Sista ansökningsdag är 17 augusti

Employer Branding

Distans
Professional
  • Kompetensbehov
  • Nuläge- och omvärldsanalys
  • Strategi och uppföljning

Här får du som redan arbetar med kommunikation och personalfrågor inspiration och konkreta verktyg för att lyckas inom Employer Branding. Kursen har särskilt fokus på hur du kartlägger behov, lägger grunden till en framgångsrik strategi och säkerställer att företagets kompetensbehov blir tillgodosett i en allt tuffare konkurrens om kompetenser.

23 sep - 18 nov

Sista ansökningsdag är 17 augusti
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
31 250 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online: Torsdag 23/9 kl 17:00-20.00. Avslut online: Torsdag 18/11 kl 17.00-20.00
Egna studietimmar:
ca 10 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Employer Branding är inte längre ett helt nytt och outforskat område inom de flesta företag, utan på väg att tillskrivas sin rättmätiga plats som en del av ett företags övergripande strategi och varumärke. Employer Branding har tagit ett kliv upp, men fortfarande famlar många kring vad det egentligen innebär:
Var börjar du? Hur ska du prioritera? Vad är ett EVP och vad har man det till? Hur arbetar du fram en strategi som på ett naturligt sätt stöttar det övergripande varumärket samt levererar in rätt kompetens till företaget? Och hur ska man organisera sig för att få ut största effekt?

Kursen syftar till att ge deltagarna en mer strategisk och metodisk kompetens för att analysera, definiera, prioritera och utvärdera sitt arbete med Employer Branding, samt koppla denna till företagets övergripande affärsmål. Kort sagt att på allvar få upp Employer Branding på agendan inom en organisation.

I undervisningen varvas teori med verkliga exempel samt praktisk metodik och verktyg för att arbeta strategiskt med Employer Branding. Du kommer under kursens gång arbeta med ett projektarbete som utvecklas efter hand. Använd gärna ditt eget företag/organisation i projektarbetet eller förbered en organisation att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som redan arbetar eller har arbetat med Employer Branding, till viss del eller helt och hållet. Du jobbar förmodligen på en HR-, kommunikations-, eller marknadsavdelning och vill utveckla din förmåga att arbeta strategiskt med employer branding samt hur du ska organisera en väl fungerande funktion inom ditt företag.

Kursansvarig

Emil.AdenEmil Adén, Enhetschef för arbetsgivarprofilering och rekrytering på Trafikverket. Emil har tidigare också varit Head of Employer Branding på Nordea och har en djup kompetens inom ämnet.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Grundkunskaper i kommunikation och personalfrågor och arbetslivserfarenhet från HR-, kommunikations-, eller marknadsavdelning . Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
31 250 kronor

Studieavgift exkl. moms
25 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

23 sep - 18 nov

Sista ansökningsdag är 17 augusti
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
31 250 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online: Torsdag 23/9 kl 17:00-20.00. Avslut online: Torsdag 18/11 kl 17.00-20.00
Egna studietimmar:
ca 10 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.

Det här får du

  • Grundläggande kunskaper inom Employer Branding
  • Motiv och argument varför det lönar sig att satsa på Employer Branding, hur gör de som lyckas och hur organiseras arbetet för att bli effektivt
  • Processens olika delar; från nuläges- och omvärldsanalys till strategi och uppföljning
  • Kompetensbehov, målgruppsanalys och drivkrafter
  • Internt arbete; Vi tittar övergripande på EVP, attityder, nyckelpersoner och hur du bygger ambassadörer
  • Externt arbete; Vi tittar övergripande på paketering, kanaler och hur du skapar dialog
  • Hur vet du om ni lyckas? Mätningar och verktyg som vässar ditt arbete

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och kursavslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.