Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Uppgradera istället för att nyrekrytera

Att säkra relevant kompetens blir allt svårare, samtidigt som att rekrytera är både dyrt och tidskrävande. Berghs VD, Camilla Wallander, ger sina bästa tips på hur du både håller rekryteringskostnaderna nere och satsar på dina anställda genom ett mer strukturellt tänk kring kompetensutveckling.

Våra kompetensbehov förändras i samma höga takt som medieutvecklingen och marknadschefen står idag inför en utmaning när det handlar om att tänka långsiktigt – men ändå vara snabbfotad. Vi arbetar längre än någonsin i livet och behöver ställa om sin karriär – och kompetens flera fler gånger.

1. Lägg mer tid på utveckling och utbildning

Som företag behöver man idag investera mer för att verkligen kunna tillgodogöra sig nya kompetenser. Utveckling och utbildning är ett strategiskt område att lägga mer tid på, speciellt när det gäller utveckling inom det digitala.

– Vad många glömmer bort då är att ge praktiska case att öva på, samtala om och få feedback som gör att den nya kompetensen kan användas i organisationen. Det är precis det våra Upgrade-utbildningar erbjuder, förklarar Camilla.

2. Nyrekrytering kan bli felrekrytering

Många företag lägger idag hundratusentals kronor på rekrytering, och kanske ännu mer går förlorat på felrekrytering. Att planera sin personals kompetensutveckling borde därför tas på större allvar, menar Camilla.

3. Planera för kompetensutveckling

– Precis som du planerar inför en föräldraledighet eller för en tjänstledighet behövs planering för att ta vara på kompetens och talang. Här behövs en överenskommelse mellan medarbetare och chef.

– Låt oss säga att en anställd ska gå en Upgrade- utbildning hos oss under 12 veckor. Hur mycket tid ska läggas på jobb och hur mycket ska läggas på utbildning under den här tiden? Hur gör ni om hen slutar? Ska det betalas tillbaka inom en viss tidsram eller finns det någon annan överenskommelse? Detta är saker du behöver ha koll på för att säkerställa affärsnyttan. Att bara utbilda sig på ytan med kortare kurser har blivit en standard hos en del företag, men för de som vågar satsa på djupare utbildning blir utdelningen större, säger Camilla.

– För tre år sedan lanserade Berghs ett helt nytt utbildningsformat: Berghs Upgrade. Utbildningarna riktar sig till en erfaren målgrupp som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill stärka sin karriär och framtidssäkra sig genom ny spetskompetens. Berghs Upgrade skapar möjlighet att utveckla sin nuvarande yrkesroll och fylla på med ny kompetens.