Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Ett steg mot nästa karriär

Michel.Torneus

Längdhopparstjärnan Michel Torneus har alltid varit intresserad av marknads­föring och vill arbeta med det efter sin idrottskarriär. Våren 2018 läste han Berghs distanskurs Marknads­föring Start, vilket gav mersmak. Här berättar Michel om sin tid på Berghs.

Skrivet av Anette Hamel
December 6, 2018

Hej Michel! Vem är du och vad jobbar du med?

Michel Torneus heter jag. Till vardags så är jag professionell friidrottare (längdhopp) med flera medaljer på internationella mästerskap och även innehavare av det nordiska rekordet på 8.44m. I gymnasiet så studerade jag handel-IT, men med karriären på uppgång så fanns det ingen tid att studera ytterligare.

Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?

Jag har alltid varit intresserad av marknads­föring och det är något jag vill arbeta med efter idrottskarriären.

Vad har du fått med dig?

De grundläggande verktygen i hur man jobbar med marknads­föring och på olika sätt. Exempel Boston matrisen, Pest(le), SWOT mm

Hur kändes det att plugga på distans?

För mig som vid detta tillfälle bodde i USA var det en fantastisk möjlighet att läsa en kurs på annan plats men det krävdes självdisciplin att ge kursen den tiden det krävdes. Men för mig gick det bra.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Ja! Jag är väldigt nöjd med kursen och har fått ett intresse att lära mig mer. Camilla Bolin var engagerad och gav alltid bra respons på min och mina kurskamraters frågor.

Var det något av lektionstillfällena som kändes extra givande?

Det som gav mig mest var när vi studenter kommenterade varandras arbeten, vi gav varandra beröm men även en hel del konstruktiv kritik som gjort att jag lärt mig mer.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.

Välj här!

Vad tycker du var roligast/mest intressant på kursen?

När jag nu ser olika kampanjer så ser jag de med nya ögon, försöker analysera hur de har gått tillväga och hur de skulle ligga i de verktygen vi har lärt oss för att göra en produktanalys.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom marknads­föring?

Jag försöker läsa en del böcker i det temat men även lite bredare som tex David Meerman Scott – The New Rules of Marketing & PR och Jonah Berger – Contagious: Why things catch on. Utöver det så är jag förtjust i biografier som tex Phil Knight – Shoe Dog

Vad händer härnäst för dig?

Just nu så är jag mitt uppe i mina förberedelser för Inomhus EM i mars, men jag ska även börja läsa en kurs på Fashion Institute of Technology om min stora passion Sneakers. I hösten är planen att läsa Event och mötes­kommunikation på Berghs.

Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare? Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig.