ett ställe som ger dig det – då kommer du göra ett bra jobb, ha roligt och utvecklas!

Hur hittar du balans i livet?

Det är min svåraste utmaning. Jag älskar att jobba och har accepterat att mitt jobb också är min hobby. Men jag har också en familj och vänner som jag självklart vill ge tid och energi. För mig är rutiner bra och mindfulness – försöka göra det bästa av varje del på dagen vare sig det är en godnattsaga som läses för ett barn eller en promenad till arbetsplatsen. Och just att utnyttja den lediga tid som finns, till exempel har jag några kompisar som jag alltid ringer runt 08 på mornarna, det är en tid då vi är på väg till jobbet och det är utmärkt att catcha upp lite utan att det tar tid från våra familjer.

Har du fått användning av det du lärde dig på kursen?

Det har jag absolut! Speciellt glad för den är jag i min nya tjänst som innebär ett mycket tätare samarbete med hela kedjan kring produktion, marknadsföring och kommunikation.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet? Något tips på blogg, podd, bok eller annat?

Den bästa boken jag läste under kursen heter “Magisk kommunikation” – den går att läsa hur många gånger som helst. Sen lyssnar jag mycket på amerikanska contentpoddar, det finns mängder – inte alltid för att de går att helt applicera här, men amerikanerna är bra på hybris och det gillar jag. “Under 15” är en superbra svensk podd som lär en lite grann om massvis med saker.

Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.