Kurser

Employer Branding

  • Kompetensbehov
  • Nuläge- och omvärldsanalys
  • Strategi och uppföljning

Här får du som redan arbetar med kommunikation och personalfrågor inspiration och konkreta verktyg för att lyckas inom Employer Branding. Kursen har särskilt fokus på hur du kartlägger behov, lägger grunden till en framgångsrik strategi och säkerställer att företagets kompetensbehov blir tillgodosett i en allt tuffare konkurrens om kompetenser.

Format
Distans
Plats
Distans
Pris
35 625 SEK (inkl. moms)
28 500 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Fredag 15 november
Start
Onsdag 12 februari 2025
Slut
Onsdag 9 april 2025

Se mer info om tider och datum

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Employer Branding är inte längre ett helt nytt och outforskat område inom de flesta företag, utan på väg att tillskrivas sin rättmätiga plats som en del av ett företags övergripande strategi och varumärke. Employer Branding har tagit ett kliv upp, men fortfarande famlar många kring vad det egentligen innebär:
Var börjar du? Hur ska du prioritera? Vad är ett EVP och vad har man det till? Hur arbetar du fram en strategi som på ett naturligt sätt stöttar det övergripande varumärket samt levererar in rätt kompetens till företaget? Och hur ska man organisera sig för att få ut största effekt?

Kursen syftar till att ge deltagarna en mer strategisk och metodisk kompetens för att analysera, definiera, prioritera och utvärdera sitt arbete med Employer Branding, samt koppla denna till företagets övergripande affärsmål. Kort sagt att på allvar få upp Employer Branding på agendan inom en organisation.

I undervisningen varvas teori med verkliga exempel samt praktisk metodik och verktyg för att arbeta strategiskt med Employer Branding. Du kommer under kursens gång arbeta med ett projektarbete som utvecklas efter hand. Använd gärna ditt eget företag/organisation i projektarbetet eller förbered en organisation att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.

Det här får du

  • Grundläggande kunskaper inom Employer Branding
  • Motiv och argument varför det lönar sig att satsa på Employer Branding, hur gör de som lyckas och hur organiseras arbetet för att bli effektivt
  • Processens olika delar; från nuläges- och omvärldsanalys till strategi och uppföljning
  • Kompetensbehov, målgruppsanalys och drivkrafter
  • Internt arbete; Vi tittar övergripande på EVP, attityder, nyckelpersoner och hur du bygger ambassadörer
  • Externt arbete; Vi tittar övergripande på paketering, kanaler och hur du skapar dialog
  • Hur vet du om ni lyckas? Mätningar och verktyg som vässar ditt arbete

Kursen vänder sig till dig som redan arbetar eller har arbetat med Employer Branding, till viss del eller helt och hållet. Du jobbar förmodligen på en HR-, kommunikations- eller marknadsavdelning och vill utveckla din förmåga att arbeta strategiskt med employer branding samt hur du ska organisera en väl fungerande funktion inom ditt företag.

Ämne
Kommunikation
Nivå
Professional
Format
Distans
Språk
Svenska
Plats
Distans
Pris
35 625 SEK (inkl. moms)
28 500 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Fredag 15 november
Start
Onsdag 12 februari 2025
Slut
Onsdag 9 april 2025
Egenstudier
Ca 10 timmar per vecka
Kursdatum

Kursstart online onsdag 12/2 kl 18.00-20.00. Zoommöte onsdag 2/4 kl 18.00-20.00. Kursavslut online onsdag 9/4 18.00-20.00.

Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.

Behöver jag några förkunskaper?

Grundkunskaper i kommunikation och personalfrågor och arbetslivserfarenhet från HR-, kommunikations-, eller marknadsavdelning . Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även förklarar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 625 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 500 kronor

Tillkommande kostnader

Kurslitteratur 300 kr.

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.

  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
  • Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Kursansvarig

Emil.Aden

Emil Adén

Sverigechef på Universum

Tidigare kursdeltagare

Jag har fått otroligt värdefulla insikter, verktyg och kontakter.
Ludvig Åkesson
HR-specialist med fokus
rekrytering & Employer Branding Carlsberg
Ludvig.Åkesson_citat
Kursen var inspirerande och konkret och gav mig bra metoder att använda när jag hjälper företag i employer branding-arbetet.

Jag fick en större kunskap och förståelse för hela employer branding-processen och hur den kan motiveras och förankras i en organisation och vilka analyser som behöver göras för att arbeta fram ett bra arbetsgivarerbjudande. Vår kursledare Emil var mycket kunnig och delade generöst med sig av egna erfarenheter och arbetssätt. Eftersom jag är konsult, och inte anställd som flera av de andra kursdeltagarna, valde jag innan kursen ut ett företag att använda som case under utbildningen. Det var mycket givande både för mig och för mitt case-företag.

Linda Blom
Kommunikationsstrateg Blom Communication AB

Relaterade artiklar

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Anete.Hamel

Utbildningskoordinator

Anette Hamel