Sista ansökningsdag är 31 januari 2022
Why

Insiktsdriven strategi

Distans
Professional
  • Modeller för insiktsutveckling
  • Kreativ briefing
  • Strategisk plattform

Behöver du bli mer träffsäker i ditt kommunikationsarbete? Är du intresserad av människors drivkrafter och varför viss kommunikation når fram och fungerar? Då är det här en kurs för dig.

7 mar - 2 maj 2022

Sista ansökningsdag är 31 januari 2022
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
33 750 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online måndag 7/3 kl 9.00-12.00. Tisdagar: kl 16-17.30 fr o m andra kursveckan – gemensam uppföljning av veckans föreläsningar. Fredagar: 20 minuters individuell avstämning, någon gång mellan kl 8-11. Ej avstämning vecka 15 (långfredag). Avslut online måndag 2/5 kl 9.00-12.00
Egna studietimmar:
ca 10 timmar/vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Det blir allt svårare att engagera människor genom de aktiviteter och den kommunikation som görs för varumärken. Därför blir lösningar som bygger på insiktsdrivna och strategiska vägval allt viktigare för en organisations framgång, och arbetet med detta blir allt mer centralt både på marknadsavdelningen och hos olika typer av kommunikationsbyråer.

Under kursens åtta veckor hanteras samtliga de moment som lägger grunden för en mer träffsäker kommunikation. Kommunikation som är relevant för människor, som tydliggör varumärket och som därmed bidrar med värde till organisationens varumärke och affär.

Efter kursen ska du ha fått en djupare förståelse för hur du via fakta bygger kunskap, omvandlar den till en djupare förståelse och därifrån utvecklar användbara insikter. Hur dessa insikter vägleder alla de strategiska vägval som görs i ett kommunikationsarbete, samt hur du vägleder och inspirerar teamet hela vägen mot mer träffsäkra kommunikationslösningar.

De flesta av kursens uppgifter utgår från arbetsrelaterade case. Använd gärna ditt eget företag/organisation eller förbered ett att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.

Vem är kursen för?

Kursen passar för dig som har grundkunskap i marknadsföring och kommunikation och nu vill bli vassare på att lägga den strategiska grunden för lösningar som ger framgång för organisationens varumärke och affär. Du kan vara t ex projektledare, planner, kommunikatör, marknadsansvarig, analysansvarig, kreatör, byråledare eller entreprenör. I kommersiella verksamheter såväl som offentliga, B2C eller B2B.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

annika-rehn-berghsAnnika Rehn Frobell, Kommunikations- och varumärkesstrateg med globala och lokala uppdrag för varumärken framför allt inom tjänstesektorn.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Grundkunskaper i marknadsföring och kommunikation och erfarenhet av roller som t.ex. projektledare, produktchef eller kreatör. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
33 750 kronor

Studieavgift exkl. moms
27 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

7 mar - 2 maj 2022

Sista ansökningsdag är 31 januari 2022
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
33 750 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online måndag 7/3 kl 9.00-12.00. Tisdagar: kl 16-17.30 fr o m andra kursveckan – gemensam uppföljning av veckans föreläsningar. Fredagar: 20 minuters individuell avstämning, någon gång mellan kl 8-11. Ej avstämning vecka 15 (långfredag). Avslut online måndag 2/5 kl 9.00-12.00
Egna studietimmar:
ca 10 timmar/vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.

Det här får du

  • Kvantitativa och kvalitativa verktyg för kunskapsgenerering
  • Modeller som guidar träffsäkert och kreativt analysarbete
  • Djupare förståelse för hur drivkrafter styr attityder och beteende
  • Modeller för insiktsutveckling
  • Modeller för att vägleda strategi- och planningarbetet från start till mål
  • Inblick i kreativ briefing som vägleder och inspirerar teamet
  • Metoder för målsättning, uppföljning, utvärdering och optimering
  • Utveckla en strategisk plattform för en fiktiv kommunikationslösning

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och kursavslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Sara Ek
Sara Ek, CX Strategic Project Manager, Aftonbladet
”Kursen Insiktsdriven strategi har gett mig många nya redskap jag direkt tar med mig i mitt yrkesliv. Kursledaren Annika Rehn-Frobell bjöd på allt från inspirerande exempel till konkreta tips och råd anpassat just för min roll och förutsättningar. Jag uppskattade särskilt de individuella tillfällena för återkoppling, men även gruppdiskussionerna med de andra deltagarna.”