Artiklar

"Employer Branding är så kreativt och energirikt"

Sara.Cohen

"Det var väldigt berikande att lyssna på övriga kursdeltagare. Att höra att många av oss har liknande utmaningar." säger Sara Cohen, Head of Employer Branding på Scania. Hösten 2021 gick hon distanskursen Employer Branding på Berghs. Här berättar hon om utbildningen och delar även med sig av några karriärtips.

Skrivet av Anette Hamel
Februari 3, 2022


Hej Sara! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Sara Cohen och jobbar som Head of Employer Branding på Scania. Jag har varit länge här på Scania, 19 år blir det i mars, men haft ett antal olika roller inom skilda delar av företaget såsom Finans, Order to Delivery och nu de senaste 2-3 åren inom Employer Branding som är organiserad inom People & Culture.

Du gick kursen Employer Branding på Berghs under hösten 2021. Vad var det som fick dig att söka denna?

– Då jag inte har någon utbildningsbakgrund från HR-området kände jag att jag ville bygga på de praktiska kunskaper jag skaffat mig inom jobbet med lite mer teori. Jag såg ett inlägg om kursen i mitt LinkedInflöde och blev väldigt glad då jag såg att det fanns dels en lite längre kurs som omfattade många olika aspekter av området och att den var på just Berghs, vilket för mig talar för kvalitet.

Vad har du fått med dig?

– Det var väldigt berikande att lyssna på övriga kursdeltagare. Att höra att många av oss har liknande utmaningar. Överlag täckte kursen väldigt mycket avseende EVP och dess beståndsdelar, målgrupper – primära och sekundära, kanaler för att nå målgrupperna men även olika sätt att mäta för att kunna sätta mål i arbetet. Då jag själv kommer från ett stort bolag finns mycket på plats redan, men man blir aldrig klar; vi kan alltid göra mer och målgruppsanalyser och kanaler ändras och förändras över tid i takt med att nya generationer kommer ut på arbetsmarknaden. Så det är ett ständigt lärande, vilket är väldigt roligt.

Hur var Emil Adén som kursansvarig?

– Jättebra och inspirerande. Emil var väldigt kunnig på området, lugn och pedagogisk. Väldigt intressant att lyssna på och jag önskar att vi haft ännu mer tid för live-möten i Zoom.

Hur var det att plugga på distans?

– Det var praktiskt och passade mig väldigt bra med flexibiliteten som kommer med distansplugg. Det är förstås väldigt roligt med fysiska möten och möjligheten till nätverkande som oftast blir lite enklare i ett fysiskt rum, men flexibiliteten med distansplugg övervägde helt klart.

Vilken kurs passar dig?

Vi har ett stort utbud av utbildningar inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Här är 5 tips för att hitta rätt kurs!

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att Employer Branding är så kreativt och energirikt. Att jag har möjligheten att vara ledare över en alldeles fantastisk grupp på Scania.

Hur har ditt arbete förändrats under Coronapandemin?

– Den stora förändringen är att vi gått från att vara på plats fysiskt varje dag till att jobba helt flexibelt och mestadels hemifrån. Mina medarbetare har jobbat hårt med omställningen från att tidigare ha haft en mängd Employer Branding-aktiviteter fysiskt på plats till att numera utföra större delen av våra olika aktiviteter digitalt. Framåt ser vi en blandning av fysiska och digitala situationer där vi kan marknadsföra oss som arbetsgivare och vi behöver vara flexibla och anpassa oss.

Har du något konkret tips du vill dela med dig av som har hjälpt er att stärka ert arbetsgivarvarumärke?

– Vi har gjort ett gediget och grundligt arbete med att ta fram ett EVP och dess beståndsdelar, samt jobbar på att kommunicera ut det både internt och externt på ett tydligt och konsekvent sätt. Vi har skapat förutsättningar för hela vår globala organisation att kunna skapa kommunikationsmaterial som genomsyras av vårt EVP, oavsett om du anställd på Scania i Sverige, Brasilien, Sydafrika eller någon annanstans i världen.

Och något karriärtips?

– Var nyfiken och öppen för att lära dig nya saker. Världen förändras i snabb takt och det är viktigt att ha ett öppet sinne och ett positivt mindset för att kunna ta till sig ny kunskap och nya tekniker. Jag fick ett gott råd från en klok kollega en gång och det var att aldrig tänka ”Jag kan inte” utan istället ”Jag kan inte, än”. Det där ordet ”än” gör stor skillnad. Det öppnar upp för att allt är möjligt, bara man vill.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa Berghs kurs Employer Branding?

– Om du vill förkovra dig i ämnet Employer Branding och få en möjlighet att också djupdyka i hur området ser ut/fungerar i den organisation du jobbar i så tycker jag absolut att du ska ansöka.

Fotograf: Julia Cohen

Här hittar du hela Berghs kursutbud