Artiklar

Kursen stärkte Lisas kunskaper om insiktsdriven kommunikation

Lisa.Lönnberg

"Kursen Insiktsdriven strategi har gjort mig bättre på att analysera data, ta fram relevant fakta och jag har också en bättre dialog med kreatörer", säger Lisa Lönnberg som jobbar på SEB i Stockholm. Här berättar hon om kursveckorna på Berghs, hyllar läraren och avslöjar en av insikterna som kursen gav henne.

Hej Lisa! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Lisa Lönnberg. De senaste 15 åren har jag arbetat på SEB i Stockholm. Det var verkligen inte där jag trodde att jag skulle hamna när jag pluggade Turism och sedan jobbade på eventbyrå. Men samhällsfrågor har alltid intresserat mig och banker är en viktig del av samhället. Att som marknadsförare kunna påverka människors privatekonomi, som faktiskt är en grundförutsättning för att skapa ett hållbart liv, gör det enkelt för mig att kliva upp ur sängen på morgonen. Att SEB dessutom är en arbetsplats där man får möjlighet att ta många olika roller och få arbeta med experter inom områden där jag själv inte har någon erfarenhet ger både energi och kunskap i vardagen. Idag har jag titeln Marketing Business Partner och arbetar med att översätta försäljningsmål och varumärkesmål till marknadsföringsaktiviteter för privatmarknaden i Sverige.

I höstas gick du kursen Insiktsdriven strategi på Berghs. Vad var det som fick dig att söka till just denna?

– Jag och min chef satte en utvecklingsplan där jag skulle stärka mina kunskaper kring insiktsdriven marknads­föring och hittade den här kursen på Berghs. Min chef visste dessutom vem Annika Rehn Frobell (kursansvarig) var och tyckte att jag skulle ta chansen att få lära mig av en stjärna!

Hur var läraren?

– Min chef hade rätt, Annika ÄR en stjärna. I början av kursen förstod jag inte var det skulle sluta och hur hon skulle få ihop trådarna. Ärligt talat tyckte jag att det var rätt flummigt, men för varje undervisningstillfälle vi hade så fick vi en pusselbit som till slut gav oss en helhet. Annika varvade teori med praktiska case från hennes egna arbetsliv som gjorde det enkelt att ta till sig kunskapen. Vi hade dessutom gästföreläsare som bjussade på nyttig information och erfarenheter.

Vad har du fått med dig?

– Kursen gav mig insikten att alla kreativa briefer jag skrivit innan kursen var skit. Så förlåt alla byråer som tidigare har tagit emot mina tafatta försök. Jag skulle nog kunna säga att jag har lärt mig vad en insikt är. Hur man kommer fram till den och vad jag kan göra med den!

Hur kändes det att plugga på distans?

– Fördelen med att plugga på distans var att kursdeltagarna kom från många olika städer i Sverige och hade helt olika bakgrunder och arbeten. En väldigt spännande mix av olika roller, arbetsgivare och erfarenheter. Den mixen hade nog inte uppstått om alla skulle gå kursen på plats i Stockholm.

Fick du någon aha-upplevelse under kursen?

– Ja, jag hade kämpat med mitt case som jag arbetade med under kursen och i samtalen med handledaren så hade jag svårt att förstå hur jag skulle komma fram till insikten. Sen kom den som en blixt från klar himmel när jag minst anade det. På SL-bussen hem efter jobbet kom jag på det och jag ville helst ställa mig upp och berätta för alla passagerare om vad jag hade kommit fram till – men jag nöjde mig med att bjuda på ett leende och skrev snabbt ner mina insikter i mobilen.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt under kursveckorna?

– Jag gillade att få möjligheten att diskutera alla kursdeltagares case och höra hur andra resonerade. Men även de enskilda samtalen med kursledaren.

Hur har du därefter fått användning av det du lärde dig?

– Kursen Insiktsdriven strategi har gjort mig bättre på att analysera data, ta fram relevant fakta och jag har också en bättre dialog med kreatörer. Den kunskap jag fick med mig från utbildningen har gjort mig bättre på att skriva en kreativ brief och jag gör mer marknadsaktiviteter som verkligen är underbyggda med insikter.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Mina arbetsdagar består till 80 % av möten med produktägare, erbjudandeansvariga, jurister, kommunikatörer, copywriters, analytiker, CRM-avdelningen, ledningsgrupper m.m. Sen är det 20 % att läsa, skicka mejl och chatta. Ofta är det minst ett antal kampanjer under planering, någon lansering och någon uppföljning. Jag försöker blocka tid i min kalender för att göra research, läsa rapporter och söka efter fakta som kan utgöra underlag för kommunikation, men tiden räcker sällan till. 2 av 5 arbetsdagar spenderas i hemmet och de andra 3 på vårt kontor i Solna vid Mall of Scandinavia. Kontoret blev faktiskt utsett till Sveriges finaste för något år sedan!

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

5 tips för att hitta mer kurs

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är att få jobba med otroligt duktiga och kunniga kollegor. Och att få jobba i en bransch där vi skapar möjligheter för människor att leva det liv man drömmer om. Innan jag började arbeta på bank så tänkte jag inte på att det är en så viktig samhällsfunktion. Nu har jag en enorm respekt för vilken påverkan banker har på samhället men är även glad att jag kan vara en del som kan påverka utvecklingen i en positiv riktning. Exempelvis kanske jag kan få fler privatpersoner att välja att investera i fonder med hållbarhet som mål. Det kommer att göra skillnad!

Och några utmaningar?

– Att jobba med marknads­föring inom bank innebär många legala krav. Det är många disclamers och räkneexempel som ska med i all kommunikation, men de finns där av en anledning och det är ju i slutändan bra för konsumenten.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Ta hand om dina relationer oavsett om det är vänner, grannar, kollegor eller barnens kompisars föräldrar. Det är relationer som bygger nätverk. Lyssna på deras erfarenheter och kunskap. Och sluta aldrig vara nyfiken!

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet du läste hos oss?

– Jag har fördelen att ha en fd. kollega som är en fena på att dela rapporter, forskning, bloggar m.m. på LinkedIn. Följ Deeped Strandh (även kursansvarig på Berghs) så håller ni er uppdaterade! Sen gör jag nog som många andra; är aktiv i sociala kanaler, lyssnar på poddar, prenumererar på nyhetsbrev, pratar med kollegor, vänner m.m.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Sök! Avsätt tid för att verkligen få utväxling av kursen. Det tar mer tid än du tror, men det är värt varenda timme.

Fotograf: Gertrud Asklund-Jönsson