Artiklar

Kursen gav Linda en djupare förståelse för Employer Branding

Linda Blom

Employer Branding kommer att bli allt viktigare för företag och organisationer att jobba med. Linda Blom gick Berghs distanskurs i ämnet under hösten 2021. Här berättar hon om valet av kurs och hur den därefter har kommit till nytta.

Skrivet av Anette Hamel
Februari 21, 2022

Hej Linda! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag jobbar som kommunikationsstrateg och konsult via mitt eget företag Blom Communication AB. Tidigare har jag bland annat arbetat som kommunikatör och kommunikations­chef i olika organisationer. Jag utgår från Lidköping där jag bor, men mina kunder finns lite utspridda i landet.

Du gick distanskursen Employer Branding under hösten 2021. Vad var det som fick dig att välja denna kurs?

– Employer Branding är ett område som jag brinner lite extra för, det är spännande och kommer att bli mer och mer viktigt för företag och organisationer att jobba med. Jag kände att jag behövde bredda och fördjupa mina kunskaper i ämnet för att kunna hjälpa befintliga och nya kunder på ett ännu bättre sätt.

Vad lärde du dig?

– Kursen var inspirerande och konkret och gav mig bra metoder att använda när jag hjälper företag i Employer Branding-arbetet. Jag fick en större kunskap och förståelse för hela processen och hur den kan motiveras och förankras i en organisation och vilka analyser som behöver göras för att arbeta fram ett bra arbetsgivarerbjudande.

Hur var läraren?

– Vår kursledare Emil Adén var mycket kunnig och delade generöst med sig av egna erfarenheter och arbetssätt. Vi hade också Claes Peyron från Universum som gästföreläsare och det var inspirerande att höra om arbetssätt och olika branscher som han arbetar med.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Ja och det gick smidigare än jag trodde att läsa på distans.

Fick du någon aha-upplevelse under kursen?

– För mig blev det en aha-upplevelse att få se konkreta exempel på hur en organisation kan mäta och följa upp Employer Branding-arbetet på olika sätt. Emil lärde mig mycket där.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– Roligast tyckte jag var att jobba med kommunikationsdelarna, eftersom jag har min specialistkunskap där. Mest lärorikt var de delar som handlade om att mäta och följa upp.

Hur tror du att du kommer få användning av det du lärde dig?

– Jag har nu bättre metoder för att hjälpa företag att skapa ett starkare Employer Brand. Nyligen påbörjade jag ett arbete med en ny kund där jag verkligen kommer att få nytta av kursen.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Mina dagar ser väldigt olika ut eftersom jag är konsult och egenföretagare. Ena dagen hjälper jag ett företag att mejsla ut kommunikationsstrategier, nästa dag är jag rådgivare och bollplank åt en chef eller håller en föreläsning på något tema inom kommunikation.

Vilken kurs passar dig?

Vi har ett stort utbud av utbildningar inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Välj här!

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att få hjälpa människor att skapa kommunikation som ger resultat! Jag trivs verkligen med mitt jobb!

Härligt! Har ditt arbete ändrats under pandemin?

– Jag har haft mycket att göra under hela pandemin, vilket jag är glad över, men självklart har jag fått ställa om och jobba mycket digitalt precis som så många andra.

Berätta hur du jobbar med Employer Branding.

– Det beror på vilka uppdrag jag jobbar med, men arbetsgivarvarumärket är ju en del av företagets hela varumärke och därför har jag alltid det tänket med mig när jag jobbar med kommunikationsfrågor av olika slag. Jag möter fortfarande mycket okunskap om varför ett starkt Employer Brand är så viktigt, ja, rent av affärskritiskt, som jag fick lära mig på kursen. Initialt handlar ett sådant uppdrag mycket om att analysera och ringa in vad som verkligen behöver göras, och sedan göra det konkret och greppbart för kunden.

Har du något exempel på företag som du tycker jobbar bra med Employer Branding?

– Det är svårt att utifrån bedöma hur ett företag jobbar med Employer Branding, men de företag som har ett starkt arbetsgivarvarumärke idag har ju uppenbarligen gjort ett bra jobb. Det är ingen slump att de är attraktiva. Exempel på företag som rankas som starka Employer Brand utifrån olika mätningar är till exempel Systembolaget, IKEA, Essity, Sveriges Radio, SAS och Volvo.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet? Något tips du vill dela med dig av?

– Svante Randlert och Anna Dyhre är två stora inspiratörer som både poddar, skriver böcker och föreläser. De hjälper mig att hålla mig uppdaterad och se nya perspektiv på ämnet.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna utbildning?

– Jag kan rekommendera den här utbildningen både för dig som jobbar med Employer Branding i din organisation idag och för dig som är egenföretagare. Kursen inspirerade, gav mig bra argument och konkreta metoder hur jag kan förankra, konkretisera och följa upp arbetet i en organisation.

Fotograf: Kristin Viktorsson