12 roliga och intensiva veckor på Berghs

Lene Jonsson är UI/UX designer på House of Friends och läste utbildningen Berghs Upgrade - Digital Design under hösten 2018. Här berättar hon om studietiden, jobbet och ger tips till dig som också funderar på en karriär inom detta område.

Hej Lene! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Lene Jonsson och jobbar som UI/UX designer på House of Friends i Stockholm. Här har jag varit i 4 år och har en stark visuell och strategisk grund inom CRM-baserade uppdrag och reklamkampanjer. Det bästa med mitt jobb är att jag är med från uppstart och strategi till slutgiltig design och lansering. Jag får även chansen att jobba med kunder från olika branscher, vilket alltid är stimulerande och utvecklande. I ryggen har jag en Bachelor i grafisk design och visuell kommunikation från Accademia Italiana, Florens.

Vad var det som fick dig att söka till Berghs Upgrade – Digital Design?

Jag var ute efter en stadig grund inom User Experience och samtidigt bättra på med kunskap kring digitala arbetsflöden. Kursen blev som en tilläggsutbildning på min befintliga grund som designer. När jag gick ut från Berghs 3 månader senare kände jag mig väldigt stark i den nya paketeringen av mina kunskaper.

Du jobbade samtidigt som du pluggade hos oss?

Ja precis! Jag valde att ta tjänstledigt tre dagar i veckan och jobba två, förutom på tentamens veckorna då jag tog ledigt helt. Min arbetsgivare var extremt stöttande och ville också veta mer om User Experience. Så det var definitivt en winwin!

Väl tillbaka på jobbet har jag fått möjligheten att presentera vad jag gjort och lärt mig. Jag har också övergått till att jobba i näst intill enbart digitala projekt.

Var det svårt att hinna med både studier och jobb?

Det var intensivt, men det gick. Studierna slutar inte när man går från lektionen. Mycket handlar om att läsa på mellan lektionerna och testa. All ”ledig” tid jag hade gick i princip åt att studera. Jag skulle säga att det är ett måste att åtminstone gå ned i tid och ta helt ledigt de två sista veckorna.

Motsvarade Berghs Upgrade – Digital Design dina förväntningar?

Utbildningen var otroligt intensiv och späckad med föreläsningar, praktiska övningar och inlämningsuppgifter. Det öppnar för att man får pressa sig lite extra och verkligen skjuta ifrån mot en ny arbetsroll. Det skapar även en stark samhörighet mellan elever och lärare då konversationsklimatet var väldigt öppet.

Jag måste säga att utbildningen överträffade mina förväntningar på det sättet att lärarna var väldigt aktiva och lyhörda. Önskade man veta mer om ett ämne togs det upp redan nästa lektion. Alla deltagare fick chansen att från start skräddarsy kursens innehåll tillsammans med lärarna. Kompetenta föreläsare inom önskade ämnen kunde bokas med väldigt kort varsel. Kunskapsresan blev därmed väldigt dynamisk och rolig!

Fick du någon typ av ”aha-upplevelse” under dessa 12 veckor?

Det mest omvälvande var att öppna sitt sätt att tänka med användarperspektivet som huvudfokus istället för att tänka på företagets perspektiv först. Det låter självklart, men när man väl börjar ge sig ut för att göra användarundersökningar och ser hur man kan använda den typen av data kändes det nästan revolutionerande för både mitt strategiska tänkande och för mitt designarbete. Att även lära sig UX-intervjuteknik för att ta fram relevant ”data” från en användare var extremt nyttigt och grundläggande för den nya yrkesrollen.

Vad har du fått med dig?

Jag använder mig varje dag av det jag lärt mig, det har också bidragit i andra kreativa projekt. Jag känner att jag utvecklade mitt sätt att kunna ”tänka utanför boxen” samt undersöka och ringa in problem för att sedan testa sig fram till vilken lösning som är bäst. Jag fick även mycket tips på bra källor att fortsätta underhålla och utveckla kunskaperna.

Vad inspirerar dig?

Att studera människors beteenden. Vad användare säger är en sak och vad de faktiskt gör när de testar en tjänst en annan.

Har du något roligt minne från Berghs som du vill dela med dig av?

Förutom små AW tillfällen och andra trevligheter så minns jag faktiskt grupparbetet på slutet extra starkt. Vi var ett gäng som verkligen gav järnet och kämpade ihop till en grym UI/UX produkt som vi presenterade för ett verkligt företag. Det var sjukt jobbigt, men också fantastiskt att vi kunde utmana både oss själva och företaget med slutresultatet.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad?

Jasmin Yaya föreläste under kursen om Growth Hacking vilket helt klart involverar User Experience. Hon har tillsammans med en kollega en podcast som heter ”Growthpodden”, den är grym! Jag följer även en massa UX/UI konton på sociala medier för daglig inspiration samt håller utkik efter föreläsningar.

Vad vill du säga till de som också funderar på en karriär inom UX/UI?

Läs, googla, gå på föreläsningar. Det är otroligt mycket som man kan få ett hum om eller lära sig på egen hand så man bygger en grund eller hittar fler frågor man vill ha svar på inför en utbildning. För min del handlar det om att ständigt inventera och komplettera sina kunskaper. Var nyfiken och ta kontakt med människor som jobbar med det du vill jobba med.

Här hittar du mer information om Berghs Upgrade-formatet. Vill du läsa om andra personer som har läst på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.